Annonceinfo

Det Frie Forskningsråd

Styrelsen for Forskning og Innovation
Bredgade 40
1260 København K

Telefon: 3544 6200 (kl. 8-16)

Email: fi@fi.dk

Videnskab.dk samarbejder med Det Frie Forskningsråd.

Det Frie Forskningsråd (DFF) støtter, inden for alle videnskabelige områder, konkrete forskningsaktiviteter, som er baseret på forskernes egne initiativer, og som styrker kvaliteten og internationalisering af dansk forskning.

Det Frie Forskningsråd giver endvidere forskningsfaglig rådgivning inden for alle videnskabelige områder til videnskabsministeren, Folketinget og regeringen.

Rådet bidrager desuden til at styrke formidling og anvendelse af forskningsresultater og deltager i internationalt forskningssamarbejde.

Nedenfor kan du læse artikler om projekter finansieret af Det Frie Forskningsråd.

Seneste artikler fra Det Frie Forskningsråd

• Erhvervseliten skal have sin fortid blotlagt

Et snævert netværk af direktører og bestyrelsesmedlemmer dominerer toppen af dansk erhvervsliv. Men blev de medlem af magteliten på grund af evner, eller fordi de voksede op på samme villavej? Det skal et nyt forskningsprojekt, der begynder i januar 2016, finde svaret på.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Alger er fremtidens bæredygtige superafgrøde

Forskning i alger gør det mere og mere klart, at de grønne planter rummer et kæmpe potentiale til bæredygtig produktion af alt fra fødevarer til medicin. Danmark bør være foregangsland, mener forsker.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Molekyler skal lave vand til brændstof

Dansk forskning kan potentielt set løse verdens klimaudfordringer. Molekyler skal lave brændstof ud af et glas vand og lidt sollys.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Dansk forsker vil udrydde softwarefejl

Vi bliver mere og mere afhængige af software – men mange computerprogrammer indeholder alligevel alvorlige fejl. Et nyt dansk forskningsprojekt skal finde en matematisk metode, der kan forhindre fejlene.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Forsker skal finde årsag til dansk gældsbjerg

Danskerne skylder enorme summer væk, men vores pensionsopsparinger gør, at vi også har meget på kistebunden. Nu skal en forsker finde ud af, hvorfor hr. og fru Danmark er så gældstyngede.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Aarhus-forsker vil løse stjernesystemernes gåde

Planeter kan kredse om stjerner på alle mulige måder. De behøver ikke følge stjernens rotation, som det sker i Solsystemet. Det er lidt af et mysterium, som astrofysikere fra Aarhus nu vil forsøge at opklare.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Cystisk fibrose: Hvorfor fejler antibiotika?

Danske forskere vil finde ud af, hvorfor antibiotika ikke virker på kroniske infektioner. Forskningen kan på sigt hjælpe folk med blandt andet cystisk fibrose og KOL.
Annonceinfo