Annonceinfo

Curiosity zapper sin første sten

Marsrobotten Curiosity har for første gang anvendt sin laser til at undersøge sammensætningen af en nærtliggende sten.

Curiositys første laserskud på en nærtliggende sten. (Foto: NASA/JPL-Caltech/LANL/CNES/IRAP)

Søndag 19. august anvendte NASA's nye marsrobot, Curiosity, for første gang sit laserinstrument ChemCam, der kan undersøge sammensætningen af sten i en afstand på op til syv meter fra robotten.

Ved at skyde meget korte pulser af intenst laserlys ind i en sten, kan ChemCam få en lille del af stenen til at gløde. Ved hjælp af måleinstrumenter på robotten, kan sammensætningen af det glødende stenmateriale bestemmes.

Fungerer bedre end på Jorden

Søndag affyrede ChemCam 30 laserpulser over en periode på 10 sekunder mod en knytnævestor sten, der kaldes 'Coronation'.

Formålet var primært at afprøve ChemCam og karakterisere instrumentet og forskerne er begejstrede for resultatet.

Faktisk fungerer ChemCam bedre end under tests gennemført på Jorden.

Curiosity skal gennem testkørsler

Samtidig er folkene bag missionen ved at forberede Curiositys første køretur efter den vellykkede landing for to uger siden (6. august).

Den første køretur vil føre robotten ca. 400 meter mod øst-sydøst mod et område, der kaldes 'Glenelg'.

Inden Curiosity for alvor kommer ud at køre skal den dog først gennemføre nogle korte testkørsler ved landingsstedet.

• Lever vi i virkeligheden i et hologram?

I bedste Matrix-stil undersøger amerikanske forskere, om universet virkelig ér i tre dimensioner. Hvis forskerne finder, hvad de kalder en 'uro' i rummet, vil det kunne betyde, at vi lever i en 2D-verden.
  • Dit hjerteslag kan producere strøm

Forskerne er i fuld sving med at skabe nye måder, hvorpå teknologi og krop kan blive ét. I fremtiden vil vi kunne omdanne kraften fra vores hjerteslag til strøm og diagnosticere mellemørebetændelse med en iPhone.
  • Ny teknik kaster lys over Schrödingers kat

Kvantefysikere har længe grublet over tankeeksperimentet Schrödingers kat, som går ud på, at en kat både kan være levende og død på samme tid. Nu er det muligt at tilse kattens tilstand - uden faktisk at kigge på den.