Studie: Fossiler vælter teorien om hestens evolution
Kilde:
10 februar 2017

Hestes evolution har formentlig været drevet af andre kræfter, end forskerne hidtil har troet. Det fortæller spanske og argentinske palæonotologer i et nyt studie ifølge phys.org.

Den herskende teori har hidtil været, at hestene udviklede sig til forskellige arter, fordi de forskellige populationer af heste fik hver deres niche i fødekæden.

Men ny forskning på fossiler tyder på, at hestene grundlæggende havde samme niche i økosystemerne, da de delte sig i forskellige arter, og at deres evolution snarere har været drevet af, at de levede i meget forskellige miljøer, viser studiet i tidsskriftet Science.

LÆS OGSÅ: Heste kan bruge symboler til at kommunikere

Hvis hestenes artsdeling var styret af, at de for eksempel begyndte at spise forskellig kost, burde det have ændret både deres tænder og deres kropsstørrelser, argumenterer forskerne.

Men ved hjælp af computermodeller har de nu opdaget, at de 7 nulevende hestearters kroppe og tænder minder bemærkelsesværdig meget om dem hos 131 uddøde hestearter, der strækker sig hele 18 millioner år tilbage i tiden.

Dermed kan hestenes evolution ikke være styret af, at de har haft forskellige roller i økosystemet, mener forskerne. I stedet peger de på, at meget alsidige miljøer kan være årsagen til, at hestene har udviklet sig i forskellige retninger.