Skoleguide: Sådan bruger du Videnskab.dk

Her kan du følge journalist Lise Brix på en typisk arbejdsdag på Videnskab.dk

Videnskab.dk er et godt sted at søge inspiration og viden til skole- og studieopgaver.

Vores arkiv indeholder mere end 20.000 artikler om alt fra det ydre univers til de inderste følelser.

Derfor vil du, hvad enten du er lærer eller elev, helt sikkert kunne finde svar på mange spørgsmål til en opgave eller et oplæg her på siden.

Brug søgefunktionen

Den hurtigste måde at finde artikler til et emne eller svar på dine spørgsmål er ved at bruge søgefunktionen, som du finder øverst i højre hjørne.

Klik på forstørrelsesglasset, og søg på et emneord eller et begreb.

Det kan for eksempel være DNA, den kolde krig, klimaforandringer, vikinger, planeter, eller hvad du nu skal bruge - eller skrive opgave om.

Gå på jagt i de fire sektioner

Redaktionen kan ikke besvare dine spørgsmål

Videnskab.dk er et medie, der skriver nyheder og baggrundsartikler om forskning.

Redaktionen består af journalister.

Journalisterne er ikke eksperter eller forskere, så de kan ikke selv stille op til interview og besvare spørgsmål til skoleopgaver.

I bunden af artiklerne finder du kontaktoplysninger på de forskere, som journalisterne har talt med, i boksen 'Kilder'.

Vores artikler er inddelt i fire hovedområder:

Når du klikker på en kategori, får du en oversigt over relaterede under-emner og artikler, som er udgivet på Videnskab.dk inden for dette område.

Tjek vores temaer

Vi udgiver også temaer på Videnskab.dk. Oversigten over de forskellige temaer finder du her:
Temaer på Videnskab.dk

Her samler vi en række interessante artikler om ét bestemt emne, som både lærere og elever kan bruge som inspiration og kildemateriale til opgaver og oplæg i skolen.