Annonceinfo

Det Frie Forskningsråd

Styrelsen for Forskning og Innovation
Bredgade 40
1260 København K

Telefon: 3544 6200 (kl. 8-16)

Email: fi@fi.dk

Videnskab.dk samarbejder med Det Frie Forskningsråd.

Det Frie Forskningsråd (DFF) støtter, inden for alle videnskabelige områder, konkrete forskningsaktiviteter, som er baseret på forskernes egne initiativer, og som styrker kvaliteten og internationalisering af dansk forskning.

Det Frie Forskningsråd giver endvidere forskningsfaglig rådgivning inden for alle videnskabelige områder til videnskabsministeren, Folketinget og regeringen.

Rådet bidrager desuden til at styrke formidling og anvendelse af forskningsresultater og deltager i internationalt forskningssamarbejde.

Nedenfor kan du læse artikler om projekter finansieret af Det Frie Forskningsråd.

Seneste artikler fra Det Frie Forskningsråd

• Hvornår dyrkede tibetanere sex med fortidsmenneske?

Sex med fortidsmenneske har tilpasset tibetanere til et liv i over 4.000 meters højde. Nu vil danske forskere finde ud af, hvornår tibetanerne havde sex med menneskets fjerne fætre og dermed kaste lys over vores egen historie.
  • Din farmors telefonbrug kan forudsige dine Facebook-vaner

Vores brug af telefonen fra 1950 til 2000 skal under lup. Den historiske telefonkultur kan nemlig være med til at fortælle, hvorfor og hvordan vi tager Facebook og andre nye, teknologidrevne medier til os.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Sådan forklarer unge kriminelle deres gerninger

Såkaldte narrativer – unges fortællinger om sig selv – kan gøre det lettere for dem at udføre kriminalitet eller komme ud af kriminalitet. Forskere vil undersøge, hvad konsekvenserne er, når de unge kriminelle og velfærdssystemets repræsentanter tager narrativerne i brug.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Tusindben inficeret med mærkelig svamp

Danske forskere skal nærstudere parasitiske svampe, der inficerer tusindben. Svampene kan måske rumme nye former for lægemidler.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Kæmpe forstørrelsesglas skal se galaksernes fortid

For 12 milliarder år siden sendte dengang unge galakser lys ud, som nu kan ses fra Jorden. Ikke med det blotte øje. Ikke engang med teleskoper. I stedet kan de observeres ved hjælp af naturens egne forstørrelsesglas: gravitationslinser.
  • Blodforgiftning: Dansker opfinder metode til at redde liv

Hvert år dør mindst 2.000 danskere af blodforgiftning. Danske forskere skal nu afprøve en metode, som sikrer, at disse patienter får den rette mængde væske, når de bliver indlagt. Og det vil kunne redde liv.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Biobrændselscelle skal sende ædelmetaller på pension

Inspireret af biologiske cellers evne til at omdanne kemi til energi, vil forskere på DTU finde naturlige enzymer, der kan erstatte de ædelmetaller, der er nødvendige i nutidens brændselsceller.
Annonceinfo