Annonceinfo

Det Frie Forskningsråd

Styrelsen for Forskning og Innovation
Bredgade 40
1260 København K

Telefon: 3544 6200 (kl. 8-16)

Email: fi@fi.dk

Videnskab.dk samarbejder med Det Frie Forskningsråd.

Det Frie Forskningsråd (DFF) støtter, inden for alle videnskabelige områder, konkrete forskningsaktiviteter, som er baseret på forskernes egne initiativer, og som styrker kvaliteten og internationalisering af dansk forskning.

Det Frie Forskningsråd giver endvidere forskningsfaglig rådgivning inden for alle videnskabelige områder til videnskabsministeren, Folketinget og regeringen.

Rådet bidrager desuden til at styrke formidling og anvendelse af forskningsresultater og deltager i internationalt forskningssamarbejde.

Nedenfor kan du læse artikler om projekter finansieret af Det Frie Forskningsråd.

Seneste artikler fra Det Frie Forskningsråd

• Forsker skal finde opskrift på aktieskat

Kan en skat på finansielle transaktioner gøre aktiemarkederne mere stabile ved at begrænse spekulation? Eller vil et opgør med spekulanterne blot skabe mere usikkerhed på markederne? Et nyt forskningsprojekt skal finde svaret.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Aarhus-forsker vil bruge fem år på én ligning

En dansk professor er i gang med at regne på magnetiske egenskaber for kvantemekaniske systemer. Projektet støttes af Det Frie Forskningsråd og skal give en bedre forståelse af kvantemekanikkens grundlæggende ligning.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Erhvervseliten skal have sin fortid blotlagt

Et snævert netværk af direktører og bestyrelsesmedlemmer dominerer toppen af dansk erhvervsliv. Men blev de medlem af magteliten på grund af evner, eller fordi de voksede op på samme villavej? Det skal et nyt forskningsprojekt, der begynder i januar 2016, finde svaret på.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Alger er fremtidens bæredygtige superafgrøde

Forskning i alger gør det mere og mere klart, at de grønne planter rummer et kæmpe potentiale til bæredygtig produktion af alt fra fødevarer til medicin. Danmark bør være foregangsland, mener forsker.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Molekyler skal lave vand til brændstof

Dansk forskning kan potentielt set løse verdens klimaudfordringer. Molekyler skal lave brændstof ud af et glas vand og lidt sollys.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Dansk forsker vil udrydde softwarefejl

Vi bliver mere og mere afhængige af software – men mange computerprogrammer indeholder alligevel alvorlige fejl. Et nyt dansk forskningsprojekt skal finde en matematisk metode, der kan forhindre fejlene.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Forsker skal finde årsag til dansk gældsbjerg

Danskerne skylder enorme summer væk, men vores pensionsopsparinger gør, at vi også har meget på kistebunden. Nu skal en forsker finde ud af, hvorfor hr. og fru Danmark er så gældstyngede.

Annonceinfo