Annonceinfo

Computerspil holder ældre mentalt i form

Ny computer skal hjælpe ældre med at holde hjernen i gang og overvåge deres mentale form, mens de leger og interagerer socialt.

ElderGames understøtter 20 spil, som tilsammen træner alle de vigtigste mentale egenskaber som bliver svækket af alderdom. (Foto: futuris)

Europæiske forskere har bygget en computerkonsol, som kan hjælpe ældre med at holde hjernen i form.

ElderGames, som konsollen kaldes, kan også hjælpe mod den ensomhed mange ældre oplever, og holde plejepersonale opdateret om brugerens mentale form.

»Ældre har brug for at føle sig nyttige, at de har noget interessant at tage sig til, samt at de er i stand til at udføre dem. ElderGames møder de behov, og giver lejlighed til at have det sjovt samtidig,« siger Malena Fabregat, som er koordinator for projektet, i en pressemeddelelse.

Tony Brooks, lektor i medialogi ved Aalborg Universitet, er positiv overfor den nye teknologi:

»Den interaktive bevægelsessensor-teknologi er brugervenlig, og gennemsigtige brugerflader uden computermus, joystick og keyboard styrker en klarere og mere intuitiv forståelse for brug af tekonologien,« udtaler han til videnskab.dk.

Underholdende sundhedstjek

Konsollen består af en digital spilleplade med en plasma- eller LCD-skærm.

Fakta

VIDSTE DU

ElderGames er udviklet af det EU-støttede projekt Netcarity, der har til formål at forbedre ældres livskvalitet, selvstændighed, sikkerhed og sundhed gennem ny teknologi.

Projektet begyndte for tre år siden, og prototypen har været testet i Spanien, Norge og Storbritannien.

Kameraer monteret i hjørnerne registrerer de håndholdte pegeredskaber, med hvilke brugeren kan interagere med digitale komponenter på den vandrette skærmflade.

ElderGames understøtter 20 forskellige spil, udvalgt blandt flere hundrede. Udvælgelseskriterierne var, at spillene skulle træne brugerens kognitive egenskaber, samtidig med at de var nemme at bruge, og sjove og udfordrende nok til at få brugeren til at spille igen.

Derudover skal konsollen kunne identificere individuelle brugere og måle deres præstationer, for at holde øje med, om deres kognitive egenskaber ændrer sig. På den måde kan plejepersonale blive advaret meget tidligt om tidlige stadier af senilitet eller Alzheimers.

Positiv modtagelse

Sammen med eksperter fra forskellige vidensfelter identificerede udviklerne en række vigtige mentale egenskaber, som bliver svækket af alderdom:

Evnen til at styre og fastholde sin opmærksomhed

Evnen til at planlægge

Malena Fabregat ses her stående i en testsituation for ElderGames. (Foto: futuris)

Evnen til at tage beslutninger

Evnen til at løse problemer

Motorik

Hukommelse.

Tilsammen træner de 20 spil alle disse egenskaber.
Udviklerne frygtede, at mange ældre ville være tilbageholdende overfor den moderne teknologi. Derfor blev de overraskede over, hvor hurtigt de ældre vænnede sig til maskinerne:

»Selv med den første prototype, som havde en masse ledninger og kameraer, havde de fuldstændig glemt teknologien efter fem minutter,« fortæller Malena Fabregat.

Afslapning giver gode data

Sundhedstests kan ofte være angstprovokerende for ældre mennesker, hvilket kan forstyrre resultaterne. Det problem løser ElderGames også, for selvom deltagerne ved at de bliver testet, for underholdningen dem til at slappe og opføre sig naturligt. Og det giver mere præcise resultater, mener forskerne bag den nye konsol.

»Eksperterne kunne få data af høj kvalitet om individer fra gruppe-aktiviteter, hvilket forbedrede deres evne til at overvåge og vurdere de mennesker, de havde ansvar for,« forklarer Malena Fabregat.

Ifølge Fabregat har plejepersonale og læger reageret positivt på konsollen.

Godt produkt - men med mangler

Tony Brooks fra Aalborg Universitet er positiv overfor den nye konsol, men mener ikke at den imødekommer alle behov:

»Den interaktive bevægelsessensor-teknologi er brugervenlig, men der er stadig behov for brugerflader, som kan bruges udover de forventede handikapfri livsår,« anfører Tony Brooks, og uddyber:

»Eftersom kroniske sygdomme, skrøbelighed, psykiske sygdomme og fysiske handikap bliver mere fremherskende med høj alder, må der også skabes løsninger for brugere med forringet funktionsevne. De skal være fleksible og kunne tilpasses individuelle behov.«

Individualiseret brugerflade
ElderGames brugerflade tæt på. (Foto: futuris)

Samtidig mener Tony Brooks ikke, at ElderGames i sin nuværende form kan afhjælpe et af de vigtigste behov:

»Den prototype, som udviklerne har præsenteret, demonstrerer kun en type brugerflade for flere spillere, hvilket ikke imødekommer et af de væsentlige behov: Den ensomhed mange ældre oplever ved at sidde alene hjemme,« forklarer han, og fortsætter:

»Med mere alsidige og fleksible brugerflader kan man måske forestille sig en bedsteforælder spille et spil med et barnebarn - lokalt eller over nettet - med brugerflader tilpasset dem begge, så de får en 'ligeværdig spillebane', trods eventuelle fysiske eller mentale begrænsinger«.

Personale skal uddannes til computerspil

Endelig mener Tony Brooks der er behov for en øget fokus på plejepersonalets rolle i brugen af ny teknologi til brugere med nedsat funktionsevne:

»Det er også vigtigt, at forskning på dette område sørger for at overdrage ejerskabet over spilsystemet til plejeinstitutionerne. Selvom teknologien er fantastisk, er der behov for, at plejepersonalet kan finde ud af at operere og lære andre at bruge spilsystemet,« anfører han og afslutter:

»Jeg forudsiger at der vil komme en ny generation af terapeuter, lærere og omsorgspersonale, som er uddannet i at hjælpe og støtte i adgangen til nye teknologiske redskaber«.

OM PROJEKTET 

Netcarity er i gang med at udvikle en hel række produkter, som skal gøre livet nemmere for ældre:

  • En interaktiv touchscreen-bordplade, som både kan bruges til at læse og bladre i digitale aviser, holde øje med billedtelefonen og overvåge huset. Alt sammen styret med fingerspidserne lige på køkkenbordet.
     
  • En 'intelligent væg', som er forbundet med kameraer og sensorer i hele huset, og som kan hjælpe brugeren med at holde overblik over, hvad der sker i huset, og minde vedkommende om, hvis han eller hun for eksempel har glemt at slukke for ovnen eller tømme vaskemaskinen.
     
  • En mobil skærm, hvorfra brugeren med en digital pen kan ringe og sende beskeder til andre brugere, der er angivet med navn og billede, så man ikke behøver huske telefonnumre eller adresser.
     
  • Intelligente 3D-kameraer, som kan holde øje med brugeren, og alarmere plejepersonale hvis denne er faldet og ikke kan komme op selv.

 

Anthony Lewis Brooks er forskningsleder for SensoramaLab og associate professor i medialogi ved Aalborg Universitet.

Han er også ekspert for det Europæiske Råd for Digitale Spil i Undervisning, reviewer for EU FET (Future Emerging Technologies) og vinder af Vanførefondens Forskningspris 2006.

Tony Brooks forsker i teknologiske systemer som kan motivere træning og indlæring gennem underholdende bruger-oplevelser med interaktiv leg og kreative aktiviteter (som for eksempel musik og grafik) i bevægelses-følsomme virtuelle miljøer.

Tony Brooks arbejder især med individuelt tilpassede computersystemer, som for eksempel giver handikappede mulighed for at interagere digitalt, selvom de ikke kan operere traditionelle brugerflader.

Seneste fra Teknologi

  • Danske studerende står bag kæmpe NASA-succes

    Verden over har medier, kendisser og rumnørder beundret en NASA-film, som viser Månens dans rundt om Jorden. Bag succesfilmen står danske forskere, som netop er blevet hædret af NASA for deres indsats.
  • Danskere slår vild lys-rekord

    Danske forskere har slået verdensrekorden i at skubbe lys ud i det såkaldte infrarøde bølgelængdeområde gennem en optisk fiber. Deres laserteknik kan bl.a. bruges til at diagnosticere cancer og kontrollere fødevarers kvalitet.
  • Professor: Sådan finder man ud af, hvem der skød MH17 ned

    For to måneder siden styrtede Malaysia Airlines-flyet MH17 ned og 298 passagerer mistede livet - og vi ved stadig ikke, hvem der gjorde det. Men det er faktisk muligt at finde ud af, hvad der egentlig skete.
    Bringes i samarbejde med The Conversation
Annonceinfo

Det læser andre lige nu

Annonceinfo

Spørg Videnskaben

Annonceinfo

Abonner på vores nyhedsbrev

Når du tilmelder dig, deltager du i konkurrencen om lækre præmier.

Mest sete video

Annonceinfo

Seneste kommentarer