DNA kan lagre al data i verden i ét rum
Kilde:
03 marts 2017

Vi er snart ved at have et opbevaringsproblem. Der bliver nemlig produceret mere data end nogensinde før, og vi er ved at løbe tør for steder at lagre det.

En af løsningerne, som forskerne har forsøgt sig med, er at opbevare data som DNA. Altså at oversætte det binære computersprog med 0 og 1 til DNA-sproget med de fire baser A, T, C og G.

Og nu er det i et nyt studie lykkedes et forskerhold fra Columbia University og New York Genome Center at forbedre opbevaringen med 60 procent sammenlignet med tidligere forsøg. Derudover har de opnået at bruge 85 procent af den hukommelse, som DNA menes at have, skriver sciencemag.org.

Fordelen ved DNA er, at det fylder meget lidt. 1 gram DNA menes at kunne indeholde 215 petabytes data. Altså 215 millioner gigabytes.  Det svarer til, at 1 gram DNA kan rumme dataen fra omkring 1 million iPhone 7'ere med den største hukommelse.

Hele verdens data ville altså kun fylde et par lastvogne, hvis det blev opbevaret som DNA. Og så kan det bevares i flere hundrede tusinde år, hvis det er opbevaret koldt og tørt.

»DNA bliver ikke nedbrudt med tiden, som CD’er og kasettebånd gør. Og så bliver DNA heller ikke forældet,« fortæller Yaniv Erlich, der er datalog ved Columbia University og medforfatter på det nye studie, ifølge sciencemag.org.

Forskerholdet har i det nye studie oversat seks forskellige tekster til DNA, og endte med at have 72.000 DNA-strenge, der hver var 200 basepar lange.

Bagefter kunne de oversætte DNA-koderne tilbage til tekst, og det viste sig, at der ikke var nogle fejl i de 'nye' tekster.

Ved hjælp af DNA-kopiering, havde forskerne også mulighed for at lave uendelige, fejlfrie kopier.

Den største udfordring lige nu er dog prisen. Det kostede 30.000 kroner, at oversætte data til DNA og yderligere 12.000 kroner, at oversætte DNA’et tilbage til data.

Men teknologien udvikler sig hele tiden, og priserne falder inden for DNA-teknologi, så forhåbentligt kan det snart betale sig at opbevare al vores data som DNA-koder.

Det nye studie er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Science.

agr