Tromlen og kliklyde: Hør Cassini-rumsonden flyve gennem Saturns ringe

Sådan lød det, da Cassini-rumsonden fløj gennem mellemrummet mellem Saturn og dens ringe. (Video: NASA Jet Propulsion Laboratory)

04 maj 2017

En fjern tromlen fra en sommerbyge og senere en skinger tone, som når vand i en elkedel er ved at nå kogepunktet.

Sådan lød det, som NASA’s Cassini-rumsonde opfangede, da den fløj gennem kløften mellem Saturn og den inderste ring i plantetens ringsystem 26. april. Det skriver nytimes.com.

Ifølge William S. Kurth, forsker ved University of Iowa og ansvarlig for Cassinis radio- og plasma-instrument, er den fjerne tromlen sandsynligvis svingninger af ladede partikler i den øvre del af Saturns ionosfære, hvor atomerne er adskilt af sol- og kosmisk stråling.

De mere skingre toner er ifølge Kurth emissioner, hvor de ladede partikler svinger sammen.

Det er væsentligt at notere, at rumsonden ikke hørte nogle reelle lyde i sig selv. I rummet er der nemlig ingen luft og dermed ingen vibrerende luftmolekyler, der kan danne lydbølger.

Men William S. Kurths instrumenter kan opfange radiobølger, og disse bølger kan, ligesom popmusik i radioen herhjemme i Jordens atmosfære, konverteres til hørbare lyde.

William S. Kurth havde dog regnet med at kunne høre nogle mere tydelige klik-lyde, da Cassini kolliderede med støvpartikler.

»Man kan høre nogle få klik,« siger William S. Kurth til nytimes.com.

I stedet havde han forventet at høre noget, der lød mere som larmen af »kørsel gennem Iowa i et haglvejr,« siger han.

Cassini havde nemlig ikke passeret denne region før, så forskerne anede ikke, hvad rumsonden ville komme ud for, og selv hvis den ramte et sandkorn, kunne det lyde meget voldsomt.

Cassini har siden 2004 kredset om Saturn og blandt andet opdaget en sekskantet storm ved Saturns nordpol og søer af flydende metan på månen Titan.

Rumsonden skal flyve gennem Saturn og dets ringe 22 gange mere, inden den vil brænde op i Saturns atmosfære 15. september i år.

pmd