Spørg Videnskaben


Hvordan finder brevduer vej?

Har du et spørgsmål til "Spørg Videnskaben"? Så stil det her!

Seneste nyheder på mail

Få vores nyheder via RSS-feeds

Tjek vores Facebook gruppe

Videnskab.dk på twitter

Videnskab.dk på youtube

Partnere


Sponsorer:

- Forsknings- og
  Innovationsstyrelsen
- Det Strategiske 
  Forskningsråd
 
- Det Frie Forskningsråd
- Rådet for Teknologi og
  Innovation
 
- Kulturministeriet
 
Mediepartnere:
- Danmarks Radio 
- Forskning.no
- Nature & Science TV
- Aktuel Naturvidenskab 
- Magasinet Humaniora
- Polarfronten 
- Ny Viden 
- Planteforskning.dk 
- Klimadebat.dk 
 
Samarbejdspartnere:
- Danmarks Tekniske
  Universitet

- Aalborg Universitet

- Roskilde Universitet
- IT-Universitetet
- Copenhagen Business
  School (CBS)
- Experimentarium
- Det Sundhedsvidenskabe-
  lige Fakultet, Københavns
  Universitet
- Det Biovidenskabelige
  Fakultet, Københavns
  Universitet
  
- Det Farmaceutiske
  Fakultet, Københavns
  Universitet
  
- Det Humanistiske
  Fakultet, Københavns
  Universitet
  
- Det Naturvidenskabelige
  Fakultet, Københavns
  Universitet
  
- Det Naturvidenskabelige 
  Fakultet, Syddansk 
  Universitet
- Det Tekniske Fakultet,
  Syddansk Universitet
- Det Sundhedsviden-
  skabelige Fakultet, 
  Syddansk Universitet
- Det Samfundsviden-
  skabelige Fakultet, 
  Syddansk Universitet
- Det Humanistiske
  Fakultet, 
  Syddansk Universitet
- Handelshøjskolen, 
  Aarhus Universitet
  
- Det Humanistiske
  Fakultet, 
  Aarhus Universitet 
- Danmarks
  Miljøundersøgelser, 
  Aarhus Universitet 
- Det Naturvidenskabelige 
  Fakultet, 
  Aarhus Universitet
  
- Det Samfundsviden-
  skabelige Fakultet, 
  Aarhus Universitet
  
 -Videnscenter for
  Arbejdsmiljø
- Det jordbrugsviden-
  skabelige Fakultet, 
  Aarhus Universitet
  
- iNANO,
  Aarhus Universitet
  
- Statens Museum for Kunst
- Nationalmuseet
- SFI - Det Nationale
  Forskningscenter for
  Velfærd
  
- Det Nationale Forsknings-
  center for Arbejdsmiljø
  
- GEUS
KVINFO
- Alexandra Instituttet
- Danmarks Biblioteksskole
- Teknologisk Institut
- Det Nationale Netværk for
  Teknologioverførsel
- Tycho Brahe Planetarium
- Unge Forskere
- Danish Obesity Research
  Centre
 

- DIIS – Dansk Institut for
  Internationale Studier
 

- SMI - Center for Sensory-
  Motor Interaction
- Det Teologiske Fakultet,
  Aarhus Universitet
- Det Sundhedsvidenskabe-
  lige Fakultet,
  Aarhus Universitet

Test: Bliver du narret af et falsk smil?

1. september 2009 kl. 04:00

Med en test her på videnskab.dk undersøger forskere, hvor gode vi er til at skelne mellem falske og ægte smil.


smileundersøgelse 

Dansk Naturvidenskabsfestival 2009 har givet danskerne mulighed for at teste deres egen evne til at genkende et ægte smil i et landsdækkende eksperiment om ansigtsudtryk.

LÆS OGSÅ

Om videnskaben bag undersøgelsen: Hjernen lynaflæser dit smil

I anledning af festivalen har seniorforsker Thomas Z. Ramsøy's forskergruppe på CBS udført en undersøgelse her på videnskab.dk, hvor vi har testet danskernes evne til at skelne sande smil fra falske.

Over 26.000 har deltaget og skabt resultater, der er robuste nok til at indgå som en del af et større eksperiment. Du kan læse konklusionerne her. Derudover kan du stadig tage testen her nedenfor og se, hvor god du selv er til at skelne sande smil fra falske.

Første del af testen er en empati-test, altså en test af evnen til at genkende og forstå andres følelser. Empati-skalaen går fra 1 til 8. Jo mere empatisk du er, desto højere empati-score får du. 
 

Har du en kommentar til denne artikel? Der er 27 kommentarer!
statistik 
Af: Kasper Falkenberg Andersen 2. september 2009 kl. 10:12

Det er useriøst at lave en test med kun 6 billeder. Begrebet "videnskab" bliver ødelagt når såkaldte forskere ikke har kendskab til basal statistik. Det minder om en dårlig shampoo reklame.

Empatitestens scoresystem må da også betegnes som mystisk. Hver gang man svarer det empatiske svar får man et point. Men hvordan kan alle spørgsmål veje lige tungt?

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+178
-39
Statistik 
Af: Per Worsøe 2. september 2009 kl. 11:45

Enig med Kasper. Der findes en større (og vanskeligere) test på

http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/mind/surveys/smiles/

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+35
-27
Kun en test 
Af: Peter  Hyldgård 2. september 2009 kl. 11:52

Hej Per og Kasper

I har ret: dette er ikke en strengt videnskabelig test.

Testen her på videnskab.dk er kun en 'forversion' af det større, videnskabelige forsøg, og skal ikke betragtes som et videnskabelig eksperiment i sig selv. Læs mere om det i Thomas Ramsøy's kommentar i den ledsagende artikel om videnskaben bag testen:

http://www.videnskab.dk/content/dk/krop_sundhed/hjernen_lynaflaser_dit_smil

vh

Peter Hyldgård
nyhedsredaktør

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+49
-7
SV:Statistik 
Af: Kenneth Jørgensen 2. september 2009 kl. 12:11

Enig med Kasper. Der findes en større (og vanskeligere) test på

http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/mind/surveys/smiles/

Jeg synes absolut ikke at bbc's test er vanskeligere. Faktisk er det meget nemmere fordi man kan se flere bevægelser i ansiget. Videnskab.dk's test er svær da det er et fast frosset tidspunkt, og der kan det være svært at se øjenes og kindernes bevægelse. Med mindre man kender personerne.

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+29
-6
Roderi 
Af: Henrik Nielsen 2. september 2009 kl. 13:32

Det er da uoverskueligt

Jeg blev noget overrasket over, hvad der skete, da jeg klikkede på forskellige link.

Jeg er medlem af Mensa, så jeg er ikke underbegavet. Alligevel skulle jeg klikke på lidt forskelligt i nye vinduer, inden jeg kom igang. Indfør dog en knap, hvor der tydeligt står: »START TEST«. Hvor svært kan det være?

Jeg opdagede heller ikke min score, men jeg kunne da se, at jeg kun havde et forkert svar.

Og der skulle have været mindst dobbelt så mange billeder.

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+10
-100
Kender I da antallet? 
Af: Ole Wolf 2. september 2009 kl. 14:23

Det er ikke uvidenskabeligt at nøjes med kun et par enkelte billeder, såfremt der er et stort antal, der besvarer, og det ikke er de samme seks billeder, der bliver vist til alle de, der svarer. Den betyder allerhøjst, at de individuelle svargivere ikke får et præcist billede af deres personlige placering.

Jeg nåede aldrig at gennemføre spørgerunden, fordi den gik ned.

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+9
-16
kommentar til roderi 
Af: Anette  Bertelsen 2. september 2009 kl. 14:26

Forstår ikke din reaktion, jeg er ikke medlem af Mensa, er en ganske normal kvinde som ikke har den store videnskab om IT, jeg syntes det forgik nemt og ingen vanskligheder.

Min test gik da godt da jeg svarede rigtig på alle sammen.

Ikke de store vanskligheder i det. Måske har du haft for travlt?

 

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+70
-6
kommentar til roderi / Anette Bertelsen 
Af: Henrik Nielsen 2. september 2009 kl. 14:58

Det er da muligt, at jeg var for hurtig.

Problemet er, at det er flertallet måske også. På nuværende tidspunkt kunne der måske have været 5-10 gange så mange deltagere, men de er muligvis gået ind i en blindgyde og har opgivet i stedet for at finde ud af hvad programmøren har tænkt.

Det skal være så nemt at forstå, at selv en 10-årig OMGÅENDE får øje på det rigtige at klikke på. Hvad programmøren/designeren har haft som hensigt er helt uvedkommende ved god brugervenlighed. Man skal ikke bruge sit krudt på at finde den rigtige knap.

De, der er gået forkert, udtrykker heller ikke deres mening her, så kommentarerne/vurderingerne er således heller ikke repræsentative.
 

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+6
-52
Kommentar – det er ikke videnskab, men formidling! 
Af: Thomas Z. Ramsøy 2. september 2009 kl. 15:18

Hej alle,

Beklager hvis det ikke har stået klart alle steder, og der bliver ofte misforstået: dette er IKKE en videnskabelig undersøgelse. Det er meningen, at folk skal have mulighed for at "snuse" lidt til hvad en sådan undersøgelse går ud på. Selvfølgelig er der intet videnskabeligt belæg for, at bruge disse data til ret meget videnskabeligt. For vor del i forskregruppen, vil vi gerne bruge det til at få et indtryk af en eventuel sammenhæng mellem empati og evne til at spotte falske smil. Indtil videre er denne sammenhæng fundet for folks evne til at aflæse forskellige ansigtsudtryk, men altså ikke koblet op til at opdage "snydere".

Kort fortalt om empatitesten, så er de 8 spørgsmål taget fra en langt større test. De 8 spørgsmål er de som bedst korrellerer med den store test, og med den samlede score. Så denne kortversion er OK nok, og er brugt i flere andre videnskabelige sammenhænge. Men det er klart, at vi i vor egen fulde test, både vil bruge langt flere ansigter, den fulde empatitest, og ikke mindst mere kontrollerede forhold i vore testfaciliteter.

Så jeg håber ikke, at dette opfattes som en videnskabelig test. Det er et led i Dansk Naturvidenskabsfestival, som løber af stablen disse dage. Vi vil gerne vise, hvad naturvidenskab (sammen med humanistisk videnskab) også kan bruges til. 

Venlig hilsen Thomas Z. Ramsøy

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+30
-2
Ja helt klart 
Af: Joe Belucci 2. september 2009 kl. 16:12

Meget spændende

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+6
-1
Sjov test, men lidt upræcis 
Af: Thomas Pallesen 2. september 2009 kl. 16:37

Jeg synes, at det er en lille sjov test, som på en fin måde gør opmærksom på et spændende forskningsområde. Men jeg savner en definition af, hvornår et smil er "sandt" eller "falsk". Hvad er det, der er fælles for de "falske" smil, og hvordan har I sikret jer, at smilene reelt er "falske"? (PS, som I måske kan gætte havde jeg et enkelt forkert svar, og det irriterer mig ;-)

Venlig hilsen Thomas

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+14
-2
Lidt falsk 
Af: Thomas Z. Ramsøy 2. september 2009 kl. 16:44

Hej Thomas,

Got spørgsmål. Det vi har gjort, er at benytte en professionel fotograf, som vil være god til at frembringe naturlige smil. Derefter har vi instrueret personer i at tænke på noget negativt, og så forsøge at smile. Til sidst har vi bedt de samme personer om at udplukke de billeder som de selv mener gengiver ægte og falske smil.

Dette er selvfølgelig en metode som kan optimeres en del mere, men det er en mulighed for at se, om folk vitterligt er forskellige, og om det kan hænge sammen med empati scoren. 

Så metoden er ikke videnskabelig, men det at vi kan starte en debat om netop dette, er jo lige hvad vi havde ønsket! Så tak for alle de feedback: hvis I har forslag til forbedringer og mulige andre spørgsmål, er vi selvfølgelig modtagelige for dette :D

Venlig hilsen Thomas

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+7
-1
Bedre fotos 
Af: john hertz 2. september 2009 kl. 21:57

Hvad med en profesionel fotograf der sørger for at der er lys i øjnene og ikke skygger?

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+1
-8
Bedre fotos 
Af: Thomas Z. Ramsøy 3. september 2009 kl. 08:08

OK, den er nok lidt for detaljefikseret. Testen er ens for alle, om fotos så ikke lever op til de bedste fotografiske kvaliteter. Jeg har intet at udsætte på disse fotos.

Mvh Thomas

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+5
-2
sandt/falsk 
Af: tommy nagel 3. september 2009 kl. 16:38

Hvad menes der med et falsk smil?

 Smiler man falsk hvis man føler at man er bevidst om at man skal foregive at spille en ægte bagvedliggende følelse?

Eller lidt kortere: Er et ægte smil altid spontant?

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+8
-1
Godt spørgsmål 
Af: Thomas Z. Ramsøy 3. september 2009 kl. 17:25

Ja, det er godt du spørger, for et "falsk" smil kan skyldes mange forhold, og det er måske ikke helt afklaret hvad som menes med det. Hvad mener I selv? For mig betyder et falsk smil, et smile som ikke skyldes lykke, eller at man vil kommunikere reel glæde overfor en anden person. Et falsk smil betyder vel egentlig også et smil som har et bestemt formål, dvs. det har et formål at opnå noget. Det kan være at grine/smile høfligt ad en vittighed, eller en sælgers smil. Men det er rimeligt åbent, så snart vi begynder at forsøge at definere det. 

Som forskere prøver vi dog at indkredse det en smule. Det kan godt blive begrænsende i begyndelsen, men så må man jo bare lave flere studier.

Mvh Thomas

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+7
-1
SV:kommentar til roderi / Anette Bertelsen 
Af: Marcus Ryding 5. september 2009 kl. 07:50

Jeg er kun 12 år, og jeg kunne nemt finde ud af det (men jeg er også medlem af en sags børne-mensa)

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+5
-5
Rettelse 
Af: Marcus Ryding 5. september 2009 kl. 07:50

Jeg mente slags

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+2
-3
Sært 
Af: Niels P Sønderskov 9. september 2009 kl. 10:35

Tankevækkende at nogen, der selv synes de er begavede, kan have så svært ved at forstå en artikel og formålet med en lille test.

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+5
-1
Tja 
Af: Thomas Z. Ramsøy 9. september 2009 kl. 11:23

Jeg synes måske der generelt er meget let at starte med at kritisere noget, specielt på online fora. Det er ret nemt at skyde fra hoften, mere eller mindre med venstre hånd og med begge øjne halvt lukket, og kaste kritik ind, uden egentlig at læse hvad der står. Jeg tror det kan være et generelt fænomen ved online diskussioner. Ikke mindst fordi man i større grad er anonym. Det kender jeg fra andre online fora som jeg har startet og kørt i en årrække. Diskussionerne kan blive ret groteske i perioder, og er ofte ikke tænkt på at gøre andet end at svine hinanden til. 

Så generelt håber jeg, at diskussioner på videnskab.dk vil være møntet på 1) respekt for andre ideer, 2) en orientering imod forskningsresultater, fremfor lommefilosofi og ren teori, samt 3) evnen til at indrømme, at man tager fejl... Det sidste er det sværeste, selv for en forsker, men nok en af de vigtigste dyder man må have, når man diskuterer videnskab. 

Venlig hilsen Thomas

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+4
-1
Aha... 
Af: jack nilsson 10. september 2009 kl. 10:32

Jeg synes, man skal ta' denne test med et gran salt, har selv alle smil rigtige og fik en score på 7, trods det faktum, at jeg har været uden søvn i snart 3 døgn (gr. psykoaktivt stof desværre) ... zzzzzzzzzzzz

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+1
-2
ja 
Af: Thomas Z. Ramsøy 10. september 2009 kl. 11:25

Ja, den skal ikke ses som en rigtig test på hverken empati eller evne til at spotte falske smil. Det er blot til demo og indtryk, og noget som kan inspirere.

3 døgn uden søvn, med eller uden stimulanser er det ret dumt.

Mvh Thomas

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+1
-1
empati-scoren 
Af: Henrik Christensen 11. september 2009 kl. 13:50

Hvad er empatiscoren udtryk for i forhold til smilene. Jeg har taget testen et par gange og hvis bare jeg vælger de svar der gør mig mest empatisk får jeg 8 (et point for hvert svar) uanset om jeg kan se ægte eller falske smil.

Uden at virke uempatisk (!) vil jeg da også godt spørge om det er en fordom eller om der findes undersøgelser der viser at meget (hedder det super-) intelligente oftere er socialt (empatisk) udfordrede end normalintelligente?

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+1
-1
Forskellige mål 
Af: Thomas Z. Ramsøy 11. september 2009 kl. 15:15

Hej Henrik,

Tak for spørgsmål. Der er ingen udregning som samler empati score og antal korrekt. Det er en demo af et projekt, hvor vi netop forsøger at forstå sammenhængen mellem empati og evne til at aflure falske smil. helt uofficielle resultater peger lige nu på, at det er optimalt at have sådan middel empati score, omkring 3-4 stykker. Desuden ser det også ud til, at kvinder faktisk er en smule dårligere, og at der er en effekt af hvor gammel man er. Men vi regner på det lige nu, men man skal uanset hvad tage dette meget forsigtigt. Det er kun en sjov demo-undersøgelse, så vi kan ikke helt stole på resultaterne.

Omkring sammenhæng mellem empati og IQ, tror jeg vi i stedet kan sige, at der ikke ser ud til at være nogen sammenhæng mellem IQ og empati. Men empati er sådan set et ret flossent begreb, og vi ved, at der kræver i hvert fald et minimum af intelligens for at forstå, at andre har tanker, følelser osv. Omvendt kan jeg godt følge dig i, at der kan være en sammenhæng mellem høj intelligens og uempatisk adfærd. Men jeg tror ikke der er noget der tyder på en direkte sammenhæng. Måske er det fordi de eksempler man har, er mere tydelige...

Mvh Thomas

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+2
0
Medlem af Mensa, og hvad så? 
Af: Jette Nielsen 29. september 2009 kl. 23:52

@Henrik Nielsen

Kunne ikke lade være med at smile lidt af dit indlæg... "Jeg er medlem af Mensa, hvorfor kan jeg så ikke det her?"

Misforstå mig ikke... Jeg synes det er rigtig flot, at nogen mennesker kan løse de opgaver der kræves for at blive medlem af Mensa. Det har jeg kun beundring til overs for. Men det betyder jo ikke, at man ingen begrænsninger har, og er superdygtig til alt.

Jeg er gennemsnitsperson på stort set alle områder... også intelligens, og jeg havde ingen problemer (og kun 1 forkert)... Det er der tilsyneladende 26.000 andre der heller ikke har haft ;-)

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+3
-1
Mensa og intelligenskvotient 
Af: Karsten  Bomholt 30. september 2009 kl. 05:42

Hvis man indsætter intelligenskvotienten for et tilfældigt udvalg af personerr i et koordinatsystem, får man en kurve med en stor pukkel på midten, der repræsenterer det store gennemsnit af befolkningen, hvortil du og jeg hører, medens den udfladede kurve i begge ender repræsenterer helholdsvis de mindste og de højeste begavelser. Man kan også lave et lagkagediagram, som starter med idioterne og ender med genierne. Man vil da bemærke, at disse to udsnit støder direkte op mod hinanden. 

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+9
0
IQ, empati of smil 
Af: Thomas Z. Ramsøy 30. september 2009 kl. 06:09

Tja, jeg ved heller ikke, om der er nogen sammenhæng mellem IQ og empati + evne til at gennemskue falske smil. Man kan ligeså godt hævde, at der er en omvendt sammenhæng, så de med den højeste IQ faktisk er mindre empatiske og klarer en smile-test dårligere. Men det er ikke det vi kikker på lige nu.

Mvh Thomas

Upassende indlæg
Vurder indlæg
+2
0

Log ind

For at kunne kommentere på artikler på skal du være logget på som bruger af videnskab.dk
Opret ny bruger eller få tilsendt kodeord

Angiv venligst e-mail og kodeord

e-mail: Kodeord:

Seneste nyheder

RELATERET


Emneord:

Test dig selv

Test dig selv

Er du ludoman? Videnskab.dk bringer her en internationalt anerkendt test, som kan afsløre, om du har et sundt eller usundt forhold til spil.

Tag testen

Vidste du: Inuitter

Vidste du: Inuitter

Tidligere troede man, at de første mennesker på Grønland indvandrede fra Nordamerika. Men dna-undersøgelser af en 4.000 år gammel hårtot peger på, at de muligvis kom fra Sibirien.

Læs artiklen: Grønlands første befolkning kom måske fra Sibirien

MEST LÆSTE

11. marts 2010 kl. 15:56
11. marts 2010 kl. 13:24
14. marts 2010 kl. 06:00
11. marts 2010 kl. 10:49
11. marts 2010 kl. 19:00
16. marts 2010 kl. 04:00
16. marts 2010 kl. 10:57
12. marts 2010 kl. 11:20
13. marts 2010 kl. 06:00
16. marts 2010 kl. 11:25

Danskhed i Danmark

Danskhed i Danmark

Datidens debat om, hvad en rigtig dansker er, har sat spor i nutidens integrationsdebat.

Læs: Danskhed er en moderne opfindelse

Seneste debat

B12-vitamin-gennembrud ka...
Behandling af B12 vitamin mangel (1 timer siden )
Af: Morten Vaagholt
Skandalemedicin kan få et...
Lægevidenskabelig praksis ikke evidensbaseret (1 timer siden )
Af: Thomas Grønborg
Flæskesteg er bedre end f...
SV:Mindre god artikel (4 timer siden )
Af: Carsten Olsen
Til debatforsiden

Vigtigt med gode lærere

Vigtigt med gode lærere

Kvaliteten af lærerne er mest afgørende for gode resultater i klasseværelset, mener en forsker. Nu opfordrer han til debat om præstationsløn.

Læs: Dygtige lærere er vigtigst for undervisningen

Vidste du: Creme

Vidste du: Creme

I 1998 havde otte procent af alle danske kvinder allergi over for ingredienser i kosmetik. Det er en fordobling fra 1990 hvor fire procent var allergiske. Formentlig er procentdelen steget siden.

Læs: Din creme kan give allergi