September i billeder: Ande-penisser, zombiemyrer og mystiske gelébobler i havet
I denne måned har forskningens verden blandt andet beriget os med fascinerende ny viden om andrikkers proptrækker-penisser. Se månedens bedste billeder her.

Danske Mikkel Beiter fangede dette billede sidste år i Island. For nyligt vandt han førstepræmien i kategorien 'Polarlys' i en konkurrence for årets bedste rumfotos. (Foto: Mikkel Beiter)

September går på hæld, men måneden har bragt fantastiske billeder fra videnskabens verden.

I denne omgang skal vi blandt andet se på andrikkens vilde penis, nordlys i Nordjylland og så skal vi et smut forbi Hadzafolket i Tanzania.

Og det er netop med Hadzafolket, vi starter. Folkegruppen har nemlig langt flere bakterier i tarmene end os vesterlændinge. Og det, mener forskerne, er et tegn på sundhed.

Hadzafolket lever som jæger-samler folk, så deres kost afhænger meget af, hvad der er tilgængeligt, hvilket skifter med årstiderne. Det betyder, at de får langt mere varieret kost, end vi gør.

Og selvom de ikke har adgang til medicin og et sundhedsvæsen, er deres levealder lige så lang som vores i vesten. Det har fået forskerne til at se på, om Hadzafolket gemmer på nøglen til et sundere liv.

september måned billeder galleri Videnskab.dk forskning

Måske en zebra-bøf er vejen til et sundere liv? (Foto: Human Food Project, Jeff Leach)

Abe-mor spiser sin døde unge

Vi bliver ved kost, men det er vist ikke helt lige så sundt denne gang. Her er der nemlig tale om en abe-mor, som har spist sin døde unge.

I flere dage havde abe-moren sørget over sit døde afkom, inden hun besluttede sig for at spise ungen. Det er første gang, at forskere har observeret dette blandt makakaber. Makabert.

Abe død spise unge mumie

Der gik 19 dage, fra ungen døde, til moren besluttede sig for at sætte tænderne i det rådne kadaver. (Foto: De Marco et al./Primates)

Neandertalerne havde også en lang barndom

Nu vi er ved børn, så har september også budt på et indblik i neandertalernes barndom. For de var måske slet ikke så forskellige fra os, viser et nyt studie af en 7-årig neandertaldrengs skelet.

Neandertalernes hjerner var nemlig længere tid om at modnes end hos moderne mennesker. De har altså haft en barndom på samme måde som os, konkluderer forskerne.

Neandertaler dreng el sidron Antoio rosas knogler barn barndom hjerne størrelse menneske

Tre af forskerne sidder rundt om bordet med neandertaldrengens skelet (venstre til højre) Antonio García-Tabernero, Antonio Rosas og Luis Ríos. (Foto: Andrés Díaz-CSIC Communication)

'Zombiemyrer' er kommet til Danmark

I et nyt studie har danske forskere opdaget, at de såkaldte ’zombiemyrer’ er kommet til Dannmark.

Det drejer sig om den utrolige parasit 'den lille leverikte', som kan overtage skovmyrens krop.

Parasitten kravler ind i myrens hjerne og styrer myren.

Det har også vist sig, at leverikten kan smittes til mennesker, så derfor skal man undgå at spise rå myrer, mener forskerne.

lille leverikte parasit myrer danske skove

Forskere har fundet parasitten i danske skovmyrer. (Foto: Camilla Botnevik/Københavns Universitet)

Andrikkens penis bliver større

Nu vi er ved det med at indtage andres kroppe, så skal vi også lige et smut forbi andrikkens proptrækker-penis.

I denne måned har forskerne nemlig fundet ud af, at andrikkens penis ændrer størrelse, hvis de lever i flok.

andrik penis

Alfahanner tæsker underdanige andrikker til at få små penisser. (Foto: Patricia Brennan)

Fortvivlede forskere: Hvad i alverden er dét?

Det er ikke alle mysterier i videnskabens verden, der bliver løst. Det er det næste billede et eksempel på.

Norske forskere er nemlig stødt på kæmpestore gelébobler i havet, men ingen ved, hvad de er. De store bobler er omkring 1 meter i diameter, og er i alt blevet observeret 15 gange siden år 2002.

Nogle af teorierne går på, at det skulle være kæmpe blæksprutte-æg. Tag selv et kig, og kom med et bud på i kommentarerne under artiklen, hvad du tror, det er?

kæmpe gelebobler havet

Ja, hvad pokker er det? (Foto: Erling Svensen)

Affald i havet kan vinde fotokonkurrence

Og så er der ting, vi godt ved, hvad er, men som måske ikke burde være i havet. I denne måned har nedenstående billede nemlig floreret på sociale medier, hvor man kan se en lille søhest, der har udskiftet sit tang med en vatpind.

Billedet er en af finalisterne til foto-konkurrencen Wildlife Photographer of the Year, hvor vinderen bliver kåret den 17. oktober.

Vi har samlet et udpluk af de flotte billeder, som blandt andet tæller ultrasjældne junglefugle og søsnegle, der parrer sig.

søhest vatping havet plastik

Fotografen bag billedet af den lille søhest håber, at motivet kan skabe fokus omkring affald i havet. (Foto: Justin Hofmann)

Nordlys i det mørke Jylland

Men det er ikke kun professionelle fotografer, der har formået at fange smukke billeder med kameralinsen denne måned.

I starten af september blev vi ramt af en solstorm, som betød, at der var mulighed for at se nordlys i store dele af verden, herunder Danmark. Desværre blev vi ramt af gråvejr de dage.

Men trods det dårlige vejr var der alligevel en stålsat fotograf, som har formået at fange nordlyset over den nordjyske nattehimmel, da det pludselig klarede lidt op.

Nedenunder kan du se et af de flotte billeder, som Børge Agerholm fra Understed nær Frederikshavn nåede at fange.

nordlys danmark september solstorm

Børge Agerholm fra Undested var hurtig på aftrækkeren. (Foto: Børge Agerholm)

Rumsonden Cassini er død

Til sidst slutter vi af med en lille video af Cassini’s død. Rumsonden ankom i 2004 til Saturn, hvor den siden har observeret planeten og de omkringliggende måner og indsamlet data til forskere på Jorden.

Du kan se en lille video over Cassinis store højdepunkter fra sine 20 år i rummet.

Denne korte, animerede video fremhæver Cassinis højdepunkter. (Video: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute)