Myrer er skidegode for træerne
31 august 2017

Myrer er glade for træer, for træets blade udskiller nektar, som er en god energikilde for små insekter.

Nu har danske forskere fundet ud af, at træerne også nyder godt af myrernes besøg – for mens myrerne indsamler nektar, bliver deres afføring optaget af træets blade og nedbrudt til næringsstoffer, som er med til at gøde træet.

Det skriver Aarhus Universitet i en pressemeddelelse.

»For første gang kan vi demonstrere, at næringsstoffer fra myreafføring bliver optaget af bladene og transporteret rundt til andre steder i træet,« siger Joachim Offenberg, der er seniorforsker på Institut for Bioscience ved Aarhus Universitet, i pressemeddelelsen.

Man vidste i forvejen, at myrer er med til at beskytte træer, fordi de jager bladspisende insekter. Men nu ved man altså også, at myrerne yder en ekstra service ved at dumpe deres efterladenskaber direkte på bladene.

»Man kan næsten sige, at planterne modtager næringsstofferne intravenøst – præcis hvor de har brug for det,« siger Joachim Offenberg i pressemeddelelsen.

kjss