Annonceinfo

Det Frie Forskningsråd

Styrelsen for Forskning og Innovation
Bredgade 40
1260 København K

Telefon: 3544 6200 (kl. 8-16)

Email: fi@fi.dk

Videnskab.dk samarbejder med Det Frie Forskningsråd.

Det Frie Forskningsråd (DFF) støtter, inden for alle videnskabelige områder, konkrete forskningsaktiviteter, som er baseret på forskernes egne initiativer, og som styrker kvaliteten og internationalisering af dansk forskning.

Det Frie Forskningsråd giver endvidere forskningsfaglig rådgivning inden for alle videnskabelige områder til videnskabsministeren, Folketinget og regeringen.

Rådet bidrager desuden til at styrke formidling og anvendelse af forskningsresultater og deltager i internationalt forskningssamarbejde.

Nedenfor kan du læse artikler om projekter finansieret af Det Frie Forskningsråd.

Seneste artikler fra Det Frie Forskningsråd

• Vacciner får fiskeorganer til at klistre sammen

Forskere vil bruge stoffer fra menneske-vacciner til at forbedre vacciner til fisk i dambrug og havbure. I dag kan fiskevaccinerne have meget ubehagelige bivirkninger for fiskene, der risikerer sammenklistrede organer, misfarvninger og lavere vækst.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Depressions-diagnoser er alt for upræcise

Der eksisterer i dag ingen præcis definition på en depression, men det skal et nyt forskningsprojekt lave om på. En uklar diagnose kan betyde, at alt for mange går rundt med ubehandlet depression – og at lægerne udsteder antidepressiv medicin til folk, som slet ikke har en depression.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Vi vil have en streng læge, når vi er syge

Det danske sundhedsvæsen er begyndt at sætte patienternes ønsker i centrum. Overraskende viser et nyt forskningsprojekt, at en del patienter faktisk ønsker en streng læge, der fortæller dem, hvad de skal gøre.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Dansk kultur og lovgivning udfordrer skilsmisser mellem tyrkere

I skilsmisser mellem etniske tyrkere spiller landstilknytning en, for forskerne, uventet stor strategisk rolle, da langt de fleste skilsmisser i den gruppe sker mellem familiesammenførte ægtepar.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Sådan vil forskere snyde sunde kostfibre i din mad

Vi danskere er alt for dårlige til at få kostfibre nok i vores daglige diæt. Sikkert fordi fibrene giver maden en dårligere tekstur og en bitter smag. Derfor laver forskerne nu 'snyde-fibre', som kan det samme – uden de dårlige sideeffekter.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Nu skal fremtidens kvanteinternet designes

Matematikeren Matthias Christandl vil finde ud af, hvordan man kommunikerer mest effektivt i et netværk baseret på kvantemekanikkens love.
  • Ny folkesygdom: 'Fedtlever' er ved at gøre sit indtog

En dansk forsker gransker flere millioner danske og amerikanske gener for at finde arvelige årsager til, at et stigende antal mennesker får for meget fedt i leveren – også selvom de ikke drikker for meget.
Annonceinfo