Ingeniører udvikler tekstil, der kan køle dig ned
Et nyt tekstil baseret på plastik kan i fremtiden blive vævet ind i almindeligt tøj og holde os kølige, når det er varmt. Opfindelsen kan spare en del på energiforbruget til aircondition, mener forskerne bag.
svedig, varmt, kølende tekstil

Forskere fra Stanford University har udviklet et tekstil, som lader kroppen komme af med varmen langt nemmere end andre stoffer. Det kan føre til, at vi i fremtiden kommer til at bruge mindre energi på at regulere temperaturen indenfor. (Foto: Shutterstock)

Når solen bager udenfor, eller det proppede mødelokale begynder at blive lummert, kan det være svært at komme af med varmen, og selv det tyndeste tøj kan føles som et drivhus.

Løsningen kan være et gå ind i skyggen eller tænde for airconditionen. Men hvad nu hvis løsningen lå i dit tøj?

Ingeniører fra Stanford University har udviklet et plastikbaseret materiale, der kan væves ind i almindeligt tøj og sørge for, at vi ikke for hurtigt får det for varmt.

Det kølende tekstil er ifølge ScienceDaily.com mere effektivt til at sænke kropstemperaturen end andre naturlige og syntetiske tekstiler.

»Hvis du kan nøjes med at køle personerne ned, i stedet for bygningen hvor de arbejder eller bor, vil man kunne spare en del energi,« siger Yi Cui, der er lektor i materialeforskning, ingeniør- og fotonikvidenskab ved Stanford University, til ScienceDaily.com.

LÆS OGSÅ: Fremtiden byder på tøj med superkræfter

Husholdningsfilm leder varmen væk

Det nye materiale er baseret på polyethylen, der også er kendt som husholdningsfilm. Husholdningsfilm er i sig selv ikke særlig behageligt at være iklædt, men ved at anvende viden fra nanoteknologi og kemi har forskerne skabt et lignende materiale, hvor varme, vand og luft kan trænge igennem bittesmå nanoporrer.

Det nye materiale lader kroppen komme af med varmen på to måder:

1. Materialet lader sveden fordampe. En mekanisme, man allerede kender fra almindelige stoffer.
  2. Materialet kan sænke kropstemperaturen ved at lade varmen i form af infrarød stråling gå gennem plastic-materialet.

»40-60 procent af vores kropsvarme bliver spredt som infrarød stråling, når vi sidder på et kontor. Men indtil nu har der kun være lidt eller ingen forskning i at designe tekstiler, der indbefatter termisk strålings egenskaber,« siger Shanhui Fan, der er professor i fotonik ved Stanford University, til ScienceDaily.com.