Vores verden udvider sig meget lidt, når vi danner nye venskaber. I stedet for at blive konfronteret med nye perspektiver og idéer om livet, får vi nærmere bekræftet vores nuværende tilværelse.
Vi bliver i høj grad venner med dem, der ligner os selv, og de særinteresser, vi har ud over venskabet, smitter ikke af på venskabet. Det viser en undersøgelse af 1.600 unge på Facebooks udvikling i smag og venskaber over fire år, som forskere fra Harvard University står bag.
»Når alt kommer til alt, må vi spørge os selv, hvor meget venskab online såvel som offline, handler om at møde nye mennesker, idéer og få nye perspektiver, i modsætning til at få bekræftet de idéer og perspektiver vi allerede har.«
Sådan siger Kevin Lewis fra Center for Internet and Society på Harvard, der står bag undersøgelsen ’Social selection and peer influence in an online social network’. Undersøgelsens resultater er offentliggjort i det anerkendte tidsskrift Proceedings of the National Academy of Sciences.
Facebook-venner kan kun påvirke inden for jazz og klassisk
Forskerne fulgte udviklingen i 1.600 studerendes smag og venskaber på Facebook i fire år. Resultatet er, at fælles smag i film og musik i høj grad kan danne afsæt for venskaber.
Til gengæld finder der ikke nogen påvirkning sted: Man begynder ikke at lytte til heavy metal, fordi ens venner er vilde med bandet Slipknot.
Kategorien jazz/klassisk var den eneste, hvor venner måleligt påvirkede hinanden. Hvis man har en ven, der går op i jazz, så er der mulighed for, at man selv begynder at lytte til Miles Davis.
Tidligere undersøgelser er forkerte
Resultatet er i modstrid med andre undersøgelser af nye medier, der viser, at idéer og interesser spreder sig som en epidemi på for eksempel Facebook.
Essensen af markedsføring i sociale medier er, at budskabet skal sprede sig af sig selv. Men Harvard-forskerne, mener, at tidligere undersøgelser er forkerte.
»Tidligere forskning har vist, at indflydelse på venner er stærkt udbredt. Men undersøgelserne bliver kritiseret for at benytte ubrugelige modeller og for at fejlfortolke resultaterne.«
»I betragtning af tidligere undersøgelser er det temmelig opsigtsvækkende, at vi må konstatere, at venner stort set ikke påvirker hinanden,« siger Kevin Lewis.
Venskaber er konserverende frem for udviklende
Lektor på Center for Interaktive Digitale Medier på Aalborg Universitet Jørgen Riber Christensen beskæftiger sig bl.a. med viral markedsføring. Han er enig i, at venskaber forstærker interesser frem for at skabe nye interesser.
»Når vi for eksempel deler virale videoer på Facebook, handler det ikke om, at give folk en ny og spændende oplevelse. I stedet siger man dybest set ‘jeg synes det her er sjovt, og det tror jeg også, at du gør’.«
»På den måde er venskaber nærmere konserverende end udviklende, fordi de kan forstærke de interesser, man allerede har,« siger han, og nævner, hvordan online boghandleren Amazon har automatiseret metoden:
»Amazons algoritme kommer med forslag til bøger, der kan interessere én, på baggrund af de bøger man har købt, på samme måde som venner forslår musik, film og bøger baseret på den smag de ved, man har, og ikke baseret på deres egen smag,« siger Jørgen Riber Christensen.
Læsning er ikke en social aktivitet
Forskerne undersøgte også bøgers indflydelse på venskab, og her viste det sig, at bøger var fuldstændig uden effekt for venskaber.
Man kan med andre ord blive venner, hvis man har samme interesse i film og musik, mens det er uden betydning, om man er til Henry Miller eller Harry Potter.
Forskerne tror, at det kan skyldes, at musik og film kan være en social aktivitet, mens læsning foregår alene.
Leger kun med lige børn
Forskerne undersøgte også andre basiselementer i dannelsen af venskaber. De fandt, at geografien også spiller en stor rolle på Facebook.
Hvis man bor i samme bygning, læser samme studie eller har fælles venner, er der stor sandsynlighed for at man bliver venner.
Det betyder, ligesom med film og musik, at man ikke udvider sin vennekreds med nye tanker og ideer, men nærmere reproducerer det, man selv står for.
Studiet understreger, hvor svært det er at bryde den sociale arv, fordi venskaber bliver dannet med dem, der ligner os selv.