Uddød kæmpekrokodille gik oprejst og havde tænder som T. rex
kæmpekrokodille trex

Kæmpekrokodillen gik på fire ben og lignede lidt dinosaurere, som den muligvis har spist. I så fald har den ligget øverst i fødekæden. (Foto: Natural History Museum in Milan)

05 juli 2017

Italienske forskere har fundet kranie-fossiler fra en uddød kæmpekrokodille af arten Notosuchian, og det viser sig, at dyret havde savtakkede tænder ligesomTyrannosaurus rex. Det skriver bbc.com.

Det nye fund står beskrevet i et studie publiceret i tidsskriftet PeerJ.

Mere specifikt går kæmpekrokodillen under det videnskabelige navn Razanandrongobe sakalavae, som forkortes Razana.

At den havde spidse tænder med en meget slidt overflade ligesom T. rex tyder på, at den spiste hårdt dyrevæv såsom knogler og sener.

Dyret var sammen med dinosaurer blandt de øverste rovdyr i fødekæden i Madagaskar for 170 millioner år siden.

»Razana kan have udkonkurreret rovøgler,« siger palæontolog ved Natural History Museum i Milano Cristiano Dal Sasso til bbc.com og tilføjer, at den måske også har spist dinosaurer.

krokodille kranium

Forskerne lavede en rekonstruktion af hele den forhistoriske krokodilles kranium - her ses kæberne. (Foto: Natural History Museum in Milan)

Forskerne har indtil nu ikke haft nok fossilt materiale til at klassificere arten, men de nye fossiler placerer Razana som den ældste krokodille-art i gruppen af Notosuchian – den er hele 42 millioner år ældre end andre arter i gruppen.

»Baseret på de bevarede kranieknogler kommer vi frem til en kropsform, der ligner ’Baurusuchids’ [en anden type Notosuchian fra Sydamerika], og dermed en samlet længde på 1,6 meter til 7 meter ved hofterne - og en vægt på 800-1000 kg,« siger Cristiano Dal Sasso til bbc.com.

Dermed er Razana ikke meget anderledes end de nulevende saltvandskrokodiller, der også kan blive op til 7 meter lange og veje op til et ton. Razana levede dog primært på land og gik opretstående som dinosaurer, modsat de krokodiller vi kender fra nutiden.

pmd