Annonceinfo

Det Frie Forskningsråd

Styrelsen for Forskning og Innovation
Bredgade 40
1260 København K

Telefon: 3544 6200 (kl. 8-16)

Email: fi@fi.dk

Videnskab.dk samarbejder med Det Frie Forskningsråd.

Det Frie Forskningsråd (DFF) støtter, inden for alle videnskabelige områder, konkrete forskningsaktiviteter, som er baseret på forskernes egne initiativer, og som styrker kvaliteten og internationalisering af dansk forskning.

Det Frie Forskningsråd giver endvidere forskningsfaglig rådgivning inden for alle videnskabelige områder til videnskabsministeren, Folketinget og regeringen.

Rådet bidrager desuden til at styrke formidling og anvendelse af forskningsresultater og deltager i internationalt forskningssamarbejde.

Nedenfor kan du læse artikler om projekter finansieret af Det Frie Forskningsråd.

Seneste artikler fra Det Frie Forskningsråd

• Nyt forskningsprojekt baner vej for kur mod hjertesvigt

Medicin kan i dag bremse udviklingen af hjertesvigt, men ikke kurere det. Dansk forsker mener, at nye studier af hjertets proteiner med avanceret teknologi kan være første skridt på vej til en kur.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Forskere presser verdens mest sejlivede dyr til det yderste

Det mærkværdige væsen bjørnedyret kan overleve isnende temperaturer, komplet udtørring og kosmisk stråling. Nu vil forskere finde ud af, hvad de små krapyl ellers kan klare. Den viden kan muligvis bruges til teknologiske fremskridt, eksempelvis inden for nedfrysning af organer.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Forskere vil hjælpe samfundets svageste gennem støtte-junglen

Offentligt ansatte må ofte bøje reglerne, for at mennesker med mere end ét problem ikke skal blive kastebolde mellem forskellige systemer. Det arbejde vil forskere nu kaste lys over, så det kan blive anerkendt.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Kan man tvinge virksomheder til at blive mere ansvarlige?

Virksomheder klarer sig ofte bedre og er mere ansvarlige, når ejerne blander sig i, hvad ledelsen laver. Det gør de bare sjældent. Ny forskning skal finde ud af, om tvang er en løsning på problemet.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Hvem var grønlændernes forfædre?

Nyt dansk forskningsprojekt skal kortlægge grønlændernes historie og finde ud af, hvem deres forfædre var. Det er ikke helt usandsynligt, at vi selv er iblandt dem.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Danske forskere slukker celler for at kurere kræft

Når en særlig type celler kaldet fibroblaster er aktive, spreder kræft sig i kroppen. Forskere er igang med at undersøge, hvordan de kan slukke for de aktiverede fibroblaster-celler. På sigt kan forsøgene måske føre til en kur mod ellers uhelbredelig kræft.
  • Forskere skal afsløre farerne ved 'big data'

Store databaser med statshemmeligheder – eller bare din søgehistorik på pc'en. Begge går de ind under begrebet 'big data', som eksempelvis kan gøre aktiemarkeder ustabile, hvis de bliver lækket. Nyt forskningsprojekt skal afdække, hvilken risiko 'big data' udgør.
Annonceinfo