’Det Virtuelle Laboratorium’ er et innovativt e-læringsværktøj, som gør det muligt at arbejde med bioteknologi og få indsigt i gensplejsning, kloning, genmodificerede organismer, proteinsyntese og meget mere. I videoen kan du se en kort introduktion af laboratoriet, eller du kan selv gå på opdagelse i den virtuelle verden.
Programmet er udviklet af Mads Tvillinggard Bonde, som læser til civilingeniør i bioteknologi på Danmarks Tekniske Universitet.
Åbner døren for forsøg i gymnasierne
I det virtuelle laboratorium kan man blandt andet udvikle moderne insulin gennem fagligt korrekte procedurer og teste medicinen på laboratoriemus. Den virtuelle forsøgsmus dør, hvis du ikke laver processen fra idé til færdigt bioteknologisk produkt rigtigt.
»Programmet er for alle med en interesse for bioteknologi, men primært rettet mod gymnasieelever. Det åbner døren for at udføre forsøg i gymnasierne, som normalt ikke er mulige, fordi forsøgene er for dyre, tidskrævende eller farlige – meget få danske gymnasier har godkendte genteknologiske laboratorier, og det er slet ikke tilladt at lave dyreforsøg« siger Mads Tvillinggard Bonde og fortsætter:
»I Det Virtuelle Laboratorium zoomer man ind på mikro-niveau, hvor det med 3D-animationer bliver illustreret, hvad der rent faktisk sker – for eksempel hvordan en celle gensplejses.«
Drømmer om at få kemiske og fysiske forsøg
Til lanceringen af programmet på DTU deltog blandt andet 140 gymnasielærer og 30 elever. De fik selv mulighed for at afprøve ’Det Virtuelle Laboratorium’ i en workshop.
I forbindelse med sit speciale har Mads Tvillinggaard Bonde studeret på Harvard University, hvor der også har været interesse for programmet. Og drømmene for ’Det Virtuelle Laboratorium’ er store for Mads Tvillinggaard Bonde, som ikke bare har visioner om at videreudvikle og oversætte Det Virtuelle Laboratorium, men også om at få kemiske og fysiske forsøg inkluderet i programmet.
Det Virtuelle Laboratorium er lavet i forening med Biotech Academy, en studenterorganisation fra Danmarks Tekniske Universitet, der udvikler gratis undervisningsmateriale til gymnasier i tværfagligt samarbejde med bioteknologiske virksomheder.
Brug artiklen i undervisningen. Denne artikel er udvalgt til undervisning.videnskab.dk Se anbefalinger til brug af artiklen i undervisningen.