Kort nyt

Med 'Kort nyt' får du overblik over nyheder fra forskningens verden. De mest interessante begivenheder og fund - kort fortalt. Videnskab.dk's redaktion udvælger og resumerer det mest spændende, andre troværdige medier og forskningsinstitutioner har bragt. Husk dog vores guide til kritisk læsning af nyheder om forskning og især rådet om, at et enkelt, nyt forskningsresultat aldrig kan rumme den endegyldige sandhed. Det er derfor en god idé at holde sig for øje, hvad anden forskning på området viser, og vi henviser altid til den oprindelige kilde, så du kan dykke yderligere ned i detaljer og forbehold.

Metal fundet i Mars’ atmosfære – men det burde ikke være der

Mars’ atmosfære indeholder et lag af metal, der ikke burde være der, har NASA’s Mars-mission (MAVEN) fundet ud af ifølge newscientist.com.

En MAVEN-rumsonde har fundet et lag af atmosfæriske metal, der udfordrer den viden om atmosfærisk metal, som bygger på, hvad man ved om Jordens atmosfære.

Mellemrummet mellem planeter er fyldt med svævende metalisk støv og sten. Når det svæver ind i en planets atmosfære, brænder det op og efterlader små metalpartikler som jern og magnesium.

Omkring Jorden bliver disse partikler styret af Jordens stærke magnetfelt, så partiklerne hvirvler rundt i den bane, som magnetfeltet skaber og udgør på den måde et lag af metal i atmosfæren. Det er, hvad man hidtil har vist om, hvordan atmosfærisk metal opfører sig.

Men Mars har ikke et magnetfelt på den måde. Planeten har små områder med svage, magnetiske felter i den sydlige hemisfære, men ikke et stærkt magnetfelt som Jorden.

Derfor bør Mars ikke være i stand til at være omkranset af det lag af hvirvlende metal, som MAVEN-rumsonden har observeret.

»Noget forårsager det her lag – noget skubber det omkring – men vi ved ikke hvad«, fortæller Joseph Grebowsky, astrofysiker ved NASA og leder af den pågældende Mars-mission, til newscientist.com.

De pletvise magnetiske felter omkring Mars spiller en rolle, og det gør den stærke vind i Mars’ atmosfære også, men man har ikke sat sig fast på, hvilke mekanismer der helt præcist påvirker den trafik af metal, der finder sted.

Det er dog sikkert, at mekanismerne er anderledes end dem, man kender fra Jorden, fortæller Joseph Grebowsky til newscientist.com.