Tik, tak: Nyt ur kan slå alle rekorder i præcision
Kilde:
30 maj 2016

KORT NYT FRA UDLANDET:

Har du ofte undret dig over, om der er noget galt med dit ur, siden tiden flyver afsted?

Med et nyt studie mener tyske forskere nu at kunne parkere din bekymring. De har nemlig fundet den tekniske opskrift på, hvordan man skaber et optisk ur, der tikker ualmindeligt korrekt.

Mere præcist fastslår de, at hvis uret var startet med at gå, da universet opstod, ville det kun have tabt to minutter den dag i dag. Det skriver independent.uk

»Vores undersøgelse er en milepæl i forhold til den praktiske gennemførelse af at lave optiske ure,« siger forsker Christian Grebing fra the The National Metrology Institute i Tyskland til independent.uk.

Uret bruger strontium atomer, som har en mere akkurat måling af tid end de cæsium atomer, som vores ure 'tikker' efter i dag. Det er ikke ny viden, men det er første gang, at nogen kommer med et holdbart bud på, hvordan man kan lave et ur, der bygger på strontium atomer.

På grund af tekniske komplikationer er det ikke lykkes endnu, men forskerne tror på, at deres nye studie kan løse problemet.

»Budskabet er, at vi med succes i dag vil kunne gennemføre skabelsen af disse optiske ure i den tid, vi arbejder efter nu,« siger Christian Grebing til independent.uk.

Selvom et optisk ur ikke vil have nogen betydning for menneskers fornemmelse af tiden i dagligdagen, kan den skærpede præcision komme til at have stor betydning for nøjagtigheden i eksempelvis GPS-systemer.

Independent.uk skriver, at optiske ure vil kunne øge præcisionen på din GPS fra et par meters- til et par centimeters nøjagtighed.

Det nye studie er publiceret i det videnskabelige tidsskrift The Journal Optica.