Curiosity er i fin form

NASA er i fuld gang med at få marsrobotten Curiosity gjort klar til at starte sine videnskabelige undersøgelser af den røde planet.

En del af Curiositys landingssted. Kanten af Gale-krateret ses i baggrunden. (Foto:NASA/JPL-Caltech)

Siden den forrygende landing i mandags, 6. august, har der været gang i arbejdet med at gøre marsrobotten Curiosity klar til at gå i gang med sine undersøgelser.

Billedet her er det første i fuld opløsning, der viser Curiositys landingsted - det 154 km store Gale-krater. Det er optaget med navigationskameraerne, der er placeret i toppen af Curiositys mast.

På billedet ses kraterkanten i baggrunden. I forgrunden ses to mærker eller 'udgravninger' i overfladen, der er skabt af raketmotorerne under landingen.

Curiosity gemmer på mini-laboratorier

Et af Curiositys videnskabelige instrumenter hedder ChemCam. Det skal ved hjælp af en laser undersøge sammensætningen af klipper på den røde planet i en afstand på op til syv meter fra robotten.

Ved at skyde meget korte pulser af intenst laserlys ind i en klippe, kan ChemCam få en lille del af klippen til at fordampe. Ved hjælp af måleinstrumenter på robotten kan sammensætningen af det fordampede klippemateriale bestemmes.

Inde i robotten findes flere mini-laboratorier, der kan undersøge prøver af marsoverfladen, som bliver indsamlet med Curiositys godt to meter lange robotarm.

På armen sider også måleinstrumenter - bl.a. et kamera og et instrument til at måle grundstofsammensætningen af de emner, der undersøges.

Desuden har Curiosity en vejrstation samt udstyr til at registrere den stråling, der rammer marsoverfladen.

• Indien afprøver kabine til bemandet rumskib

Indien har med held afprøvet en rumkapsel, som er forløberen for et bemandet rumskib med plads til to mand. Hvis alt går efter planen, vil Indien engang efter 2020 blive det andet asiatiske land efter Kina med sit eget bemandede rumprogram.
  • Ny mini-partikelaccelerator kan stå i en kælder

En ny type partikelaccelerator får elektroner til at surfe på en bølge af plasma. Det lyder som science fiction, men det kan potentielt gøre partikelacceleratorer til noget, der kan stå i kælderen på ethvert universitet.
  • Forskere laver tovtrækning med DNA

Danskere forskere har strakt et DNA-molekyle næsten helt ud i en slags mikroskopisk tovtrækning. Forsøget kan bruges til at lave bedre DNA-sekventeringer og til at forstå ukendte fysiske love.