Skal underhylere vaskes ved 40 eller 60 grader?
En læser undrer sig over, at der på vaskeanvisningen i hans underbukser står, at de skal vaskes ved 40 grader, for han har hørt, at vandet skal være 60 grader varmt, før bakterier dør. Hvordan vasker man egentligt sit undertøj?

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man vasker sit undertøj ved mindst 60 grader. Og det kan bomuld og viscose sagtens klare, selvom vaskeanvisningen kun siger 40 grader. (Foto: Shutterstock)

Frække røde g-strenge, fine blonder, seje boksershorts og lange underhylere af uld. Intet spørgsmål er for småt til Videnskab.dk, så vi har sat os for at hjælpe to mandlige læsere, der er i tvivl om, hvordan underbukserne skal vaskes.

Claus Jørgensen undrer sig over, at der på mærket i de fleste af hans underbukser står, at de skal vaskes ved 40 grader, for:

»Det påstås, at bakterier i tøj først bliver dræbt, hvis vasketemperaturen når op på 60 grader. Betyder det så, at de fleste af os konstant går rundt med bakteriefyldt undertøj, hvis vi følger vaskeanvisningen?« spørger Claus Jørgensen.

En anden læser er bekymret for sit uldundertøj:

»Der har været så meget om, at lave temperaturer ikke dræber bakterier. Hvad så med uld, især uld-undertøj, som har direkte kontakt med kroppen. Bliver det rent ved 30 grader og uldvaskemiddel?« spørger Johnny Jørgensen.

Underbukse-vask er uudforsket

Fru Grøn med det borgerlige navn Anne-Grete Rasmussen har brugt meget af sit voksenliv på at samle viden om hygiejne og vaskemetoder først som husholdningsøkonom og siden som lektor på University College Sjælland. Alligevel bliver hun sat på lidt af en prøve, da vi stiller hende mændenes spørgsmål:

»Det er et super godt spørgsmål, for der er faktisk ikke skrevet ret meget om det. Mig bekendt er der ikke lavet videnskabelige undersøgelser om, hvor mange bakterier der fjernes fra undertøjet ved forskellige temperaturer,« siger Anne-Grete Rasmussen, der er pensioneret lektor, men stadig er aktiv rådgiver i hygiejne og vaskemetoder.

Vask - i dette tilfælde af trusser - har følgende tre funktioner:

• En æstetisk: tøjet skal være rent og pænt at se på uden pletter, farvetab og afsmitning
  • En hygiejnisk: antallet af bakterier, virus og svampe skal være på et acceptabelt niveau
  • En funktionel: trussen må ikke krympe i vask, sugeevnen i stoffet må ikke nedsættes osv.

Kilde: Anne-Grete Rasmussen

»Min vurdering er, at det afhænger af, hvilken tekstil trussen er lavet af, og om det er løse trusser, hvor den bare dupper lidt dernede, eller om det er en stram g-streng, som kravler helt op,« fortsætter hun.

Syntetiske trusser er nemme at holde

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man vasker sit undertøj ved mindst 60 grader. Og det kan bomuld og viscose sagtens klare, siger Anne-Grete Rasmussen.

»Det er rigtigt, at de fleste farvede herretrusser er mærket med, at de skal vaskes ved 40 grader. Men det er en klar undermærkning, for bomuld kan sagtens kan klare 60 og 90 grader. Når fabrikanterne anbefaler, at stærkt favede trusser vaskes ved 40 grader, er det nok, fordi de vil sikre, at de ikke får reklamationer, hvis farven smitter af på andet vasketøj, når det vaskes ved 60 eller 90 grader,« siger hun.

Finere lingeri som eksempelvis en g-streng af polyester, en silkesag eller en blondetrusse kan derimod ikke tåle at blive vasket ved 60 grader.

Heldigvis burde 40 grader være nok til at fjerne udflåd, urinrester og bremsespor i silke samt i syntetiske materialer som nylon og polyester, siger Anne-Grete Rasmussen.

»Smuds trænger ikke så dybt ind i syntetiske materialer som i bomuld, så en syntetisk trusse er nemmere at gøre ren. Men hvis man vil være helt sikker, vil jeg anbefale, at man kun køber bomuldstrusser, som kan tåle at blive vasket ved 60 grader.«

Smuds i trussen er ikke skadeligt

Ifølge Anne-Grete Rasmussen er der ikke nødvendigvis farlige bakterier i udflåd og bremsespor. Lidt snavs i trussen er ikke helbredsskadeligt, og man går sjældent rundt i bakteriefyldt undertøj, selv om man kun vasker ved 40 grader, pointerer hun:

Blondetrusser kan ikke tåle at blive vasket ved 60 grader. Heldigvis trænger smuds ikke så dybt ind i det syntetiske materiale, så det kan som regel godt blive rent ved 40 grader. (Foto: Colourboks)

»Som udgangspunkt er snavs i trusserne ikke sygdomsfremkaldende. Det er bare noget smuds, som bliver opløst af de enzymer, der er i vaskepulveret - også ved 40 grader. I fæces (afføring; red) kan der dog i sjældne tilfælde være colibakterier.«

Hvis der er blod, betændelse, afføring og svamp i underbukserne, bør man vaske dem ved 90 grader, for at være sikker på, at bakterier bliver udryddet, anbefaler Anne-Grete Rasmussen.

»Fugtighed og varme fremmer også bakterievækst. Så hvis man eksempelvis dyrker meget sport, anbefaler jeg helt klart, at man vasker ved 60 grader,« tilføjer hun.

Colibakterier hører ikke til i køkkenet

Vi tager også en snak med bakteriolog Thomas Bjarnsholt, som er professor på Københavns Universitets Institut for Immunologi og Mikrobiologi. Han kan give os lidt mere viden om, hvordan vi undgår bakterier i trussen.

Som udgangspunkt bakker Thomas Bjarnsholt op om Sundhedsstyrelsens anbefaling om at vaske undertøj ved 60 grader:

»Enzymer i vaskepulveret fjerner ganske vist snavs, men det slår ikke bakterier ihjel. Hvis man vil være sikker på, at fækale bakterier dør, skal vandet være mindst 60 grader,« siger Thomas Bjarnsholt.

Hvis man har undertøj af materialer, der kun kan tåle 30-40 grader, anbefaler han, at man vasker det separat.

Hvis man har undertøj af materialer, der kun kan tåle 30-40 grader, bør man vaske det separat. For vasker man sit undertøj eksempelvis sammen med viskestykker, er der en risiko for, at bakterierne bliver spredt til vores køkkener. (Foto: Shutterstock)

»Hvis man vasker sit undertøj eksempelvis sammen med viskestykker, er der en risiko for, at bakterierne bliver spredt til vores køkkener. Og hvis man vasker underbukserne sammen med børnenes elefanthuer eller tørklæder, risikerer man, at børnene får bakterierne op til munden.«

»Det skal man passe på med. Coli og andre fækale bakterier skal blive i tarmen eller på toilettet - de skal ikke på køkkenbordet eller andre steder hen,« siger Thomas Bjarnsholt.

Enzymer opløser snavs

En anden dansk lektor, Michael René fra Metropols Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet, beskæftiger sig ligesom Anne Grete Rasmussen med hygiejne og rengøringsmetoder.

Han forklarer os, hvordan vaskepulver virker, og hvorfor det kan fjerne bakteriefrie pletter og snavs i underhylerne selv ved 40 grader:

»De vaskemidler, vi bruger i dag, er udviklet over mange årtier. De indeholder forskellige enzymer, der er designet til at kunne opløse proteiner, fedt og stivelse, som ofte findes i snavs og pletter. De virker meget effektivt,« siger Michael René og fortsætter:

»Hvis der står i vaskeanvisningen, at undertøjet skal vaskes ved 40 grader, vil jeg anbefale, at man vasker det i koldvandsvaskemiddel med enzymer.«

Vi skal også lige høre, hvordan det er med uld: Hvad hvis man har hang til lune uld-underbukser, der sidder tæt til kroppen?

Personligt er jeg ikke tilhænger af g-strenge, som sidder helt oppe i revnen. Bakterier trives, når der er varmt og fugtigt, og det er min teori, at g-strenge kan fremme udviklingen af svamp. Sammenhængen er dog ikke undersøgt

Anne-Grete Rasmussen

Uld og silke kan ikke tåle enzymer, så når man skal vaske sit uldne undertøj og sine fine blonder, skal man gå uden om enzymholdigt vaskepulver, anbefaler Michael René. Desuden skal man vaske undertøj af uld og silke ved højst 30 grader for at undgå, at det krymper.

Uld er selvrensende

Anne-Grete Rasmussen bliver helt nostalgisk, da talen falder på undertøj af uld.

»Da jeg var ung, strikkede man blebukser i uld, som aldrig blev vasket med sæbe. Hvis der var lidt bæ på, blev det bare skyllet af, og så blev bukserne hængt ud til tørre, før de blev brugt igen,« husker hun.

Uld indeholder lanolin. Når lanolin går i forbindelse med fugt og salt - eksempelvis sved og urin - forsæber det og bliver til en lugtfri forbindelse.

»Derfor mente 68'er-generationen, at det var nok at skylle og lufte de uldne blebukser,« siger Anne-Grete Rasmussen og fortsætter:

»I dag er man blevet meget mere fokuseret på hygiejne, så man er gået væk fra det naturlige. Men uld er et godt materiale, og det er rigtigt, at det er selvrensende, så man kan godt gå med uldundertøj i længere tid uden at vaske det, og nøjes med at vaske i 30 grader, når det trænger.«

For at gendanne lanolinhinden på ulden skal det med jævne mellemrum vaskes med et uldvaskemiddel, der indeholder lanolin, anbefaler den pensionerede lektor.

Således beriget måske med ny viden om underbuksevask takker vi for det gode spørgsmål og kvitterer med en T-shirt til Claus Jørgensen og Johnny Jørgensen (navnesammenfaldet er tilfældet).

Hvis du selv sidder med et godt spørgsmål, som du gerne vil have videnskabens bud på, kan du skrive til sv@videnskab.dk, og vil du bare gerne have T-shirten, kan den købes her.