Fremtidens aircondition stråler varme ud i rummet
Kilde:
30 december 2016

Fysikere har ved hjælp af det, der kaldes ’radiativ nedkøling’ muligvis udviklet fremtidens aircondition. De har nået rekordniveauer af temperaturreduktion ved at sende varme fra Jordens overflade ud i det ydre rum. Det skriver newscientist.com.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Nature Communications.

Varmen bliver udstrålet fra Jorden og ud i rummet via et apparat, som er designet til at udskille mere varme, end det optager. Forskerne har sænket temperaturen på apparatet til 42,2 grader lavere end den omgivende luft.

»Nøglen til at opnå stærk nedkøling er at koble det objekt, du ønsker at køle, med det ydre rum og at afkoble det fra det omgivende miljø,« siger Zhen Cheng, der er lektor i radiologi på Stanford University, til newscientist.com.

Forskerne placerede apparatet i et vakuumkammer og isolerede det dermed fra atmosfæren. Varmen fra apparatet blev udskilt fra et specialdesignet vindue på toppen af vakuumkammeret, som var rettet mod et klart område på himlen.