Curiosity er i fin form

NASA er i fuld gang med at få marsrobotten Curiosity gjort klar til at starte sine videnskabelige undersøgelser af den røde planet.

En del af Curiositys landingssted. Kanten af Gale-krateret ses i baggrunden. (Foto:NASA/JPL-Caltech)

Siden den forrygende landing i mandags, 6. august, har der været gang i arbejdet med at gøre marsrobotten Curiosity klar til at gå i gang med sine undersøgelser.

Billedet her er det første i fuld opløsning, der viser Curiositys landingsted - det 154 km store Gale-krater. Det er optaget med navigationskameraerne, der er placeret i toppen af Curiositys mast.

På billedet ses kraterkanten i baggrunden. I forgrunden ses to mærker eller 'udgravninger' i overfladen, der er skabt af raketmotorerne under landingen.

Curiosity gemmer på mini-laboratorier

Et af Curiositys videnskabelige instrumenter hedder ChemCam. Det skal ved hjælp af en laser undersøge sammensætningen af klipper på den røde planet i en afstand på op til syv meter fra robotten.

Ved at skyde meget korte pulser af intenst laserlys ind i en klippe, kan ChemCam få en lille del af klippen til at fordampe. Ved hjælp af måleinstrumenter på robotten kan sammensætningen af det fordampede klippemateriale bestemmes.

Inde i robotten findes flere mini-laboratorier, der kan undersøge prøver af marsoverfladen, som bliver indsamlet med Curiositys godt to meter lange robotarm.

På armen sider også måleinstrumenter - bl.a. et kamera og et instrument til at måle grundstofsammensætningen af de emner, der undersøges.

Desuden har Curiosity en vejrstation samt udstyr til at registrere den stråling, der rammer marsoverfladen.

• Kvantehukommelse - en nål i en høstak

KRONIK: I de seneste år har forskere arbejdet intenst med udviklingen af en såkaldt kvantecomputer, som kan udnytte nogle af kvantefysikkens mest mystiske egeskaber til at løse svære problemer hurtigt.
  • Dansk center forebygger udmattede vindmøllevinger

I Lyngby ligger Nordens største testlaboratorium. Her kan vindmøllevinger gå til eksamen i holdbarhed, så materialet, de er lavet af, kan gøres bedre til at klare efterårsstormenes rusketure. Alle led fra den største konstruktion til det mindste molekyle studeres.
    Bringes i samarbejde med Det Strategiske Forskningsråd
  • Hubble har fundet nyt mål for Pluto-rumsonde

Efter lang tids søgen, har Hubble-rumteleskopet fundet tre objekter, hvor en af disse kan blive det næste mål for rumsonden New Horizons.
    Bringes i samarbejde med Tycho Brahe Planetarium