Verdens største dinosaurspor fundet i Australien
Verdens største dinosaurspor fodspor Journal of Vertebrate Paleontology Australien

Så gigantisk er fodsporet. Målestokken er 40 centimeter lang. (Foto: Journal of Vertebrate Paleontology)

28 marts 2017

Et hold af palæontologer har fundet verdens hidtil største dinosaurfodspor i det nordvestlige Australien.

Det skriver University of Queensland i en pressemeddelelse.

Fodsporene måler 1,7 meter og er fra en såkaldt sauropod dinosaur ('langhalse'). De blev fundet af en gruppe palæontologer fra University of Queenslands School of Biological Sciences og James Cook Universitys School of Earth and Environmental Sciences. Opdagelserne er publiceret i Journal of Vertebrate Paleontology

Fundet skete i staten Western Australia på halvøen Dampier, benævt som 'Australiens Jurassic Park'.

De enorme fodspor er bare nogle af tusindvis af fodspor fra mindst 21 forskellige typer dinosaurer fundet på en strækning på 25 kilometer.

Steven Salisbury, der er seniorlektor på University of Queensland og hovedforfatter på artiklen, siger i pressemeddelsen, at fundet er uden sidestykke globalt set.

»Det er et helt magisk sted - Australiens egen Jurassic Park i et spektakulært vildmarksområde,« siger han i pressemeddelelsen.

Fundene er sket i 140 til 127 millioner år gamle sten, hvilket gør sporene betydeligt ældre end de hidtidige dinosaurfund fra Australiens østkyst, som er cirka 115 til 90 millioner år gamle.