Månen bliver bombarderet med meteorer
Kilde:
13 oktober 2016

Hvis der i fremtiden skal være baser på Månen, skal de være udrustet til meteornedslag.

De seneste syv år er ikke mindre end 222 meteorer slået ned på Månens overflade, og det er 33 procent flere end forskere forventede. Det skriver Nature.com.

Selvom de fleste af Månens kratere blev dannet for flere millioner år siden, kommer der hele tiden nye til. Det viser NASA’s rumsonde Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO), der har taget billeder af Månen siden den blev opsendt i 2009.

Forskere fra Ariozona State University i Tempe har med et computerprogram analyseret 14.092 af billederne, for at finde ud af, om bestemte områder af Månen har fået nye kratere. Og det var her, at forskerne opdagede, at hele 222 nye kratere er kommet til forskellige steder på Månens overflade de seneste syv år.

Kraternes størrelser varierer mellem to – 43 meter i diameter.

»Det ser ud til, at der kommer nye kratere til hele tiden,« siger Emerson Speyerer, der er ingeniør hos Arizona State University og en del af holdet bag det nye studie, til Nature.com.

Ifølge Stephanie Werner, der forsker i planeters geologi ved Oslo Universitet, er der en relativt lille risiko for, at eventuelle månebaser bliver direkte ramt af en meteor, men det materiale, som bliver spredt, når en meteor rammer, kan udgøre en risiko.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature.