Skal man skrue ned for radiatoren, når man lufter ud?
CLASSIC: Giver det mening at slukke for varmeapparatet, hvis man lufter ud i et kvarters tid, eller er det billigere at lade det være tændt?
Radiator slukkes udluftning økonomi

Giver det mening at skrue ned for radiatorerne, når vinduet står åbent, eller er det bedre at have dem indstillet på en jævn temperatur hele tiden? (Foto: Shutterstock)

»Nu bliver jeg nødt til at spørge jer for at få lidt husfred. Hvem har ret?«

Sådan en indledning på en e-mail er svær at ignorere. Spørg Videnskaben elsker at afgøre tvister mellem uenige parter – og hvis vi oven i købet kan skabe fred i et parforhold i processen, er det jo kun en ekstra bonus.

Mailen kommer fra Marlene Høj, som skriver:

»Min kæreste lukker ikke for radiatorerne, når han lufter ud. Der er termostater på dem, så de varmer for fulde drøn. Ofte lufter vi ud i 10-15 minutter ad gangen. Han mener at have hørt, at det ikke kan betale sig at lukke for radiatorerne, fordi de i mellemtiden bliver kolde, og at det derfor koster mere at lukke og tænde radiatorerne, end det gør at lade dem være tændt.«

»Jeg er derimod af en anden mening. Radiatorerne skal slukkes, når der luftes ud, fordi der er termostat på. Ergo bliver de drønvarme, når vinduerne er åbne – og det er jo faktisk penge ud ad vinduet.«

LÆS OGSÅ: Forskere: Skru op for varmen og spar penge

Mange faktorer påvirker svaret

En gang om ugen genudgiver vi de bedste spørgsmål fra vores Spørg Videnskaben-arkiv.

Dette svar blev bragt første gang d. 11. februar 2013.

Marlene beder om et svar, ikke bare for husfredens skyld, men også for pengepungen og planetens. Det er jo en noget stor opgave, men måske er den mulig at løse med hjælp fra landets klogeste hoveder.

I dette tilfælde sidder de fleste på Statens Byggeforskningsinstitut under Aalborg Universitet, hvor forskerne blandt andet undersøger, hvordan vi bedst sparer på energien i vores hjem.

Seniorforsker på afdelingen for energi og miljø, Kim Wittchen, har dog lidt svært ved at aflevere et knivskarpt svar. Der er nemlig mange faktorer, der spiller ind, når man skal afgøre, om det giver mening at skrue ned for termostaten, når man lufter ud:

• Hvilken type termostat er det? (Enkelte lukker selv ned, når vinduet står åbent.)

• Hvor sidder termostaten i forhold til vinduet? Er den så langt væk, at den ikke vil registrere temperaturskiftet lige inden for vinduet?

• Hvor lang tid lufter man ud? (Det gør en forskel for temperaturen i rummet, om man lufter ud i 5 minutter eller 30.)

• Hvilken radiator er det? (Gamle radiatorer indeholder meget vand og når ikke at afkøle, hvis vinduet står åbent i forholdsvis kort tid.)