Bliver man forkølet af at fryse?
Spørg VidenskabenEr det bare en gammel skrøne, at man holder forkølelsen fra livet, hvis man tager varmt tøj på? Vi finder svaret.

»Tag varmt tøj på, ellers bliver du forkølet!«
Den formaning fik vores læser Anne Thomsen fra Risskov tit som barn. Så tit, at hun som voksen selv helt automatisk siger det samme til sin søn.
Men nu er hun kommet til at spekulere på, om formaningen overhovedet giver mening. Forkølelse skyldes jo et virus, som sagtens kan snige sig ned i halsen, selvom man har halstørklæde og tørre sokker på.
Derfor spørger hun videnskaben: Bliver man forkølet af at fryse?
Det er et spørgsmål, som Jan Pravsgaard Christensen er den helt rigtige at svare på. Han er nemlig lektor i infektionsimmunologi ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet.
Virus overlever i kulde
Han fortæller, at man selvfølgelig skal have forkølelsesvirus i sig for at få en forkølelsesinfektion. Men temperatur har stor betydning for, både om virusset ender i kroppen, og om det får lov til at inficere den.
»Virusset lever normalt i en celle ved 37 grader. Det er den temperatur, det fungerer bedst ved i kroppen. Men ender det først udenfor kroppen, vil det have det bedst ved lave temperaturer. Lave temperaturer betyder nemlig, at virusset ikke går så let i stykker,« fortæller Jan Pravsgaard Christensen.
Så hvis du er forkølet og nyser, og dråber med virus spreder sig i rummet, vil virusset have lettere ved at overleve, hvis det sker i et koldt rum.
»Når vi så har det kolde vejr, som vi har i øjeblikket, er der meget virus i luften. Og sætter det sig på kolde slimhinder, vil det kunne leve længere og dermed forøge chancen for at inficere en celle,« siger Jan Pravsgaard Christensen.
Ikke en skrøne
Det vil altså sige, at det ikke er en gammel skrøne, at det er vigtigt at tage halstørklæde på i kulden for at undgå forkølelse. En varm krop er et godt værn mod virusinfektioner.
Spørg Videnskaben takker Anne Thomsen for spørgsmålet, der gjorde os så meget klogere på, hvordan vi minimerer risikoen for at blive overfaldet af vira som forkølelse og influenza.
Som tak vil hun få tilsendt en t-shirt, som hun enten bør gemme et halv års tid, eller bære under noget varmt tøj.
»Vi er som voksne meget gode til at minde børnene om, at de skal huske at tage varmt tøj på. Men vi glemmer let, at det også gælder for os selv,« siger Jan Pravsgaard Christensen til de voksne læsere.
Går du også og luner et spørgsmål, skal du endelig bare sende det til Spørg Videnskaben.
Hvis du vil læse et mere detaljeret svar, så læs: Bliver man forkølet af at være kold?
Relaterede artikler
Eksterne links
Seneste fra Spørg Videnskaben
-
Hvorfor sker der så lidt i pinsen?
24. maj 2012 kl. 14:44Vi æder, danser og kommer hinanden ved til jul og påske. Det samme kan man ikke sig om pinsen, men hvorfor egentlig ikke? En læser undrer sig – her er svaret. -
Hvorfor spiser hunde lort?
21. maj 2012 kl. 13:28Hunde spiser lort, konstaterer en læser. Vi søger et svar på, hvorfor menneskets bedste ven ikke kan holde sig fra bæ. -
Kan man dø af grin?
20. maj 2012 kl. 16:24CLASSIC: 'Jeg dør af grin' er et udtryk, de fleste bruger af og til. Men kan der være sandhed bag ordene?
Spørg videnskaben

Du skal være logget ind for at kunne stille spørgsmål her.
Opret en profil på Videnskab.dk
Du kan også sende dit spørgsmål til: redaktion@videnskab.dk
Mest læste på Videnskab.dk
-
20/05
-
25/05
-
21/05
-
21/05
-
21/05
-
21/05
-
19/05
-
22/05
-
19/05
-
24/05
Det læser andre lige nu
-
’Livmoderen tager skade af uddannelse’
7. marts 2010 kl. 06:00 -
Vigtige fodboldkampe afgøres af fysik
27. maj 2011 kl. 19:30 -
Hvorfor sker der så lidt i pinsen?
24. maj 2012 kl. 14:44
Spørg Videnskaben
-
Hvorfor sker der så lidt i pinsen?
24. maj 2012 kl. 14:44 -
Hvorfor spiser hunde lort?
21. maj 2012 kl. 13:28
Abonner på vores nyhedsbrev
Seneste nyheder
Seneste kort nyt
-
10:03
-
10:03
-
10:00
-
09:33
-
09:30
Mest sete video
-
Løft en tændstik uden at røre den
18. maj 2012 kl. 09:28 -
Tænd et lys på afstand
25. maj 2012 kl. 10:11 -
Verdens mest sjældne gorilla fanget på video
17. maj 2012 kl. 05:58
Seneste kommentarer
-
Af Kenneth Nielsen for 39 minutter 8 sekunder siden
[Tosprogede tager klogere beslutninger]
-
Af Lars Hareskov for 54 minutter 11 sekunder siden
[Sådan undgår hunde hofteledsdysplasi]
Seneste blogindlæg
-
Relativisme
Af Jakob Rachmanski, Cand.mag. i filosofi -
Mænd har flere neuroner end kvinder, men det betyder ikke noget
Af Jonas Kristoffer Lindeløv, ph.d. studerende i kognitiv neurovidenskab
På forsiden lige nu
-
Diskrimination af ’os i provinsen’? - Om afslag til filmstøtte af film med ’brun’ i hovedrollen
-
Gennembrud i fysik kan føre til nyt syn på magnetisme
-
Så alvorlig er mobning for børns helbred
-
Hvorfor sker der så lidt i pinsen?
-
Vægtløshed er en unik følelse
-
Hvorfor rammer modermærkekræft især rødhårede?
Seneste nyheder
Abonner på vores nyhedsbrev
| Videnskab.dk | Redaktion | Oversigt | Abonnér |
|---|---|---|---|
| Skelbækgade 4 | Ansvarshavende chefredaktør: | Om Videnskab.dk | RSS feed |
| DK-1717 København V | Vibeke Hjortlund | Ansatte på Videnskab.dk | |
| Tlf: 70 70 17 88 | redaktionen@videnskab.dk | Privatlivspolitik | YouTube |
© Ophavsretten tilhører Videnskab.dk



















Indlæg er blevet slettet
Redaktionen har slettet et indlæg, da det indeholdte reklamebudskaber. Læs mere om vores debatregler her.
Bedste hilsener
Redaktionen
Grønland
Jeg læser i artiklen om spørgsmålet om, hvorvidt kulde gør os mere disponeret for forkølelse, at "det er ikke kulden i sig selv, men en virus". Samtidig forklares det, at kulden gør vores slimhinder i næsen mere modtagelige, fordi kulden gør blodgennemstrømningen mindre, og derved immunsystemet dårligere. Senere udtales, at kulde sætter "kroppen i dvale, hvilken også gør immunsystemet dårligere".
Altså ER det kulden i sig selv, som er problemet. Det anet er som at bruge den barnlige udtryk: "Det var ike mig - det var min hånd".
Går man ind på en skydebane og bliver ramt af en kugle, så er det jo heller ikke tilstedeværelsen på stedet, der slår en ihjel. Det er den kugle (virus!!) man rammes af.
Men problemet er uanset dette jo, at man er under forhold, hvor man kan rammes. Altså er artiklen et spørgsmål om ord, mere end egentlig oplysning.
Kulde gør ens immunforsvar dårligere, så forkølelsesvira nemmere rammer en, så enkelt kan det siges.
Venlig hilsen
Jens Kamstrup Larsen
Jeg vil lige starte med at skrive at jeg er enig med dig.
Men forkølelsen er stadig blevet opstået af virus, og man bliver ikke forkølet af at stå ude i kulden. Forkølelse smitter fra menneske til menneske, og man skal altså derfor være en flok på mindst to ude i kulden, og den smittede skal hoste for at smitte den anden ... Forkølelsen overlever, ved at smittes, og hvis vi alle bare forsøgte at udelukke smitte ved at vaske hænder ofte etc. ville virussen ikke have en chance. Når vi har været forkølet én gang, bliver vi immune over for den. Problemet er at der findes tusinder udgaver af forkølelse. Derfor kan vi bliver forkølet hvert år.
I grønland kendte man i gamle dage ( allerede for 100 år siden ) ikke til forkølelse. Ingen var forkølet, og alle var raske. Og vi ved jo allesammen at der er bidende koldt på Grønland, og det derfor burde være et paradis for virus. Al denne raskhed skyldtes, at der ikke var -nogen- der havde smittet -nogen- endnu. Hvis en grønlænder havde fået virussen, ville han nok dø af det, hvis han havde et dårligt immunsystem, som de havde dengang. Var én blevet smittet dengang, ville alle sandsynligvis være blevet smittet. Og dette skete, da danskerne kom til Grønland. Så kunne hele byer blive smittet, og have det meget dårligt ( dårligere end vi normalt har det når vi får en enkelt virus ) fordi de ikke var vant til det, og havde et svækket immunforsvar + det var koldt. Det er heller ikke mange år siden at en lungebetændelse var den rene pest, især i bygterne. I dag er forkølelse meget almindeligt i Grønland, og det skyldes globaliseringen.
Kulde og forkølelse
Jeg læser i artiklen om spørgsmålet om, hvorvidt kulde gør os mere disponeret for forkølelse, at "det er ikke kulden i sig selv, men en virus". Samtidig forklares det, at kulden gør vores slimhinder i næsen mere modtagelige, fordi kulden gør blodgennemstrømningen mindre, og derved immunsystemet dårligere. Senere udtales, at kulde sætter "kroppen i dvale, hvilken også gør immunsystemet dårligere".
Altså ER det kulden i sig selv, som er problemet. Det anet er som at bruge den barnlige udtryk: "Det var ike mig - det var min hånd".
Går man ind på en skydebane og bliver ramt af en kugle, så er det jo heller ikke tilstedeværelsen på stedet, der slår en ihjel. Det er den kugle (virus!!) man rammes af.
Men problemet er uanset dette jo, at man er under forhold, hvor man kan rammes. Altså er artiklen et spørgsmål om ord, mere end egentlig oplysning.
Kulde gør ens immunforsvar dårligere, så forkølelsesvira nemmere rammer en, så enkelt kan det siges.
Venlig hilsen
Jens Kamstrup Larsen
Altså en skrøne!?
Konklusionen på artiklen er en værre gang sjusk. Det eneste, vi kan konkludere, er at opholde sig i koldere luft forøger risikoen for forkølelse. Artiklen afklarer ikke, om påklædning spiller en rolle i forhold til forkølelse.
Misvisende og Modsigende
Ligesom 100% af kommentatorerne er jeg også stærkt uenig med artiklen .... et øjeblik troede jeg på den, men det viser også hvor meget den misviser, og gør noget troværdigt (på en dårlig måde). Og skribenten konkluderer endda også til sidst, som om det er enden på denne myte. Men det er det langt fra. Man skulle tro at det var meget simpelt, men det har vist sig ikke at være sådan. Men med en masse forskning i fremtiden, vil man måske endelig kunne påvise alle grundene til en mulig sammenhæng mellem at fryse og forkølelse. Men denne artikel modsiger sig selv på flere måder, hvis man lige er opmærksom på det, og bare tror på alt hvad der er skreven (hvilket jeg gjorde fra starten - fordi jeg stoler på videnskab.dk's artikler)
Misvisende og Modsigende
Ligesom 100% af kommentatorerne er jeg også stærkt uenig med artiklen .... et øjeblik troede jeg på den, men det viser også hvor meget den misviser, og gør noget troværdigt (på en dårlig måde). Og skribenten konkluderer endda også til sidst, som om det er enden på denne myte. Men det er det langt fra. Man skulle tro at det var meget simpelt, men det har vist sig ikke at være sådan. Men med en masse forskning i fremtiden, vil man måske endelig kunne påvise alle grundene til en mulig sammenhæng mellem at fryse og forkølelse. Men denne artikel modsiger sig selv på flere måder, hvis man lige er opmærksom på det, og bare tror på alt hvad der er skreven (hvilket jeg gjorde fra starten - fordi jeg stoler på videnskab.dk's artikler)
blod
Jeg har altid troet, at når det er kold trækket kroppens blod sig væk fra ekstremiteter _og_slimhinder - hvilket giver et dårligere immunforsvar hvor der er brug for det. Altså bliver modtageligheden for vira større. Måske endda vira, der på forhånd sad i slimhinderne.
Her er flere ubegrundede påstande - måske der er andre der kan hjælpe med dette?
forklaring
Man bliver ikke forkølet af at fryse, men man er mere sårbar overfor virus. Svaret på spørgsmålet er derfor nej, men bliver ikke forkølet af at fryse. Men modtageligheden overfor virus ved eksponering stiger.
enig
Også min erfaring at kulde og forkølelse hænger sammen, er næsten altid efter en dag hvor man har siddet og piv frosset at man for en ordenlig forkølelse. Og det samme man høre igen og igen når man taler med andre om emnet, så noget må der jo være om snakken.
m.v.h.Charles
tørre slimhinder
Jeg forstår det heller ikke. Det var ikke en logisk konklusion eftersom det påpeges at temperatur ikke er afgørende, men alligevel konkluderes det, at det er vigtigt at have halstørklæde på og drikke en kop varm kaffe. Det er også hvad sundhedsportaler som netdoktor og http://www.sundhedslex.dk/toerre-slimhinder.htm skriver. Men jeg er nu ikke blevet klogere om, hvorvidt tørre slimhinder skyldes temperatur.
Enig med de øvrige
Jeg er enig med de øvrige kommentarer. Der har været lavet flere undersøgelser som ikke kunne dokumentere nogen effekt af kulde på om bliver forkølet. Jeg har desværre ikke links, da det var noget jeg så på TV.
I et koldt rum opholdt sig to grupper af mennesker. Den ene gruppe måtte tage alt det varme tøj på de havde lyst til, mens den anden kun var let påklædt og småfrøs. Så podede man alle forsøgspersonerne med forkølelsesvirus i næsen og lod dem opholde sig i det kolde rum nogle timer.
Resultatet var at der ikke var nogen signifikant forskel på hvor mange der blev forkølet i de to grupper.
Lidt mindre videnskabeligt kan jeg tale af egen erfaring da jeg aldrig har set nogen sammenhæng mellem kulde (på kroppen) og forkølelses. Jeg tror at misforståelsen hænger sammen med at vi lettere bliver smittet om vinteren hvor det jo er koldt, dels fordi virusset overlever bedre, og dels fordi vi er mere stuvet sammen i fx bus og tog.
Det er dog klart at hvis vi bliver voldsomt afkølet i en grad at det går ud over immunforsvaret, så stiger risikoen for en forkølelse. Men det er jo ikke en realistisk situation for de fleste.
Meget skrift
Jeg syntes at teksten var meget forvirende, og man skulle læse den nogen gange før jeg rigtig forstod den.
Så man kunne godt forkorte teksten lidt (:
Hvis argumenterne i artiklen
Hvis argumenterne i artiklen følges, blir man efter min mening netop IKKE forkølet af at fryse. Viruset trives best ved 37 grader. Hvis den er UDENFOR kroppen, overlever den best ved lave temperaturer. Det vil sige at den skal sette på noget den kan inficere hvis den når en temperatur på 37 C, ellers er dens chancer for at overleve mindre. Konklusionen i artiklen er jo helt gal!
Jeg er heller ikke
Jeg er heller ikke overbevist, der er mange overbevisende referencer om det modsatte:
Fra "National Institutes of Health":
http://www3.niaid.nih.gov/topics/commonCold/cause.htm
Fra "American Lung Association":
http://www.lungusa.org/site/pp.asp?c=dvLUK9O0E&b=35869
Fra "Common Cold":
http://www.commoncold.org/special1.htm
Der er flere henvisninger på:
http://wiki.answers.com/Q/Can_you_catch_a_cold_from_being_cold
http://en.wikipedia.org/wiki/Common_cold#Exposure_to_cold_weather
Jeg vil lige gøre opmærksom
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at det allervigtigste for ikke at blive forkøler, det er at holde sine slimhinder i mund, halt og næse fugtige.
Et tør hals giver de bedste betingelser for at virus kan sætte indsnige sig i vor krops organisme.
Så føler du at din hals er tør, så put et eller andet i munden, så du danner væde i svælget.
Det vil derfor være nemmere at blive ramt af forkølelse, når du drikker alkohol, fordi det vil kunne udtørre dine slimhinder.
Artiklens konklusion er ikke
Artiklens konklusion er ikke overbevisende. Det lader til, at temperaturen i rummet åbenbart er afgørende for, om virus spredes i live, og her spiller påklædning ingen nævneværdig rolle. Desuden: slimhindernes temperatur ændres vel ikke meget af et halstørklæde? Hvis imidlertid et lille udsving her er afgørende, er det vel vigtigst at især slimhinderne er varme og resten af kroppen er mindre vigtig (altså gerne nøgen med halstørklæde?).
Det ville være dejligt med en uddybning :-)