Top 10: Her er insekterne med de sejeste superkræfter
I anledning af Forskningens Døgn 2017 skal skolebørn landet over finde eksempler på insekter med seje superkræfter. Videnskab.dk har bedt en zoolog og en evolutionsbiolog om at liste de 10 vildeste insekter.
de sejester insekter top 10 monarksommerfugl snudebille sabelhveps, guldsmed

Den er smuk at se på, men den kan meget mere end det. Monark-sommerfuglen er et af insekterne på listen, der har en utrolig, næsten superlignende kraft. Læs mere om sommerfuglens særlige evne og få overblik over de 10 sejeste insekter i naturen i artiklen her. (Foto: Shutterstock).

Vil du helst kunne gå på vandet eller kunne klare et tryk på din krop, der svarer til 54 tons? Eller måske hoppe lige så højt som Rådhustårnet i København for at vinke til din mor?

Disse egenskaber har nogle af de sejeste insekter, vi kender. Det er nemlig ikke kun Superman og Hulken, der har ekstraordinære evner. Naturens superhelte overgår dem faktisk langt, forklarer freelance-zoolog Lars Thomas, der blandt andet observerer for hjemmesiden Fugle og Natur.

»Insekter er generelt stærkere end mennesker. De kan bære mere end 100 gange deres egen vægt, og det kan selv den stærkeste vægtløfter ikke klare. Insekterne har helt klart superkræfter,« siger han.

Insekter og deres utrolige kræfter er temaet for årets skoleprogram under Forskningens Døgn, der arrangeres af Uddannelses- og Forskningsministeriet. Her skal folkeskoleelever landet over dyste om at finde de sejeste insekter og vælge, hvilke superkræfter de helst selv ville besidde.

Videnskab.dk hjælper lidt til og giver et bud på de 10 vildeste insekter i naturen, ifølge zoolog Lars Thomas og evolutionsbiolog Michael Thomas-Poulsen, der er lektor på Biologisk Institut på Københavns Universitet.

Super-insekterne er listet i tilfældig rækkefølge.

1) Sabelhvepsen

Med sin 10 centimeter lange og stållignende brod, der sidder klar på læggen, er sabelhvepsen et magtfuldt insekt, man helst vil undgå at have som sin fjende.

Brodden kan bryde igennem 10 centimeter træ så let som ingenting.

de sejester insekter top 10 monarksommerfugl snudebille sabelhveps, guldsmed

Denne lille fyr virker måske usikker på benene, men faktisk står snudebillen stenfast ved hjælp af mikroskopiske hår under fødderne. (Foto: Shutterstock).

2) Snudebillen

Som en anden Tom Cruise i Mission Impossible kan snudebillen klatre på vægge og lofter med fødderne solidt klistret til underlaget.

»De kan bære 200 gange deres egen vægt, og det skyldes, at de står så ufattelig godt fast. De har ikke kløer, men holder fast med mikroskopisk tynde hår, der gør, at de klæber til ethvert underlag med en utrolig kraft,« forklarer Lars Thomas.

3) Guldsmeden

De kønne guldglimtende insekter er mere end bare smukke. De er også lynende hurtige og på den måde naturens svar på en jagerpilot. De kan flyve op mod 60 kilometer i timen, hvilket ifølge Lars Thomas er helt unikt.

»Det er vildt imponerende for et insekt, der kun er 10 centimeter langt. De vil give enhver pilot tårer i øjnene, fordi de både kan flyve baglæns, sidelæns og rotere. De er langt bedre end den mest avancerede helikopter,« forklarer han.

de sejester insekter top 10 monarksommerfugl snudebille sabelhveps, guldsmed

Guld- og sølvsmede sværmer fint forbi med glitrende vinger, men det er nok de færreste, der ved, at de kan nå en fart på op mod 60 kilometer i timen. Slå den Superman. (Foto: Shutterstock).

4) Natsværmeren

Natsværmeren, der foretrækker at flyve ubemærket rundt efter mørkets frembrud, er en slags insekternes Sherlock Holmes. Insektet kan ved hjælp af en ekstremt veludviklet lugtesans lokalisere en attraktiv hun på flere kilometers afstand.

»Hvis mennesker kunne noget lignende, ville det svare til, at en mand i København kunne dufte en potentiel partner i Roskilde,« siger Lars Thomas.

5) Sankthans-ormen

de sejester insekter top 10 monarksommerfugl snudebille sabelhveps, guldsmed

Sankthansormen kan helt uden hjælp lave lys. Og så er den endda energibesparende. (Foto: Shutterstock).

Denne orm er trods navnet faktisk en bille. Og måske kunne man fristes til at kalde den for lysets herre. Sankthansormen kan nemlig lave sit eget lys ved at udsende nogle kemiske stoffer under parringsritualet.

»Sankthansormen er meget mere effektiv til at lave lys, end vi er. Når vi tænder en elpære går halvdelen af energien til at varme pæren op, men når sankthansormen lyser, er der ingen overskydende energi. Tænk, hvor mange penge vi kunne spare, hvis vi bare kunne lyse uden at spilde energi, som de her insekter kan,« siger Lars Thomas.

6) Kamikaze-myren

Myrer er fantastiske og intelligente insekter, der bor i avancerede samfund med flere millioner indbyggere. Derudover kan de såkaldte kamikaze-myrer være sprængfarlige. Helt bogstaveligt talt.

»Myrerne har en forsvarsmekanisme, hvor de eksploderer indefra og udsender en giftig substans, der kan slå fjender ihjel. De gør det for fællesskabets skyld, men ryger selv med i faldet. Det er ret uhyggeligt faktisk,« siger Michael Thomas-Poulsen.

de sejester insekter top 10 monarksommerfugl snudebille sabelhveps, guldsmed

Kamikazemyren til højre har sprængt sig selv i luften og dræber dermed også sin fjende (til venstre), der dør af den gullige giftvæske. (Foto: Minden Pictures/Scanpix).

7) Monark-sommerfuglen

Den amerikanske Monark-sommerfugl tager på træk om vinteren ligesom fugle. Nogle flyver helt fra det sydlige Canada til Mexico, hvor de bliver over vinteren.

»Det betyder, at de flyver flere tusinde kilometer, hvilket er helt utroligt i forhold til deres små vinger,« fortæller Lars Thomas.

8) Loppen

På trods af sin minimale størrelse kan loppen gøre noget stort. Den kan hoppe 100 gange dens egen længde og højde.

»Forestil dig, at du er barn og kan hoppe 100 meter op i luften. Så kunne du for eksempel springe op i rådhustårnet,« siger Lars Thomas.

de sejester insekter top 10 monarksommerfugl snudebille sabelhveps, guldsmed

Denne sneloppe, der bor i europæiske bjerge, er egentlig ikke anderledes end andre lopper, når det kommer til en helt særlig superkraft. Alle lopper kan nemlig hoppe 100 gange deres egen længde og højde. (Foto: Shutterstock).

9) Damtægen

Det, at kunne gå på vandet, er ofte forbundet med noget guddommeligt. Ikke desto mindre findes der et insekt, der kan netop det. Damtægen skøjter faktisk hen over vandet på søer og åer.

»Damtægen er udstyret med lange tynde ben med hår for enden, der gør, at den har fordelt sin vægt, så den kan gå på overflade-spændingen på vandet. Her kan den bevæge sig meget hurtigt næsten uden friktion,« forklarer Lars Thomas.

10) Kakerlakken

Kakerlakker er af mange betragtet som ulækre skadedyr, men insekterne har alligevel deres egen superhelte-kraft. De er ekstremt tykhudede og kan modstå et højt tryk på deres krop.

de sejester insekter top 10 monarksommerfugl snudebille sabelhveps, guldsmed

Selvom den måske for nogen er ulækker, er den også ret sej. I hvert fald kan en kakerlak modstå tryk, der svarer til 900 gange dens egen kropsvægt. (Foto: Shutterstock).

»Kakerlakker kan modstå tryk, der svarer til 900 gange deres egen kropsvægt. Det svarer til, at et menneske på 60 kilo skulle kunne modstå et tryk på 54 tons. Det ville være helt umuligt,« siger Michael Thomas-Poulsen.

Forskernes personlige favoritinsekter er for Lars Thomas snudebillen og dens utrolige gribekraft, og for Michael Thomas-Poulsen ville drømmen være superkræfter, der tillod ham at flyve.

»Det er ikke en unik egenskab for insekterne at de kan flyve, men det ville nu være ret vildt at kunne,« afslutter han.