Ugens Podcast: Kan du forstå kvantefysik?
Hvorfor er kvantefysik så svært at forstå, og er det overhovedet nødvendigt at vide noget om det, hvis man ikke er fysiker? Det får vi svaret på i denne uges podcast, som er lavet af ForskerZonen. Lyt med og lad dig oplyse om et emne, som vil vinde dig respekt over påskebordet.
podcast kvantefysik

I denne uges podcast kan du høre Ulrich Busk Hoff fortælle om kvantefysik. Et forskningsområde, der både er utrolig svært og utrolig vigtigt at formidle til den brede befolkning. (Foto: Shutterstock)

Superpositionstilstand, korrelationer og entanglement. Kvantefysik er ikke let at forstå, hvis man ikke selv er fysiker eller naturvidenskabeligt begavet.

Det er derfor lidt af en udfordring, hvis man som kvantefysiker gerne vil formidle sin viden om kvantemekanikken ud til den brede offentlighed.

Videnskab.dk eksperimenterer med at lave podcasts. Du kan høre ugens podcast i afspilleren i artiklen. Du kan også lytte på vores podcasts på din iPhone eller Android-telefon.

iPhone:

Android:

Søg på Videnskab.dk i podcast-appen

For hvordan forklarer man kvantebits og superpositionsprincippet i et sprog, så sosu-medhjælperen, revisoren og journalisten kan forstå det?

Kvantefysik er vigtig viden

Det er netop den udfordring, som Ulrich Busk Hoff og QuantumLab på DTU står overfor, og det er derfor også det emne, som ForskerZonens første podcast beskæftiger sig med.

I podcasten kan du høre Ulrich Busk Hoff, som er postdoc ved Institut for Fysik på DTU, fortælle, hvordan man bærer sig ad med at formidle kvantefysik, og hvorfor det er vigtigt.

Ulrich Busk Hoff ønsker at gøre op med tanken om, at kvantefysik er mystisk og verdensfjernt, og at almindelige mennesker umuligt vil kunne forstå det. Han mener, at det er vigtigt, at kvanteteknologi bliver tilgængeligt for alle.

Teknologi, som bygger på kvantefysik, bliver en stadig større del af vores hverdag, og det er derfor vigtigt at gøre en indsats for at formidle kvantefysikken, så alle har en chance for at forstå den, forklarer Ulrich Busk Hoff i podcasten.

»Folk skal føle sig trygge ved den her nye kvanteteknologi. Og det kan man kun gøre gennem oplysning. Vi er derfor nødt til at formidle denne her kvanteteknologi, som er meget abstrakt og lidt svært tilgængelig, på en måde, så alle kan være med.«

Den – forhåbentlig – kommende kvantecomputer, som vil arbejde langt hurtigere og bedre end de computere, som eksisterer i dag, er en af de teknologier, som han mener, det er nødvendigt at informere om.

podcast Jais Ulrich busk hoff kvantefysik

Denne uge kan du høre Ulrich Busk Hoff, som blandt andet forsker i kvante­fysik og informationsteknologi, fortælle om, hvorfor det er vigtigt at gøre kvantefysikken tilgængelig for alle. (Foto: Kristian Højgaard Nielsen)

Danske kvantefysikere går i Bohrs fodspor

Netop forskningen i kvantefysik er noget, som Danmark har en stærk tradition for. Danmark har derfor også en stærk position inden for kvantefysikken, når man ser på forskningsfeltet med internationale øjne.

Det hænger blandt andet sammen med, at én af dem, som lagde fundamentet til kvantemekanikken, var den danske nobelpristager Niels Bohr.

Danske forskere har derfor et ansvar for at føre den stolte tradition videre, fortæller Ulrich Busk Hoff i podcasten. Et ansvar, som bliver taget alvorligt på de danske forskningsinstitutioner, og som er en af grundene til, at der i Danmark findes utrolig mange stærke forskningsgrupper, der arbejder inden for det kvantemekaniske område.

Hvordan formidler man kvantefysik?

For at kunne formidle kvantefysik og -mekanik til befolkningen har man på DTU åbnet QuantumLab. En formidlingsplatform, som har til formål at gøre kvantefysikken tilgængelig for alle.

kvanter formidling

Det er ingen let sag, at gøre de abstrakte kvanter genkendelige for lægfolk. (Illustration: Wullfmorgenthaler)

»QuantumLab skal åbne kvantefysikken op for befolkningen i bred forstand, så det ikke kun er os forskere, der kan sidde og være

fascinerede af naturen på mikroskopisk niveau. Det skal resten af befolkningen også have glæde af,« fortæller Ulrich Busk Hoff i podcasten.

QuantumLab benytter blandt andet humor og hverdagsanalogier til at gøre kvantefysik lettere at forstå. Derfor har man allieret sig med Anders Morgenthaler, der ved hjælp af tegninger

Denne artikel er en del af ForskerZonen, som er stedet, hvor forskerne selv kommer direkte til orde. Her skriver de om deres forskning og forskningsfelt, bringer relevant viden ind i den offentlige debat og formidler til et bredt publikum.

gør kvantefysikken genkendelig og humoristisk. En formidlingsmetode, som du kan læse mere om i artiklen ’Hvordan formidler vi kvantefysik, vi ikke kan se?