Hvorfor får jeg hovedpine, når jeg holder op med at drikke kaffe?
En læser får ondt i hovedet, når hun holder op med at drikke kaffe – og det samme gør vi her på redaktionen. Men hvorfor sætter hovedpinen ind, når vi stopper kaffedrikkeriet?
En læser undrer sig over, at hun får hovedpine, når hun ikke får sin kaffe. Læs forskernes forklaring på, hvorfor hovedpinen sætter ind, når kaffen mangler. (Foto: Colourbox)

 

Morgenkaffe, formiddagskaffe, eftermiddagskaffe, aftenkaffe …

For mange mennesker er det fast rutine at hælde kaffe indenbords hver eneste dag.

Men en af Videnskab.dk's læsere har lagt mærke til, at hun får ondt i hovedet, når hun holder pause fra den faste kafferutine - Birgitte Knudsen har nemlig været på en kur, hvor hun kun måtte drikke »vand, kamille, æblejuice og den slags,« skriver hun.

»Man føler sig fantastisk sund, men gud, hvor er det godt at få sin kaffe tilbage. Mit spørgsmål er derfor, hvorfor man får ondt i hovedet, når man holder op med at drikke kaffe?« skriver Birgitte Knudsen i en e-mail til Spørg Videnskaben.

Koffeinabstinenser er et velkendt fænomen

Her på redaktionen kan flere af os nikke genkendende til hovedpinen, som opstår, når kaffemaskinen strejker – og overlæge og kaffeforsker Kjeld Hermansen kan bekræfte, at mangel-på-kaffe-hovedpine er et velkendt fænomen.

»Det er noget, der optræder hos folk, som er vant til at få kaffe, og som pludselig ikke får det længere. Som regel begynder symptomerne et halvt til et helt døgn efter, at de er holdt op med at drikke kaffe, og symptomerne topper efter 20-48 timer,« fortæller Kjeld Hermansen, som er professor ved Institut for klinisk Medicin på Aarhus Universitet.

Han har i flere år forsket i, hvordan kaffe påvirker vores helbred og har et simpelt svar på, hvorfor nogle kaffedrikkere får hovedpine, når de pludselig ikke indtager deres sorte yndlingsdrik.

»Man kalder det koffeinabstinenser. Det er symptomer på koffeinmangel,« siger Kjeld Hermansen.

Symptomer: Hovedpine, nedsat årvågenhed og døsighed

Koffein er et aktivt stof, som findes i al slags kaffe (på nær lige koffeinfri kaffe selvfølgelig), og det er koffein, som giver kaffen den kendte, opkvikkende virkning.

Og hvis vi har vænnet os til at få koffein fra vores daglige kaffedrikkeri, kan vores krop altså reagere, når vi pludselig ikke får koffein længere.

»Symptomerne på koffeinabstinenser er typisk hovedpine, nedsat årvågenhed, og at man måske bliver lidt døsig.«

»Men det er ikke alle mennesker, som oplever symptomerne – nogle kan sagtens stoppe med at drikke kaffe uden at få koffeinabstinenser,« fortæller Kjeld Hermansen.

Abstinenser er kroppen, der har vænnet sig til at bekæmpe koffein

Men hvorfor dukker abstinenserne op, når vi ikke får koffein?

Den amerikanske lektor, Laura M. Juliano fra American University i Washington, forsker netop i, hvordan koffein påvirker vores hjerne. Hun forklarer, at en af koffeinens virkninger er, at stoffet forsnævrer blodkarrene i hjernen.

Fakta

Danskerne drikker tre til fire kopper kaffe om dagen – 86 procent af alle mænd og 76 procent af alle kvinder drikker kaffe. Vi har et stigende forbrug af kaffe med alderen. Kilde: Vidensråd for Forebyggelse

»Når nogen jævnligt drikker koffein, vænner kroppen sig til at bekæmpe denne effekt (indsnævringen af blodkarrene, red.). Og når man så derefter ikke indtager koffein, resulterer det i, at blodkarrene udspiler sig for meget, hvilket giver hovedpine.«

»Det tager lidt tid, før kroppen omstiller sig til ikke længere at få koffein, og det er derfor, at koffeinabstinenser kan vare i en uge eller mere,« forklarer lektor Laura M. Juliano til Livescience.

Kjeld Hermansen fra Aarhus Universitet påpeger, at effekten er blevet påvist i videnskabelige forsøg, hvor deltagernes hoved er blevet skannet med en MR-skanner. Her kan man ifølge Kjeld Hermansen se, at der strømmer mere blod igennem karrene i hjernen, når man pludselig stopper med at drikke kaffe.

»Man har kunnet måle en øget blodgennemstrømning i hjernen, hvis man akut holder op med at drikke kaffe. Det kan være denne udspiling af blodkarrene, som gør, at man får ondt i hovedet, når man ikke får sin kaffe,« siger Kjeld Hermansen.

Sådan undgås kaffe-abstinenser: Trap ned

Hvis du selv går og sysler med tanken om at stoppe dit kaffedrikkeri, har Kjeld Hermansen et godt råd til, hvordan du kan undgå hovedpine og andre koffeinabstinenser.

»Symptomerne kan helt undgås, hvis man gradvist reducerer indtaget af koffein. Så hvis man for eksempel er vant til at drikke fem kopper kaffe, kan man begynde med at trappe ned til fire kopper, så tre kopper, to kopper, en kop og på den måde gradvist stoppe helt med at drikke kaffe. Så burde man kunne slippe for hovedpinen,« siger Kjeld Hermansen.

Mange tænker nok på farligere stoffer, når de hører ordet abstinenser. Er det farligt at drikke kaffe, siden man kan få abstinenser af det?

»Næh – du bliver mere årvågen af det, så der er nogle positive effekter af kaffe. Der er lavet forsøg med folk, der kører lastbiler om natten, og for dem kan kaffen gøre dem mere vågne, aktive og klare i hovedet. Det hænger sammen med koffeinen.«

»Vi kan også få koffein fra andre ting såsom chokolade og cola, men det meste koffein får vi fra kaffe.  Der er nogle ganske få personer, hvor det at drikke kaffe kan være et problem. Hvis man for eksempel har tendens til angstpsykoser, skal man tænke sig om og moderere sit kaffeindtag,« siger Kjeld Hermansen.

Hvordan påvirker den daglige kop kaffe dit helbred?

Hvis du vil vide mere om, hvordan kaffe påvirker dit helbred, fortæller Kjeld Hermansen meget mere om emnet i denne artikel.

Du kan også dykke ned i læsernes spørgsmål og forskernes svar i denne livechat om kaffe.

Herfra skal der lyde en stor tak til Birgitte Knudsen for hendes spørgsmål – der er en T-shirt på vej til din postkasse. Også tak til Kjeld Hermansen for endnu en gang at dele ud af sin store viden om, hvordan kaffe påvirker vores krop.

Skulle du selv gå og undre dig over et fænomen fra din hverdag, så tøv endelig ikke med at sende os dit spørgsmål på e-mailadressen sv@videnskab.dk.