Penis-orm fundet på bunden af Australiens hav
19 juni 2017

Ansigtsløse fisk, gigantiske hav-edderkopper og såkaldte peanut-orme, der mest af alt ligner peniser. Det er blandt de over 1.000 arter, som forskere er hjemvendt med efter en måned-lang ekspedition på dybhavets bund ud for Australiens østkyst, skriver Museums Victoria i en pressemeddelelse.

En tredjedel af de indsamlede havdyr er hidtil udkendte arter for videnskaben. De har blandt andet opdaget den såkaldte peanut-orm (eller penis-orm), der kan trække sit lange hoved ind i sig selv og skrumpe til peanut-størrelse, når den trues.

Dyrene er fundet i de dybeste dele af havet hele 4.000 meter under havoverfladen. Dette område er svært at undersøge, da trykket er enormt, og det samtidig er ekstremt koldt og mørkt.

Menneskers brystkasse trykkes sammen på denne dybde, men dybhavsfiskene klarer trykket ved blandt andet at have meget få luftfyldte hulrum i kroppen.

Tim O’Hara, hovedforsker på ekspeditionen og ph.d. på Museum of Victoria i Melbourne, Australien, siger, at holdet er utroligt stolte af de sjældne opdagelser, de har gjort sig.

»Australiens dybhavsmiljø er større end hele Australiens fastland, og indtil nu har vi vidst stort set intet om livet på dybhavssletten.

Forskerne har kortlagt dybhavet med den meget avancerede Multi-Beam sonar, der sender stråler ud. Med denne kunne forskerne få overblik over, hvordan de skulle sende deres avancerede fiske-grej ned i det mørke hav uden at ramme store sten.

Tilbage i laboratoriet vil forskerne nu kortlægge biodiversiteten og analysere DNA'et i vævsprøver fra fiskene for at kunne rekonstruere fødekæden i dybhavet.

Holdet på 58 forskere og teknikere fra forskellige dele af verden fandt også andet end mærkværdige havdyr på ekspeditionen.

»100 kilometer fra Australiens østkyst fandt vi vandrør, malingbøtter, øldåser, træflis og andet affald fra tidligere dampskibe fyldte vores have. På havbunden findes 200 år gammel skrald,« siger Tim O’Hara i pressemeddelelsen.

Forskerne håber på, at dette fund kan hjælpe med at forbedre forholdene for bortskaffelse af affald.

pmd