Danske studerende præsenterer verdens måske mest brændstofeffektive bil
Med to ekstremt højteknologiske udgaver af sæbekassebiler satser danske ingeniørstuderende på at kunne slå verdensrekorden i distance kørt på én liter brændstof. Bilerne tester dermed grænserne for, hvor effektivt et køretøj kan være.

Der var fint besøg til præsentationen af økobilerne på DTU, hvor prins Joachim var mødt op for at ønske de studerende held og lykke til konkurrencen. (Video: Kristian Højgaard Nielsen, Videnskab.dk)

Tænk, hvis du på én liter bioethanol kunne sætte dig ind i din bil og køre halvvejs til Paris.

Det kan en gruppe studerende fra Danmarks Tekniske Universitet bryste sig af at kunne i en specialbygget letvægtsbil ved navn Dynamo, som i 2015 slog verdensrekorden i brændstofeffektivitet ved at kunne køre hele 665 kilometer på en enkelt liter brændstof.

I år regner de studerende med at slå den rekord med den seneste opgradering af Dynamo, som blev præsenteret tirsdag 16. maj på universitetet i Lyngby, hvor Videnskab.dk var med.

Bilen har nemlig undergået flere forbedringer, siden rekorden blev sat, fortæller Andreas Møbius, som er en af de bilentusiastiske ingeniørstuderende, der udgør gruppen DTU Roadrunners.

»Bilen har fået et nyt, mere aerodynamisk karrosseri og nyt baghjulsophæng, og så har vi testet motoren ekstra godt i en ny simulator, hvor vi kan vurdere, hvornår og hvordan motoren performer bedst,« fortæller han.

Økobilernes maraton

Hvert år dyster studerende fra hele verden om at køre længst på literen i selvkonstruerede biler - de såkaldte økobiler. Det foregår til konkurrencen Shell Eco Marathon.

DTU har deltaget med bilen Dynamo siden 2005, og bilen bliver hvert år opgraderet af et nyt hold studerende. I år er det 13. udgave af bilen, der deltager. 

Også et hold studerende fra Aalborg Universitet deltager med en specialbygget brintbil.

Minibil skal stå sin prøve i London

Om de tekniske og aerodynamiske opgraderinger er nok til, at Dynamo kan erobre en ny verdensrekord, vil vise sig i sidste uge af maj til et stort løb i London ved navn Shell Eco Marathon. Det var ved samme løb, at en tidligere udgave af Dynamo sikrede sig sejren.

I år er det DTU-bachelorstuderende Emma Hillersdal, der skal køre bilen, og hun er optimistisk omkring vinderchancerne for det lille køretøj.

»Selvfølgelig vinder vi,« siger hun til Videnskab.dk.

Hun har indtil videre lavet fem testkørsler i bilen, hvor det er gået rigtig godt, fortæller hun

»Den kan nå op på næsten 40 km/t, og selvom det klaprer og ryster en del, så kører den fint og er faktisk ret behagelig at sidde i,« siger hun.  

Den mest effektive kørestil

Da det er tid til en præsentation af den nye bils evner ude på et lille torv foran de fremmødte, er der dog bøvl med teknikken. Dynamo vil ikke starte og spiller i stedet en faretruende melodi fra spillet Super Mario.

Det er dog ikke så slemt, som det kunne være, fortæller en studerende i menneskemængden.

»Når den spiller Imperial March fra Star Wars, så er der noget galt,« lyder det.  

økobil Dynamo DTU

Da Dynamo skulle ud på en demonstrationstur, måtte der assistance til fra de medstuderende, før motoren ville starte. Men det lykkedes til sidst. (Foto: Johanne Kusnitzoff) 

Efter et minuts tid springer maskinen dog til live med et hidsigt drøn som fra en overdimensioneret plæneklipper. Bilen kører et par meter, hvorefter motoren går ud igen og lader bilen rulle stille videre.

Det er ikke flere motorproblemer, men rent faktisk det, der gør bilen så brændstofeffektiv, fortæller Emma Hillersdal forinden.

»Kørestilen kaldes 'coast and burn', og er den mest brændstofeffektive måde at køre på.«

Ved at starte motoren på fuld drøn og få et ordentligt skub kan bilen nemlig efterfølgende køre et godt stykke med motoren slukket, og det betyder, at den kommer meget længere på hver dråbe brændsel.

Metoden er en del af opgraderingen, hvor de studerende ved hjælp af en computersimulering har udregnet præcis, hvordan det er mest økonomisk for bilen at starte og slukke sin motor. Forhåbentlig kan det føre holdet til sejr, fortæller Emma Hillersdal.

Brintbilen fra Aalborg har fået ansigtsløft

Udover den rød-hvide DTU-bil løftes sløret ved samme lejlighed for en anden dansk økobil, der også skal med til Shell Eco Marathon i London. Nemlig en opgradering af en mini-brintbil fra Aalborg Universitet, tilhørende Team AAU Energi, der, ligesom DTU-holdet, består af studerende.

Bilen er tofarvet - gaffatape-grå og giftiggrøn - og fremstår en smule mere hjemmelavet end Dynamo. Men det skal man ikke lade sig narre af, fortæller ph.d.-studerende fra AAU, Christian Jeppesen.

»I år har vi optimeret motorsystemet og brændselscellen, der levere strøm til motoren, og derudover har vi givet bilen en helt ny skal af glasfiber. Den er gjort dråbeformet, fordi vores studier viste, at det var den mest optimale form til at begrænse turbulensen fra luften bagtil,« fortæller han.

Ifølge holdets beregninger kan ændringerne af bilens form betyde, at bilen sparer op til 75 watt, når den kører ved fuld hastighed omkring de 35 km/t. Det betyder, at bilen bør kunne køre endnu længere på sin ene liter brændsel, end den kunne før ansigtsløftet, fortæller Christian Jeppesen, der derfor håber på at hive vindertitlen hjem. 

Bilen skal ikke konkurrere direkte mod Dynamo, da den bruger brint og ikke bioethanol og derfor dyster i en anden klasse. Den aalborgensiske bil har fået navnet Cimbrer II, fortæller Christian Jeppesen. 

Hør mere om Cimbrer II i videoen herunder:

(Video: Kristian Højgaard-Nielsen, Videnskab.dk)

»Bilerne viser, at det kan gøres bedre«

Udover at gøre de studerende klogere på biler og brændstof er der også et højere formål med økobil-projekterne, fortæller Dynamos reservekører, DTU-bachelorstuderende Sarah Conradsen.

»Meningen er jo at vise verden, at det kan gøres bedre, end vi gør nu. At vi rent faktisk kan forbedre brændstofforbruget og bilteknologien markant,« siger hun.

Derfor er holdet af DTU-studerende også ved at opgradere Dynamo til at blive selvkørende, blandt andet for at se om det gør bilen endnu mere brændstofeffektiv. Det fortæller projektets leder, professor Jesper Schramm:

»Til næste år skal den kunne køre selv, og det bliver sjovt at se, om der er forskel i brændstofforbruget med og uden fører.«

Lyt på Videnskab.dk!

Hver uge laver vi digital radio, der udkommer i form af en podcast, hvor vi går i dybden med aktuelle emner fra forskningens verden. Du kan lytte til den nyeste podcast i afspilleren herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Har du en iPhone eller iPad, kan du finde vores podcasts i iTunes og afspille dem i Apples podcast app. Bruger du Android, kan du med fordel bruge SoundClouds app.
Du kan se alle vores podcast-artikler her eller se hele playlisten på SoundCloud