Utrolige billeder: Sådan ser Månen og Jorden ud fra Mars
jorden månen mars billede

Kameraet HiRise tager billeder i tre bølgelængdebånd: infrarød, rød og blå-grøn. På billedet ses disse som henholdsvis rød, grøn og blå. (Foto: NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona)

09 januar 2017

For første gang har et Mars-teleskop fanget detaljerede billeder i høj opløsning af Jorden og Månen i det rigtige størrelsesforhold. Det skriver jpl.nasa.gov.

Der er tidligere fanget lignende billeder, men her har Jorden og Månen bare lignet små, utydelige prikker. Se disse billeder her.

De nye billeder er taget 20. november 2016 med kameraet HiRISE på NASAs rumsonde ’Mars Reconnaissance Orbiter’. Rumsonden har siden 2006 været i kredsløb om Mars.

Billedet, du ser øverst i artiklen, er to billeder, der er kombineret for at gøre flest mulige detaljer synlige på både Jorden og Månen. Månen er nemlig meget mørkere end Jorden og kræver derfor andre kameraindstillinger og lysstyrke.