Annonceinfo

Må man koge te af varmt vand fra hanen?

Spørg VidenskabenCLASSIC: Vi får fortalt, at koldt vand er bedst til mad og drikke. Men hvorfor egentlig det? Og kan man ikke bare bruge varmt vand fra hanen, hvis man vil have te-vandet til at koge hurtigere?

Varmt vand skal være kogt, før det er egnet til madlavning - men selv da er det ikke sikkert, at giftstofferne er forsvundet. (Foto: Colourbox)

Vand er så lang tid om at koge, når man bare gerne vil have et skud kaffe nu og her. Så hvorfor ikke bare springe over, hvor gærdet er lavest og hjælpe kedelen lidt på vej?

»Er det ok at koge te af varmt vand?« skriver Mathias Willerup i en mail til Spørg Videnskaben.

En kyndig køkkenhaj ved, at man skal bruge koldt vand til madlavning. Men hvis man koger vandet op, er der ikke risiko for at få farlige bakterier med i teen - eller er der?

Tap ikke varmt vand til din madlavning

Vi har spurgt en forsker, som tidligere har hjulpet os med et at afklare spørgsmål om hygiejne og håndvask – nemlig Jan Pravsgaard Christensen, lektor i infektionsimmunologi ved Københavns Universitet.

»Jeg kan godt følge folk i, at når man tapper varmt vand fra hanen, så går det hurtigere. Men nej, jeg vil ikke umiddelbart anbefale det, fordi man løber en risiko for at blive syg. Det er en lille risiko. Men hvis vi alle sammen gjorde det, ville en del af os blive rigtig syge af det,« siger han.

Varmtvandsbeholdere kan være forurenede

Det varme vand kommer nemlig fra en varmtvandsbeholder, mens det kolde vand kommer direkte fra vandværket, hvor det er blevet renset.

Det sikrer dig i højere grad mod tungmetaller, men også mod rester af skæreolie og nikkellegeringer, som kan følge med, når installationerne er nye.

Kilde: Jan Pravsgaard Christensen.

I varmtvandsbeholderen kan der en sjælden gang være bakterier, som gør os alvorligt syge – enten ved egen kraft eller via de giftstoffer, som bakterierne producerer.

»Giftstofferne, som bakterierne laver, inaktiverer man ikke nødvendigvis, fordi man koger vandet,« siger Jan Pravsgaard Christensen.

Problemet kan for eksempel opstå, hvis varmtvandsbeholderen ikke er blevet ordentligt vedligeholdt eller ikke holdes varm nok. Der kan være kommet bakterier ind, og hvis ikke vandet er varmt nok, så dræber det varme vand ikke bakterierne.

Lektoren understreger dog kraftigt, at man ikke skal gå i panik, hvis man har haft uvanen med at tappe vand fra den varme hane til teen. Vandet fra din varme hane er nemlig højst sandsynligt uskadeligt. Men hvis det går galt, så kan du altså blive rigtig syg.

Kog varmt vand i lang tid

Hvis man alligevel vil tage chancen, er en elkedel lige så god til at koge vand som en gammeldags kedel på komfuret.

Elkedelen når dog typisk kun lige op på kogepunktet, før den stopper. Og jo længere tid vandet koger des bedre. En kort opkogning af vandet ødelægger nemlig ikke de giftstoffer, som bakterierne kan have udskilt i varmtvandsbeholderen.

Fra tid til anden 'genudgiver' vi artikler fra arkivet i vores populære brevkasse, Spørg Videnskaben.

Denne artikel blev oprindelig bragt på Videnskab.dk 12 april 2012.

Derfor er det lidt bedre at lade vandet koge op i en gammeldags kedel, som man har en tendens til at lade koge længere.

Og alt i alt er det altså mest sikkert at bruge det friske vand fra den kolde hane, mener Jan Pravsgaard Christensen.

Er det ok at bruge varmt vand til rengøring?

Forskeren bemærker, at der selvfølgelig er forskel på at indtage en væske og bruge den til at gøre en overflade ren med.

»Når du gør rent, så har du jo også sæbe med i væsken. Hvis du giver sæben tid til at virke, når du vasker dit gulv, så dræber du bakterierne. Det er de færreste bakterier, som overlever varmt sæbevand.«

Derudover er det rigtig svært at gøre rent med koldt vand, da varmen er med til at løsne skidtet fra overfladen, mens sæben binder det, så det ikke sætter sig igen.

Videnskab.dk siger tak til Jan Pravsgaard Christensen for de gode husråd. En tak skal også lyde til Mathias Willerup for hans undren - vi kvitterer som altid med en T-shirt.

Husk, du selv kan stille spørgsmål til Spørg Videnskaben ved at sende en mail til sv@videnskab.dk. Eller du kan læse 77 af de bedste spørgsmål til Videnskab.dk i bogen: Hvorfor lugter mine egne prutter bedst?

citeret af klarlund

Stødte på nærværende artikel samt nedenstående læserbrevssvar* fra politiken i en og samme søgning. Påfaldende ens ordlyd - men Jan Pravsgaard Christensen og Bente Klarlund har da også været enige før ( http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvorfor-bliver-jeg-syg-nar-jeg-har... ) .

* http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/sundhedsp/ECE2208217/kl...

Opvask

Alm. dagligdags baktusser er ikke det helt store problem - det er først når der er coliforme bakterier og/eller E.Coli-bakterier i dit vand der bliver problemer.

Opvaskemidler har ikke i sig selv nogen bakteriedræbende virkning, men kombineret med det varme vand, opløser det fedtstof og fjerner dermed samtidig de fleste af bakterierne. Skyl evt. efter med rent vand for at fjerne rester af opvaskemiddel.

Men viser en analyse at der findes coliforme bakterier og/eller E.Coli-bakterier i dit drikkevand, er der risiko for, at der kan være sygdomsfremkaldende bakterier og virus til stede. Så skal vandet varmes op til 100C i min. 2 minutter. Vandet skal således ”spilkoge”, hvorved de fleste mikroorganismer, bortset fra enkelte virus og sporer, inaktiveres/dræbes. Det er vigtigt, at både temperatur (spilkogning) og tid overholdes.

Man må godt bruge vandet til opvask med opvaskemaskine. Men opvask i hånden skal foregå med kogt vand, da der kan ske smitte via hænder eller genstande.

Vær opmærksom på at ikke alle el-kedler kommer op på de 100C før de slår fra samt at det er ikke i ret mange modeller man kan forsætte med at koge når de når max. temp. - så man skal have fat i komfuret og så bruge gryderne til at koge sit vand - men igen i dagligdagen er din husbaktusser ikke det helt store problem når du bruger dit vand til opvask eller bad - men ikke som drikkevand på nogen måde eftersom bakterierne ikke dør at en tur i el-kedlen - det skal som sagt koges i min. 2 minutter - minimum! Ellers kan du blive ganske syg.

Vaske op i varmt vand?

Hej

Nogle der så kan svare på om, det er okay, at man vasker op i varmt vand? Hvis der er så mange bakterier i vamt vand, så kan man vel ikke få alle af igen med blot en smule sæbe, når man til sidst tørrer af eller hvad?

Bør man vaske op i koldt vand for at mindske risikoen for bakterier?

Gennemstrømsvarmer

@Henrik Askø Stark

Du har ganske ret med hensyn til GENNEMSTRØMSVARMEREN .

Ud ad denne aftapning kommer der varmt vand, der ikke som traditionelt varmt vand, har ligget og sydet og gæret, og ladet bakterierne fået tid til at formere sig i en beholder.

Det ses, at der er uvidenhed om hvad en gennemstrømsvarmer er.

For en 30 år siden husker jeg en gasvarmer der tændte automatisk for gassen når jeg ville havde varmt vand. Ganske snildt. Ingen udgifter til opretholdelse af en temperatur for vand i en sydende og gærende bakteriebeholder.

Smag

Henrik:"Vi bruger det varme vand direkte - til kartoflerne, til kaffen eller teen, til hvad som helst. Der er ingen smagsproblemer, der er ingen bakterieproblemer.."

Henrik det er ikke for at fornærme dig men dine smagsløg er ikke særligt trænet hvis du mener du ikke kan smage forskel på om det er frisk koldt vand eller opvarmet vand du bruger til din kaffe - med mindre du drikker pulverkaffe og færdigmalet tilbudskaffe så kan det selvfølgelig være underordnet om vandet er varm eller koldt her er smagen alligevel på forhånd ødelagt.

Varmt vand intet problem - med gennemstrømsvandvarmer

Undskyld, men det er for unuanceret blot at fastslå, at man ikke skal bruge varmt vand i madlavning.

Med en gennemstrømsvandvarmer er vandet præcis det samme - og samme bakteriefri kvalitet - som det, der kommer fra den kolde hane. Det har blot været en tur igennem fyret og blevet varmet op.

Vi bruger det varme vand direkte - til kartoflerne, til kaffen eller teen, til hvad som helst. Der er ingen smagsproblemer, der er ingen bakterieproblemer - og man har de ekstra fordele, at man har uendeligt med varmt vand. Ingen begrænsninger, når man er en familie på fem, der skal bade, når der skal fyldes badekar, når der skal laves hovedrengøring eller whatever.

Og man spilder heller ikke energi=penge på at varme varmtvandsbeholderen op i de situationer, hvor man ikke har behov for det varme vand. Det er - bogstavelig talt - kontant afregning.

Samtidig sparer man såmænd også en del plads i sit bryggers ...

Det kan så absolut anbefales!

Henrik Askø Stark

Den ideelle temperatur

Den ideelle temperatur når man skal brygge kaffe er ca. 93C (mellem 91C til 96C) - det gælder også for pulverkaffe - så hvis man vil have en kop der smager så skal vandet koges og stå lidt så temperaturen falder til de ca. 93C.

Jeg må tilstå at jeg er lidt af et kafeøre og tager min kaffe (espresso) alvorligt - både når det kommer til de frisk kværnet bønner og min maskines temperatur - men drikker jeg stempel (det sker) eller er tvungen til at drikke filter eller pulver (føj) så gør jeg lige så meget ud af det som hvis det var en god espressobønne og en af de steder hvor man kan forbedre smagen er at sikre sig at vandet er kogt op og har fået lov til at stå så det når den rette temperatur.

Der er jo ingen grund til at sjuske specielt ikke hvis det kun kræver at man lige bruger et par minutter mere for at opnå et bedre resultat.

Laver man f.eks.stempel og begynder med den rette temperatur - ca. 93C - og lader den trække som den skal - så er kaffens temperatur omkring 80-82C når man hælder den i den opvarmede kop og er drikkeklar - selv om koppen er varm så nupper den lige et par grader hvilket gør at kaffen er ca. 75C når den drikkes - Espresso drikkes lidt varmer.

FAKTA-boksen og vandspild

FAKTA-boksen siger:
"Dit kolde vand bliver endnu mere velegnet til madlavning, hvis du lader den kolde hane løbe lidt, inden du tapper vand. Så sikrer du dig i højere grad mod tungmetaller men også mod rester af skæreolie og nikkellegeringer, som kan følge med, når installationerne er nye. Kilde: Jan Pravsgaard Christensen."

Det er altså en opfordring til at bruge mere vand, uden videre kritisk sans og fakta?

Det er underligt der ikke nævnes at den slags vandspild sandsynligvis ikke er nødvendig i ældre installationer med rimeligt gennemløb. Jeg har engang smagt skæreolie i postevand, og man er ikke i tvivl om der er olie i vandet eller ej. Mht. tungmetaller skal jeg ikke vide besked om. Det virker ellers ikke til at være et generelt problem.

Noget andet jeg ikke forstår er de mildest talt vilde forbehold der opfordres til ved kogning i elkedel. Altså; hvis man kan drikke koldt vand fra hanen behøver vi vel ikke at koge vandet op til kogepunktet endsige koge det TO gange? Det er skørt. Hvis det skal gå hurtigt lader jeg blot en kop koldt vand varme op til hvad jeg nu finder brugbart.. selvfølgelig i en fladbundet kedel -- Neskaffe på 45 sekunder. Men hvis det skal smage godt er kogning påkrævet for at kalken udfælder.

"I varmtvandsbeholderen kan der en SJÆLDENT gang....

...være bakterier...." mener Jan Pravsgaard Christensen.

Nej! Ikke en SJÆLDEN gang, men ALTID - lige fra dag to fra ibrugtagning af en ny varmtvandsbeholder.

Og at lave kaffe/the fra varmtvandshanen gør man kun én gang - smagen er forfærdelig!

Husker, vi fik lods ombord ved indsejling til Jacksonville i Florida, og som sædvanlig blev dæksdrenge bedt om, at gå ned i kabyssen og lave kaffe. Det var ved midnat hvor kokken sov, for kokken havde aldrig gjort denne dødssynd, som dæksdrengen nu gjorde ved at lave en hurtig kande kaffe fra varmtvandshanen - viste det sig efterfølgende.

Lodsen tog nu en slurk af den "friskbryggede" kaffe - og styrtede ud i bagbords brovinge og spyttede ud samtidig med eder og forbandelser, og noget med, at Danmark F*G*M* ikke burde være medlem af NATO.

Du har vist fået svar nok Mathias Villerup :-)

PS. En el-kedel med KOLDT vand bør man lade køre igennem mindst to gange med et minuts interval.

RE: Metaller

En VVB er måske udstyret med elektrolyseanlæg med aluminium, andre har en magnesiumstav, men jeg tvivler dog på, at der tilsættes inhibitorer, der er vi vist ovre i varmeanlæg.

Så mht. til metaller i varmt/koldtvandssystemet begrænses det ca. til: zink, jern, magnesium aluminium samt kobber.

Misforstået

Enig!

Misforstået

Mit indlæg vár nu ikke rettet mod dig Carsten - det var en generelt betragtning - brug aldrig varmt vand fra hanen til madlavning eller til ens kaffe/the - det varme vand er kun til at bade i eller rengøring.

Smagen

Måske blev jeg misforstået, brug KOLDT vand i elkedlen.

Når jeg har renset VVB, så har man faktisk ikke lyst til at gå i bad.

Smagen

Helt ærligt det smager da af bræk hvis man bruger varmt vand i sin elkedel til kaffe eller the.

Koldt/varmt

Jeg har renset mange varmtvandsbeholdere via mit arbejde, og det kan være et slemt syn, i bunden ligner det bræk, så mit råd er at bruge koldt vand.

Men hvis du har en gennemstrømsvandvarmer (altså ingen beholder), så går den måske.

Var det kaffe eller te, du ville have? hihi

Brug en elkoger, den er hurtig.

Metaller

Jeg mener nu det mere er risikoen for indtagelse af metaller og korrosionsinhibitorer, der bør afholde én fra at drikke fra varmtvandshanen. Afhængig af installationernes egenskaber er der større mulighed for afgivelse af metaller til det varme brugsvand end til det kolde. I nogle tilfælde anvendes desuden korrosionsinhibitorer, som det heller ikke er meningen at folk skal drikke i større mængder. Så det er altså bedst at holde sig til det, der kommer ud af koldtvandshanen.

Spørgsmål og svar offentliggøres her på siden. Send dit spørgsmål til: sv@videnskab.dk