Verdens største dinosaurus får T. rex til at ligne en dværg
Patagotitan mayorum største dinosaurus

Her ses en rekonstruktion af krabaten, Patagotitan mayorum. (Illustration: Museum of Palaeontology Egidio Feruglio)

09 august 2017

Mød Patagotitan mayorum, verdens største dinosaurus med en længde på 37 meter og en højde på 6 meter ved skuldrene.

Den er en del af familien af titanosaurusser, der i nogen tid har været kendt blandt forskere som den fysisk største gruppe blandt oldtidsøglerne. Men den krabat, et nyt studie netop har analyseret, slår alle rekorder.

»En lille del af familien gik simpelthen amok størrelsesmæssigt,« siger palæontolog og medforfatter på studiet, Diego Pol, til Phys.org.

Den populære Tyrannosaurus rex har ifølge ham »lignet en dværg, når man sammenligner med en af disse gigantiske titanosaurer.«

Patagotitan mayorum har haft en kampvægt på 69 ton, men den har sandsynligvis været en ganske fredelig planteæder.

Ifølge Diego Pol har den også været ret langsom, for det er udfordrende for så kæmpestort et dyr at bevæge sig omkring.

Derfor er hans bud på, hvordan den overhovedet har kunnet vokse sig så stor, at der har været en eksplosion i antallet af blomstrende planter i dens levetid. Det har været en »all-you-can-eat buffet«.

Rester af dinosauren blev fundet i det sydlige Argentina i 2012. 6 fossiler blev undersøgt og dateret til at være omkring 100 millioner år gamle, baseret på den aske, man fandt omkring dem.

Navnet Patagotitan mayorum er først en sammentrækning af den argentinske region Patagonien, hvor den blev fundet, og det græske ord for stor , 'titan'. Mayorum er til ære for den familie, der husede forskerne under deres arbejde med fossilerne.

En afstøbning af Patagotitan mayorums skelet er allerede udstillet på American Museum of Natural History i New York, og den fylder så meget, at hovedet når videre ud i en anden hal.

I denne video kan du få et lille indblik i museets arbejde med den enorme dinosaurus. Videoen har engelske undertekster. (Video: American Museum of Natural History)

Palæontologer fra andre universiteter er begejstrede.

Phys.org har talt med palæontolog Thomas Holtz fra University of Maryland. Han har ikke været en del af det nye studie, men han har læst det og siger, at det helt indiskutabelt er vigtigt, at man har fundet verdens (muligvis) største dinosaurus.

Kristi Curry Rodgers, palæontolog fra Macalester College, følger op på parentesen og påpeger, at Patagotitan mayorums knogler ikke var fuldt udvoksede, da man fandt fossilerne.

Det kan nemlig betyde, at »der er mulighed for at finde endnu større dinosaurer.«

Studiet er publiceret i Proceedings of the Royal Society B.