Der er ofte langt fra lærebøger til virkelighed. Ikke mindst når der drejer sig om de mindste tings biologi: hvordan stoffer og celler arbejder sammen i kroppen.
Men måske skulle biologilærerne tage deres elever med i teateret, når teorierne skal ha’ kød og blod på. Det mener Stinne Hørup Hansen fra Syddansk Universitet, der i en ny ph.d.-afhandling viser, at videnskabsteater stimulerer interessen for naturvidenskab hos gymnasielever.
»Scenografien og de kunstneriske virkemidler styrkede elevernes koncentration og interesse for det naturvidenskabelige indhold,« siger hun.
Gode anmeldelser
Stine Hørup Hansen har undersøgt en række gymnasieklassers oplevelse af teaterforestillingen Den Magiske Kugle, hvor forskere optræder med historier om udvikling af kræftmedicin.
Eleverne tog godt imod forsker-showet, fortæller hun:
»Alle syntes det var rigtig interessant. Både på grund af den dramatiske ramme og fordi emnet, kræftbehandling, er noget eleverne kan relatere sig til. Det viser styrken ved teaterformen,« siger den nyuddannede ph.d.
Gymnasieleverne oplevede dog stykket forskelligt, alt efter hvilken klasse, de gik i. Hvor de naturvidenskabelige elever havde fokus på processen og teorierne bag forskningen, blev de samfundsfaglige fanget ind af de mere kunstneriske elementer.
For populært til de unge
Teaterformen virkede derimod næsten fornærmende overfor de yngste naturvidenskabs-elever. 1. g’erne følte sig hævede over den slags popularisering og ville umiddelbart hellere høre et foredrag, selvom stykket bekræftede deres valg af en naturvidenskabelig studieretning.
Det forklarer Stine Hørup Hansen med at 1. g’erne stadig er midt i en naturvidenskabelig identitetsdannelse, hvor et foredrag bedre passer ind i deres selvforståelse. De ældre elever havde ikke samme forbehold, men glædede sig blot over, at de forstod, hvad forskerne sagde.
Styrker rekruttering
Elevernes begejstring munder formentlig ud i flere studerende på universiteternes naturvidenskabelige uddannelser, mener Stine Hørup Hansen:
»Et år efter forestillingen snakkede jeg med eleverne igen. Og mange af dem sagde, at videnskabsteateret var noget af det, der havde påvirket dem mest i deres gymnasietid. Flere fik ligefrem øjnene op for hvilket fag, de skulle læse. Det viser, at bare ét element kan gøre en forskel,« siger hun.
Samtidig understreger Stine Hørup Hansen, at hun selvfølgelig ikke med sikkerhed kan sige, at det ligefrem fører til flere studerende på de naturvidenskabelige studier.
Et håb, som hun ellers bærer med sig i sit nye arbejde på Det naturvidenskabelig Fakultet på Syddansk Universitet, hvor hun nu arbejder med rekruttering af studerende.