Skal man svede for at forbrænde fedt?
Det er sundt at motionere og få pulsen op. Men gælder det egentlig om at svede så meget som muligt, hvis man ønsker at forbrænde - eller hænger de to ting slet ikke sammen?

Man forbrænder ikke mindre fedt ved at køle sig ned efter en hård træning. Sveden har nemlig ikke noget med energiomsætningen at gøre, konstaterer danske forskere.
(Foto: <a href="http://www.shutterstock.com/da/pic-204320818/stock-photo-young-sportswom...)

 

Der går ikke mange dage mellem, at medierne lader os vide, hvor sundt det er at røre sig og få pulsen op. Motion gør, at vi i højere grad holder os slanke og raske.

Men kræver det egentlig, at man sveder for at smide kilo, spørger én af vores læsere.

»Jeg kunne godt tænke mig at vide, om man skal svede for at forbrænde fedt, eller om sveden bare er et biprodukt af træningen? Jeg spinner 3-4 gange om ugen, og jeg kan rigtig godt lide at springe i swimmingpoolen for at blive kølet af bagefter. Men er det godt for forbrændingen? Altså - skal man svede så lang tid som muligt, eller er det ligegyldigt for fedtforbrændingen?« spørger vores læser Uffe Larsen i en mail til Spørg Videnskaben.

Vi har givet det gode spørgsmål videre til to eksperter i træningsfysiologi, stofskifte og kroppens temperering.

»Hvor meget man sveder, og hvor meget man forbrænder har ikke direkte noget med hinanden at gøre,« konstaterer Lars Nybo, professor på Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

»Den mængde fedt, man forbrænder, afhænger helt af, hvor lang tid man træner, og hvor intenst man træner, og så hvad man spiser før og efter. Derfor er det ligegyldigt, hvor lang tid man sveder efter en træning,« forklarer Lars Nybo.

Lars Nybo får opbakning af Steen Larsen, der er postdoc på Biomedicinsk Institut ved Københavns Universitet. Han forsker blandt andet i, hvordan fysisk aktivitet påvirker kroppens energiomsætning.

»Man sveder for at holde kroppen på en stabil temperatur, og når man afgiver sved og den fordamper, køler det huden ned og dermed også resten af kroppen. Men man forbrænder ikke mere, når man sveder. De to ting har ikke umiddelbart noget med hinanden at gøre,« siger Steen Larsen.

Et koldt bad ændrer intet

Fakta

Mennesker har to typer af svedkirtler. Den ene type hedder de eccrine svedkirtler og findes dybt i huden over hele kroppen. Mennesker kan udskille flere liter sved ved høj temperatur gennem disse kirtler. Sveden består af 99 procent vand, der findes i blodet, og resten af sveden er salte. På den måde kan man også komme i saltmangel, hvis man sveder meget. Den anden type svedkirtel hedder de apokrine svedkirtler og sidder i armhulerne, omkring kønsorganerne og i endetarmsåbningen. De apokrine svedkirtler kan udskille en fedtholdig væske, når man er kommet i puberteten. Væsken er lugtløs, når den dannes, men når hudbakterier begynder at nedbryde væsken, så bliver det mere eller mindre ildelugtende. Hos andre pattedyr har sveden varierende betydning for varmeregulering. Heste kan f.eks. svede over hele kroppen. Hunde og katte kun har aktive svedkirtler under trædepuderne og på læberne og frigiver varme via vejrtrækningen. Kilde: Den Store Danske

Det kræver stort set ingen energi for kroppen at udskille sved og nedkøle kroppen selv (se faktaboks). Det er derfor nærmest ubetydeligt, om man køler sig med et koldt bad eller en tur i svømmepoolen efter træning, vurderer Lars Nybo.

»Hvis der overhovedet er en forskel, er den forvindende lille. Man forbruger typisk 3-4.000 kilojoule energi på en spinning time eller en 10 kilometers løbetur, og forbruget kan måske blive nedsat med nogle få kilojoule, hvis man køler kroppen ned bagefter med en tur i svømmepoolen. Det er altså ikke noget, der gør en egentlig forskel,« siger Lars Nybo.

Tværtimod kan man faktisk ende med at bruge lidt mere energi på en tur i poolen, vurderer Steen Larsen. 

»Kroppen skal bruge energi for at holde sig varm. Så hvis man ender med at køle kroppen så meget ned i poolen, at den skal sætte forbrændingen op for at holde temperaturen stabil, så ender man faktisk med at bruge mere energi, end man ellers ville have gjort,« siger Steen Larsen.

Studier viser, at hvis man køler sig ned med 10-15 grader 'varmt' vand i 30 minutter, så øger man sin forbrænding.

Man forbrænder ikke mere i varme træningsrum

Du tror måske, at det er mere effektivt at træne i et varmt lokale. Men det er faktisk heller ikke tilfældet.

»Man forbrænder ikke mere fedt på at løbe 10 kilometer i 25 graders varme, end man gør ved at løbe 10 kilometer hen over Indlandsisen. Faktisk kan man måske forbrænde mere fedt ved at løbe i kulde, da man måske kan have sværere ved at holde varmen, og kroppen derfor har brug for at sætte forbrændingen op,« siger Lars Nybo.

»Men som udgangspunkt bruger man den samme energi i kolde omgivelser som i varme omgivelser. Også selvom man sveder langt mere i varme omgivelser.«

Træningsform påvirker din fedtforbrænding

Man forbrænder ikke mere fedt på at løbe 10 kilometer i 25 graders varme, end man gør ved at løbe 10 kilometer hen over Indlandsisen. Faktisk kan man måske forbrænde mere fedt ved at løbe i kulde, da man måske kan have sværere ved at holde varmen, og kroppen derfor har brug for at sætte forbrændingen op. Men som udgangspunkt bruger man den samme energi i kolde omgivelser som i varme omgivelser. Også selvom man sveder langt mere i varme omgivelser.

Professor Lars Nybo

Hvis man ønsker at forbrænde fedt, så kan man i stedet overveje sin træningsform.

»Det lader til, at en højintensiv træningsgang i højere grad øger stofskiftet 24 timer efter træningen end en normal udholdenhedstræning. Men da selve højintensitetstræningen ikke er så langvarig, forbrændes der under træningen ikke så meget energi som ved normal udholdenhedstræning. Man mangler stadigvæk langvarige studier, der viser, hvilken træningsform man taber sig mest med,« siger Steen Larsen og fortsætter:

»Intensiteten har stor betydning for, hvad man forbrænder. Ved lave intensiteter, forbrænder man meget fedt i forhold til kulhydrater. Man træner sin krop til at bruge fedt som energikilde. Derudover kan man selvfølgelig overveje, hvad man spiser, og hvor meget man spiser. Når kroppens kulhydratdepoter er tomme, så begynder den at forbrænde kroppens fedt.«

LÆS OGSÅ: Træning, der fjerner fedtet

Træningstype og madindtag er vigtigere end sved

Det er altså ikke sveden på panden, man skal tænke på, hvis man ønsker at forbrænde nogle ekstra gram fedt. Til gengæld skal man overveje, hvordan man træner, og hvad man spiser.

Vi takker de to forskere Lars Nybo og Steen Larsen for deres hjælp og håber, at Uffe Larsen har fået svar på sit spørgsmål. Som tak for det, sender vi ham en Spørg Videnskaben-T-shirt.

Skulle du ligge inde med et spørgsmål, som du gerne vil have videnskaben til at besvare, så send det til sv@videnskab.dk.