Din smartphone kan opspore kræft
Et hold amerikanske forskere har udviklet et bærbart laboratorium på en smartphone, der kan spore kræft med samme nøjagtighed som dyre laboratorie-kræftmålinger.
kræft transportabelt laboratorium smartphone

Smartphone-spektometeret bruger telefonkameraets lysspektrum til at identificere biomarkører for lungekræft, brystkræft, prostatakræft og kræft i æggestokkene. (Foto: Washington State University)

En ny opfindelse kan hjælpe patienter, der i en akut situation eller i et fjernt område har brug for en nøjagtig diagnose af kræft.

Forskere fra USA har udviklet et bærbart laboratorium, der med en smartphone kan registrere en biomarkør for kræft. Laboratoriet kan fås til omkring 1.000 danske kroner og kan diagnosticere kræft lige så præcist som dyre, stationære laboratorier.

ELISA – en metode til diagnosticering

Forskerne har anvendt måle-metoden ELISA (Enzyme Linked ImmunoSorbent Assay). Metoden måler sygdomsmarkører i blodet på følgende måde:

1. Først tilsættes en patientprøve til en brønd, hvor et antistof er bundet på bunden af brønden. Hvis prøven indeholder antigen, vil det bindes til antistoffet.

2. Derefter vasker man patientprøven væk og tilsætter nye antistoffer, som er bundet til et enzym. Efter endnu en vask vil kun de antistoffer, der er bundet til antigenet, forblive.

3. Herefter tilsætter man et substrat, som enzymet vil omdanne til et farvet produkt. Farven kan smartphone-spektrometeret måle, og ud fra dette kan man diagnosticere kræft.

Kilde: Ebbe Sloth Andersen

Ved hjælp af metoden ELISA (se faktaboks) kan lysspektret på smartphonens kamera registrere biomarkøren human interleukin-6 (IL-6). Det er en kendt markør for lungekræft, brystkræft, prostatakræft og kræft i æggestokkene.

Det nye studie er publiceret i tidsskriftet Biosensors and Bioelectronics.

Lektor Ebbe Sloth Andersen fra Molekylærbiologi og iNANO på Aarhus Universitet har ikke deltaget i studiet, men han arbejder selv på at udvikle billige systemer til diagnosticering. Han er imponeret over det nye studie.

»Det er et rigtig fint arbejde, forskerne har lavet, som gør det muligt at lave eksperimenter med udstyr, som vi alle har i vores lommer,« siger han.

Kan foretage otte grundige tests på én gang

Der findes allerede smartphone-spektrometre i dag, men de tager kun en enkelt prøve ad gangen, hvilket gør dem utilstrækkelige til præcise målinger.

Det nye smartphone-spektrometer kan tage otte forskellige prøver på én gang. På tegningen øverst i artiklen ses bakken med 96 huller, hvor forskerne altså har analyseret en hel række huller ad gangen.

kræft transportabelt laboratorium smartphone

De totale omkostninger for laboratoriet er maksimalt 150 amerikanske dollars. (Foto: Washington State University)

»Med vores otte-kanals-spektrometer kan vi teste otte forskellige patientprøver på samme tid, eller vi kan lave otte forskellige tests af den samme patientprøve på samme tid. Dette øger vores apparats effektivitet,« siger Lei Li, hovedforfatter af studiet og lektor i mekanik- og materialeteknologi på Washington State University i USA, til psys.org.

»Det er en god måde at analysere forskellige biomarkører,« understreger Ebbe Sloth Andersen.

Det er lektor på DTU Nanotech Winnie Edith Svendsen enig i. Hun forklarer, at aflæsningen af biomarkører på en mobiltelefon er god, fordi den er så let at overføre.

»Forskerne bruger en prisme, de har sat på telefonens kamera, og gennem den kan telefonen så tage et billede af de farveændringer, biomarkøren har lavet,« siger Winnie Edith Svendsen.

Brugbart for læger i fjerne områder

Det transportable laboratorium kan især være brugbart i områder langt fra byer og i ulande, hvor der ikke er adgang til store laboratorier. Ifølge Ebbe Sloth Andersen giver den nye forskning gode muligheder for at kunne lave analyser ude i felten, der er lige så gode som i laboratoriet.

kræft transportabelt laboratorium smartphone tanzania

Det nye bærbare laboratorium er ideelt for læger, der skal undersøge patienter for kræft i fjerne områder, hvor der ikke er adgang til stationære laboratorier. DTU-forsker Winnie Svendsen er i gang med et lignende projekt til diabetes-patienter i Tanzania. (Foto: Shutterstock)

»Jeg vurderer, at det er meget sandsynligt, at denne form for smartphone-laboratorier når ud i fjerne områder og bliver brugt. Forskerne har også udviklet en app, der kan analysere dataene, og det gør det meget lettere at selvdiagnosticere,« siger han.

Ifølge Ebbe Sloth Andersen ser vi her et eksempel på fremtidens diagnosticeringsmuligheder, der øger vores viden om sygdomme på et tidligt stadie og dermed mulighederne for behandling.

Winnie Edith Svendsen ser også lyst på den nye opfindelses potentiale.

»iPhone-løsningen er absolut nødvendig, og den kommer helt sikkert ud til befolkningen. Jeg er selv i gang med et lignende projekt om måling af sukkersyge-patienters blodsukker, som det er planlagt at lancere i Tanzania,« siger hun.

Spektrometeret fungerer med en iPhone 5, men Lei Li fra Washington State University er i gang med at skabe et justerbart design, der er kompatibelt med alle smartphones.