I anledning af Videnskab.dks 5 års-fødselsdag i denne måned, udgiver vi en håndbog i faglig formidling: Slip din viden løs.
Siden udgivelsen har bogen høstet rosende ord fra blandt andet Aktuel Naturvidenskab, Dansk Kommunikationsforening, Journalisten samt på bloggen Ramsø & Wowk.
Den nye håndbog skal gøre det lettere for forskere og fagfolk at nå ud til danskerne.
Den er udformet som en praktisk guide, som forskere og andre fagfolk kan bruge, når de skal holde et foredrag eller skrive en populærvidenskabelig artikel.
På Videnskab.dk’s kurser i forskningsformidling kan den samme målgruppe arbejde med værktøjerne i praksis og få feedback på arbejdet af forfatterne bag bogen.
‘Slip din viden løs’ er skrevet af fagfolk
Bogens forfattere er journalister og redaktører med en akademisk uddannelse og mange års erfaring i forskningskommunikation. Alle har de praktisk erfaring med formidling af videnskabeligt stof – også som journalister, der ved, hvad der skal til for at skabe en god historie. Og så brænder de for at bringe den.
\ Fakta
Slip din viden løs er udgivet af Videnskab.dk på Forlaget Ajour. Ajour har lang tradition for at udgive praktiske håndbøger om journalistik, kommunikation og formidling. Køb bogen her Forfatterne: Peter Hyldgård Biolog og videnskabsjournalist. Projektchef på Videnskab.dk. Niels Ebdrup Journalist og bachelor i æstetik & kultur og idéhistorie. Journalist på Videnskab.dk Mette Minor Andersen Retoriker. Kommunikationsmedarbejder på DTU Fødevareinstituttet og inSPIReFood. Irene Berg Petersen Cand.mag. i historie og uddannet fagjournalist. Journalist på Videnskab.dk
»Det er en stor daglig glæde for os som journalister at skrive om al den fremragende forskning, der sker på de danske universiteter. Men vi ser det som vores mission også at få forskerne selv på banen,« fortæller projektchef på Videnskab.dk, Peter Hyldgård, som har redigeret den nye bog.
»Med denne bog præsenterer vi nogle af de enkle værktøjer og formidlingstricks, vi benytter til daglig. Håbet er, at det kan få flere forskere og fagfolk til at sætte deres viden i spil over for et bredt publikum,« siger han.
‘Slip din viden løs’ suppleres med flere eksempler og nyt om forskningsformidling på bogens Facebook-side. Her vil forfatterne skrive og diskutere nyt om forskningsformidling og du kan se uddrag af den nye håndbog.
Hvorfor forskningsformidling?
Men hvorfor skal man som fagperson overhovedet bruge energi på formidling?
Det er der mange gode grunde til. En af dem er, at danskerne gerne vil vide mere om forskning og videnskab. Det vidner de mange læsere på Videnskab.dk om: Flere end 500.000 danskere er hver måned forbi for at blive opdateret på den nyeste forskning og videnskab.
En anden sag er, at du som forsker også skylder dig selv at formidle din forskning. Som forsker får du nemlig også et fagligt udbytte af formidlingen;
\ Fakta
Den nye bog er udformet på baggrund af Videnskab.dk’s kurser i kommunikation for forskere. Her kan du arbejde praktisk med at formidle dit fag på korte intensive kurser med individuel rådgivning.
»Der er en asymmetrisk forestilling om, at offentligheden bliver klogere, når forskere formidler, men at forskerne ikke bliver klogere af det. Det passer ikke. Du får et fagligt udbytte,« fortæller Vincent Fella Hendricks, som er professor i filosofi og vært på P1 og fortsætter:
»Dels bliver du bedre til at skære ind til benet og skille skidt fra kanel – også når du skriver forskningsartikler. Men offentligheden vender også nogle gange tilbage med relevante problemstillinger i forhold til din forskning, som du ikke selv havde tænkt på,«
Bogen er en værktøjskasse til faglig formidling
Bogen giver arbejdsværktøjer, der skal hjælpe dig til at få din viden ud til den bredere befolkning.
Bogen hjælper dig til at:
- Målrette din kommunikation
- Finde den gode historie – og fortælle den
- Skrive populærvidenskabelige artikler og andre ikke-faglige tekster
- Levere et velstruktureret foredrag
- Blive synlig på sociale medier
- Håndtere pressen
- Lægge en plan for din kommunikation
Slip din viden løs er udformet som en slags ‘kogebog’ med korte tekster og instruktive figurer, der hjælper dig gennem processen med at forme og fortælle dit budskab på den rette måde.
Desuden indeholder bogen interviews med en række fremtrædende forskere, der selv formidler. Her giver de gode råd til andre fagfolk, der ønsker at udbrede deres viden til offentligheden.
Der er interviews med Vincent Hendricks, Peter Kjærgaard, Kristine Niss, Anja C. Andersen, Bente Klarlund Petersen og Marlene Wind.
Alt i alt giver bogen en overskuelig introduktion til de forskellige overvejelser, man går igennem som faglig formidler.
\ Danskerne hungrer efter viden
I den nye, digitale og pluralistiske medieverden er der en kæmpe underskov af medier og kommunikationsplatforme, hvor unge som gamle søger efter reel viden om, hvordan verden er indrettet. Her er der forskere, der fortæller, diskuterer og svarer på spørgsmål om den viden, som universiteterne producerer. Man ser det måske bare ikke lige, når man ser TV Avisen.
De mange platforme har også mange interesserede brugere. En undersøgelse fra Gallup, viser at 40 % af danskerne er interesserede eller meget interesserede i at læse nyheder om forskning, videnskab og nye opdagelser. Det handler altså bare om at dele ud af din viden, så de kan komme til at læse om det.