Cassinis nærbilleder viser mystisk sekskant på Saturn
NASA's rumsonde Cassini har sendt nye billeder af Saturns atmosfære tilbage til Jorden, og de viser planetens fascinerende, sekskantede jetstrøm.
Cassini Saturn hexagon

Den store sekskant rundt om Saturns nordpol set gennem forskellige spektrale filtre. (Foto: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute)

Rumsonden Cassini har gennemført sit første kredsløb nær Saturns ringe, og undervejs har sonden taget fine billeder af Saturns mystiske jetstrømme nær planetens nordpol.

Foruden ringene i baggrunden, kan man på billederne se, hvordan jetstrømmen på den nordlige halvdel af Saturn er sekskantet - altså formet som et såkaldt hexagon.

Billederne af jetstrømmen blev taget 2. og 3. december, få dage efter at NASA's rumsonde Cassini begyndte sit nye kredsløb nær Saturns ringe 30. november.

Hver side af den sekskantede jetstrøm er ligeså bred som Jorden. I midten af nordpolen raser en kæmpestorm.

Cassini Saturn hexagon

NASA’s rumsonde Cassini tog dette billede kort før den passerede Saturns ringe. Det viser en del af den kæmpestore sekskantede luftstrøm ved planetens nordpol med en storm i midten. (Foto: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute)

Cassini har mindre end et år tilbage af sin mission, men dens nye kredsløb giver forskerne bedre muligheder for at studere, hvordan Saturns måner og ringe har udviklet sig.

Den sekskantede figur ved Saturns nordpol blev første gang opdaget i 1980‘erne på NASA’s Voyager-mission, og forskerne har længe undret sig over, hvordan den opretholder sin form.

»Det er stadig en interessant gåde. Hvordan kan jetstrømmen opretholde en sekskantet figur og rotere som en enhed i så lang tid?« spørger Linda Spilker, der forsker på Cassini-projektet hos NASA til latimes.com.