Tag med på rundtur på en arktisk overvågningsstation
Få en smuk video-rundtur på en overvågningsstation i Grønland, og se, hvordan forskerne i Grønland overvåger arktiske miljøændringer på vores interaktive kort over GEM-moniteringsprogrammet.

ScienceNordic tog med forskerne på tur til forskningsstationen, hvor de overvåger en lang række miljømæssige fænomener.
(Video: Videnskab.dk)

Hver eneste uge laster forskerne Katrine Raundrup og Maia Olsen fra Pinngortitaleriffik, Grønlands Naturinstitut, deres båd for at begive sig ud til overvågningsstationen ved den maleriske Kobbefjord i det vestlige Grønland.

Selvom det ikke ligger langt fra Grønlands hovedstad, Nuuk, føles det, som om man er kommet frem til en fjerntliggende, arktisk feltstation, når man stiger af båden.

Der er ingen tilkørselsvej eller direkte strømforsyning til den lille forskningshytte, som de næste 24 timer er hjem for Raundrup og Olsen.

Feltstationen er kun én ud af mange lokaliteter rundt omkring i Grønland, som sammen udgør Greenland Ecosystem Monitoring (GEM) - et intensivt, interdisciplinært studie af fønologien i området - effekterne af klimaforandringer på marine og terrestriske økosystemer.

Fænologi

Fænologi er læren om klimatiske faktorers indflydelse på periodiske, årligt tilbagevendende livsytringer hos planter og dyr, for eksempel løvspring, løvfald, blomstring, æglægning, fugletræk og vinterdvale.

De levende organismers livsprocesser er tilpasset årstidernes skiften, hvor de årlige ændringer i temperatur og nedbør, samt især af dagslængden, har stor biologisk betydning.

ScienceNordic tog med på tur til overvågningsstationen, hvorfra forskerne overvåger en lang række miljømæssige fænomener.

Se mere i det interaktive kort nedenfor.

Læs også: Mystisk arkæologisk fund i Sydgrønland

Overvågning af alt fra CO2 til fuglelivet

På stedet tilser et hold af forskere alt fra, hvordan planterne og insekterne reagerer på klimaforandringerne, og hvordan jordbunden absorberer og frigiver drivhusgasser til begyndelsen af det årlige tøbrud.

De holder endda nøje øje med de lokale fugles livscyklus og registrerer de sjældent forekommende observationer af ørne, falke, pattedyr og meget andet.

»Hovedformålet med alt, hvad vi foretager os herude, er at dokumentere og studere klimaforandringernes effekt på marine og terrestriske økosystemer i det lav-arktiske Vestgrønland« fortæller Raundrup, som tilføjer:

»Vi undersøger alting lige fra starten på sæsonen helt til slutningen, og vi gør de samme ting hver eneste uge og hvert eneste år. På den måde kan man se, hvilken effekt afvigelserne på forårets begyndelse har på hele økosystemet.«

På det interaktive kort nedenfor kan du lære mere om det igangværende forskningsarbejde ved Kobbefjord. Klik på punkterne for at få oplysninger.

Hvad er et moniteringsprogram?

Det lyder måske lidt kedsommeligt at måle og registrere de samme ting uge efter uge, men den igangværende måling og registrering er på mange måder et nøglekomponent i den moderne miljøforskning.

Transekt

Transekt er i økologiske undersøgelser en linje, for eksempel fra en mark gennem et skovbryn, langs hvilken man tæller antallet af dyr eller planter for hver længdeenhed, for eksempel hver meter.

Dette leverer en grafisk beskrivelse af, hvordan dyre- og plantelivet er afhængigt af de miljøfaktorer, der skifter langs med transektet.

Uden disse grundlæggende data, der i løbet af mange år omhyggeligt er blevet indsamlet, ville forskerne ikke vide nøjagtigt, hvordan og hvornår forandringerne i økosystemerne fandt sted, eller hvor signifikante disse ændringer er.

For eksempel er det forventeligt, at både planterne og pattedyrene ændrer deres levearealer som en reaktion på klimaforandringerne - men hvornår og med hvor meget?

Enten hjælper de arktiske planter og jordbunden med aktivt at fjerne CO2 fra atmosfæren, eller også udleder de det. Hvilken en af delene er det? Og hvor meget CO2 er der tale om?

Det er disse og mange andre spørgsmål, som forskerne, der arbejder ihærdigt på GEM-projektets overvågningslokaliteter, håber at finde svaret på.