»You can check out anytime you like, but you can never leave« er et citat fra den berømte sang ‘Hotel California’ med Eagles.
Netop det citat brugte en reklameforsker en gang til at beskrive forholdet mellem mennesker og reklamer. Vi kan trække stikket ud og gemme os, men reklamerne er der alligevel. Over alt og hele tiden.
Derfor er det vigtigt at være bevidst om reklamerne. Deres tilstedeværelse, virkemidler og indflydelse. Og derfor introducerer videnskab.dk nu – efter en periode med dvale – Reklamebloggen 2.0. hvor et hold bestående af fire nye bloggere, hver med deres specielle speciale, er klar til at give dig en guidet tur i reklame-land.
Et spadestik dybere
På reklamebloggen vil du fremover kunne finde blogs, der i høj grad går et spadestik dybere og dykker under reklamernes umiddelbare overflade. De nye bloggeres interesser spænder nemlig vidt, fra musik over kønsroller til komposition og forbrugerforståelse.
I det følgende kan du læse om de nye bloggere, deres interesser og uddannelse.
Gry Høngsmark Knudsen:
Gry er ph.d.-studerende ved Institut for Marketing og Management ved Syddansk Universitet. Hendes ph.d. kommer blandt andet til at indeholde en analyse af kommentarerne til en reklame på Youtube.
»Noget af det spændende er at se på reklamen som et knudepunkt. Ved reklamer på sociale medier som Youtube mødes afsender og modtager aldrig, men alligevel er der kommunikation, for eksempel i form af kommentarer. Jeg ser blandt andet på, hvordan man opbygger reklamen for at skabe den kommunikation,« forklarer Gry Høngsmark Knudsen.
Et andet aspekt af Gry Høngmark Knudsens ph.d.-forskning er at følge en reklamekampagne fra begge sider. Hvordan arbejder reklamebureauet med at opnå bestemte reaktioner fra modtagerne, og hvordan reagerer modtagerne på reklamebureauernes tiltag?
»Beskuerens rolle er vigtig, for de kan nogle gange se andre ting end dem, der bevidst er lagt ind,« forklarer hun.
Hendes ph.d. skal gerne resultere i en bog, en såkaldt monografi.
»Jeg håber, bloggen kan fungere som et ikke-akademisk forum, jeg kan tænke højt i, og at jeg kan få nogle indspark fra læserne. At læserne deltager aktivt betyder meget for mig, for ellers mangler den dynamik, der er kendetegnende for en blog,« siger Gry Høngsmark Knudsen.
Christian Andersen:
Adjunkt ved Institut for Kommunikation ved Aalborg Universitet Christian Andersen interesserer sig især for samspillet mellem reklamer og psykologi.
Han har læst medievidenskab som hovedfag og psykologi som bifag. Hans speciale og ph.d. drejede sig begge om reklamens komposition som en vigtig faktor for modtagerens mulighed for at forstå og opbygge det budskab, afsenderen vil af med.
På baggrund af hans forskning har han udformet en teori (selvom han som beskeden nordjyde nødig vil indrømme det), som skal bruges til at tilrettelægge en reklame på en måde, der sikrer, at den får den tiltænkte effekt.
»Jeg forsøger at vise, hvordan reklamens komposition faktisk betyder mere end man skulle tro for reklamens evne til at opbygge en forståelse for budskabet hos modtageren,« forklarer Christian Andersen
Men udover det mere avancerede arbejde med reklamernes komposition lægger Christian Andersen også mærke til små forandringer i reklamebilledet; for eksempel hvis der kommer en bølge af reklamer, der fokuserer på noget ellers uberørt.
»Jeg håber, at jeg kan hjælpe læserne med at opdage nogle små ting, de ellers ikke vil være opmærksomme på. Og så vil jeg gerne oprulle nogle af de mekanismer, der er på spil i reklamerne. Forhåbentlig kan jeg både udfordre og bekræfte dem med mine blogindlæg,« siger han.
Nicolai Jørgensgaard Graakjær:
Nicolai Jørgensgaard Graakjær er noget så usædvanligt som ekspert i reklamemusik. Derudover er han lektor ved Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet. Og så er han cand.phil., cand.mag. og ph.d.
Han har studeret musik som hovedfag og psykologi som sidefag, og da han læste musik, overvejede han ikke et øjeblik at se på musik i reklamer.
»Da jeg startede på psykologi-studiet gik det op for mig at den klassiske musik, jeg hidtil havde arbejdet med, var den musik, de færreste hørte. Og så kom tanken om at beskæftige sig med den musik, folk udsættes for hele tiden, nemlig musik i markedskommunikation,« forklarer Nicolai Jørgensgaard Graakjær.
Lige nu arbejder han blandt andet med McDonalds-jinglen ’I’m lovin’ it.’ Ved at analysere alle McDonalds-reklamer på TV2 i en given periode undersøger han, hvordan sangen har udviklet sig fra en rigtig sang, sunget af Justin Timberlake, til en lille jingle, der bliver modificeret, alt efter f.eks. hvilken burger, den akkompagnerer.
»Mine blogs vil medvirke til at lægge ørerne til tidens lyde i markedskommunikation. Det er vigtigt at forstå reklamer på det billedlige plan, men lige så vigtigt at forstå, hvilken rolle musikken i dem spiller,« forklarer Nicolai Jørgensgaard Graakjær.
Torsten Ringberg:
Torsten Ringberg er professor ved Copenhagen Business Schools Institut for Afsætningsøkonom. Han er for nylig hjemvendt efter mange år på amerikanske universiteter. Uddannet antropolog fra University of Hawaii og derefter Ph.D. i Marketing fra Pennsylvania State University.
Torsten Ringberg beskæftiger sig især med såkaldt (socio-cognitive) mentale modeller – noget, der har stor indflydelse på menneskers kommunikation, deres virkelighedsfortolkning og selvopfattelse.
Hans ekspertise ligger indenfor forståelsen af de dybtliggende emotionelle forbindelser mellem forbrugere og brands og den symbolske verden, som forbindelser mellem de to parter skabes i.
»Ved at forstå de mentale modeller kan vi afklare forbrugernes identitetsverden og hvordan brands indgår i denne. Ligeledes kan jeg blandt andet bidrage med viden omkring forankring af identitet i sprogbrug. For eksempel viser forskning, at tosprogede skifter identitet, alt efter hvilket sprog de benytter,« forklarer Torsten Ringberg
Udover at være professor har Torsten Ringberg en hel del erhvervserfaring. Han har desuden publiceret artikler i en række førende internationale tidsskrifter og er reviewer for flere af dem.