Hvorfor er koldt vand bedst til madlavning?
CLASSIC: Hvad er meningen med at bruge koldt vand til madlavning for at undgå bakterier, når man alligevel vasker op i varmt vand?
I modsætning til koldt vand, kan varmt vand opløse bakterier i vandrørene, som ender i vores mad. Hvis man koger det vand, man skal bruge, dør bakterierne, og så er infektionsfaren overstået. (Foto: Matthew Bowden)

Koldt vand i madlavningen mindsker risikoen for at blive syg af bakterier, men er det i virkeligheden nytteløst, når vi laver og spiser maden af ting, der er vasket op i varmt vand?

Det spørgsmål undrer vores læser Casper Trapp, der spørger:

»Hvordan kan det være, at vi altid lærer at bruge koldt vand til madlavning, af frygt for bakterier, men samtidig bruger det varme vand til vores opvask af det service, vi spiser af?«

Koldt vand trækker ikke bakterier ned i maden

Meningen med galskaben søgte vi hos VIFFOS, Det Nationale Videnscenter for fødevarer og sundhed. Her svarede centerleder Gitte Gross på spørgsmålet:

»Varmt vand opløser fedt og skidt. Det er derfor, man bruger det til opvask. Men når man har tørret af, er der ikke ret mange af de uhensigtsmæssige bakterier og stoffer tilbage,« forklarer Gitte Gross.

SPØRG VIDENSKABEN CLASSIC
Hver søndag 'genudsender' vi en Spørg Videnskaben fra arkivet.
Denne artikel blev bragt første gang den 16. august 2010.

Hun anbefaler, at man bruger koldt vand til madlavning, fordi det kolde vand - i modsætning til det varme - ikke opløser de bakterier, der kan sidde i vandrørene.

»Varmt vand fra hanen kan opløse de kemiske forbindelser, der er i vandhanen. Det kan også opløse mikrobiologien omkring mundingen, og på den måde overføre nogle ting, som man nødigt vil have ned i maden, hvis man skal spise den med det samme. Det er derfor, vi anbefaler det kolde vand,« forklarer hun.

Rester fra varmetanken og pakningsgarn

Det varme vand bliver opbevaret i en varmtvandsbeholder, og stoffer fra beholderen kan trække ud i vandet. Samtidig kan der sidde bakterier i vandrørene, forklarer Gitte Gross.

»De rør, som vandet ledes igennem, inden det kommer ud af hanen, er sat sammen med pakningsgarn og smøremiddel. Det varme vand kan være med til at opløse rester fra de samlinger og fører det med sig ud af hanen og ned i vores mad,« forklarer hun.

Kogt vand er ufarligt

Faren ved bakterierne er reel nok, men det er ikke noget, man normalt bliver alvorligt syg af, forsikrer Gitte Gross. Problemet er, at man ikke ved, hvor meget der gemmer sig. Derfor er det bedst at være på den sikre side.

PAS PÅ LEGIONELLA

• I Danmark er der omkring 100 årlige tilfælde af den såkaldte Legionær-syge, der skyldes legionella-bakterien.
  • Legionella bakterierne kan sprede sig i vandrørerne, hvis vandet er lunkent.
  • Vandet, du tapper af din varme hane, skal derfor være over 50 grader, og temperaturen skal opnås, inden for 10-20 sekunder
  • Vandet i din kolde hane skal være under 12 grader.
  • Temperaturen i din varmtvandsbeholder skal være over 60 grader.
  • Lad vandhanen løbe et par minutter, hvis du f.eks har været på ferie.
  • Kilde: mst.dk

Hvis det vand, som man bruger til madlavning, varmes op til kogepunktet, dræber det bakterierne.

»Infektionen er ikke noget, man falder om af næste morgen. Men ud fra en helhedsbetragtning er der ingen grund til at indtage mere af de skadelige rester og bakterier end nødvendigt. Det er ikke direkte farligt, men det er heller ikke sundt,« fortæller Gitte Gross.

Det gælder altså om, at dit kolde vand i vandhanen er koldt nok - under 12 grader - og at dit varme vand er rigtig varmt - over 50 grader - men samtidig ikke varmere end 60-65 grader. For det første risikerer du skoldningsulykker, hvis det varme vand er for varmt - og samtidig vil du få problemer med kalkaflejringer i vandrørerne.

Vi takker for spørgsmål og svar og sender en Videnskab.dk-t-shirt til Casper. Husk, at du kan læse flere spørgsmål og svar i vores arkiver eller sende en mail med dit eget spørgsmål til sv@videnskab.dk.