Hvad feder mest - juice eller øl?
CLASSIC: Hvad feder egentlig mest; den sunde juice eller den herlige øl? Spørg Videnskaben presser svaret ud af en ernæringsekspert.

Øl indeholder færre kalorier end juice. Til gengæld plejer vi at drikke meget øl , når først kruset er sat for munden, og på den måde får vi alligevel flest kalorier fra øl. (Foto: bobbieo)

 

Juleferien er overstået, anden er fordøjet og alle feriegodterne har sat sig godt til rette på sidebenene. Dermed er det blevet tid til alle spørgsmålene om, hvordan man slanker sig bedst, og hvad der egentlig har sat sig de tydeligste spor på vores vintertrætte kroppe.

Ét af spørgsmålene kommer fra Videnskab.dk's læser Bente Wilsleff Larsen, som er havnet i et decideret væddemål. Hvad feder egentlig mest: Den hæderkronede morgenjuice eller den hyggelige øl?

Svaret ligger ligefor

Svaret er faktisk lige til at aflæse på kartonen og etiketten, fortæller Anja Biltoft-Jensen, kostvaneforsker på DTU Fødevareinstituttet, Afdeling for ernæring. Når man sammenligner øl og juice, er der nemlig ingen forskel på, hvordan kalorierne feder. Tallene kan altså sammenlignes direkte.

Og den mest fedende drik er: Juicen. Overraskende nok inderholder både æble- og appelsinjuice lidt flere kalorier pr. 100 gram end en almindelig pilsnerøl.

Men før du smider din Rynkeby ud og smider seks kolde dåser humle på morgenbordet, skal du lige tænke over andre fakta, påpeger Anja Biltoft-Jensen.

Fakta

 

VIDSTE DU

En almindelig pilsner fra f.eks. Carlsberg eller Tuborg indeholder omkring 160 kilojoule (kJ) pr. 100 gram.

Appelsinjuice indeholder omkring 180 kJ, mens æblejuice indeholder omkring 200 kJ.

En juleøl på 5,6% indeholder 200 kJ, mens en juleøl på 7,6% typisk indeholder 265 kJ pr. 100 gram.

 

»Du skal for eksempel tænke på mængden. Et typisk glas juice er kun på 180 milliliter, men hvis man åbner en øl med brus i, drikker man som regel det hele, det vil sige 330 milliliter. Så du vil som regel ende med at få mere energi fra øllen end juicen,« konstaterer forskeren.

Juice er det sunde valg

Den skarpe ølhjerne vil selvfølgelig hæfte sig ved, at man så bare kan drikke 180 ml øl og hælde resten ud og på den måde få færre kalorier ind, end hvis man drikker sin morgenjuice. Men heller ikke det argument for øldrikning bliver købt af Anja Biltoft-Jensen.

»Du skal stadig foretrække juicen, fordi den har et meget højere indhold af vitaminer og mineraler end øllen, og den indeholder ingen skadelige stoffer som alkohol. Derfor taler det sundhedsmæssige perspektiv for juicen,« siger hun.

Øl indeholder vitaminer - men...

Men nu er øl jo en drik, der indgyder enhver sjæl en vis stædighed og evne til at modargumentere. Så kan det virkelig passe, at øl - som jo er brygget på naturlige produkter som planten humle - ikke også indeholder vitaminer?

»Der er ganske lidt B-vitaminer, men det er ikke noget, der er værd at skrive hjem om, og man kan overhovedet ikke drikke øl for at blive sund. Øl er tomme kalorier, og B-vitaminer får vi gennem brød, gryn med videre. Derimod giver juicen dig en væsentlig del af dit C-vitamin-indtag,« lyder dommen fra Anja Biltoft-Jensen.

Fakta

Spørg Videnskaben Classic Fra tid til anden hiver vi en artikel frem fra arkivet i vores populære brevkasse, Spørg Videnskaben. Denne artikel blev oprindeligt bragt på Videnskab.dk 6. januar 2009.

Ifølge Anja Biltoft-Jensen er der ikke nævneværdig forskel på energi- eller vitaminindholdet i friskpresset juice og juice købt på karton.

Mere alkohol, flere kalorier

Det hører med til historien, at kalorieindholdet i øl stiger i takt med alkoholprocenten. Derfor indeholder en juleøl mindst lige så mange kalorier som æble- og appelsinjuice.

Som tak for det gode spørgsmål sender en Videnskab.dk-T-shirt af sted til Bente Wilsleff Larsen, der meget apropos arbejder tæt på 'Bæltestedet' - i Storebælts Kundeservice.

Du kan selv stille spørgsmål til videnskaben ved at sende en mail til sv@videnskab.dk.

Læs flere spørgsmål og svar i Spørg Videnskaben.