Komet har skudt gang i pattedyrs udvikling
Kilde:
14 oktober 2016

Heste, grise, køer, får, aber, næsehorn og mennesker. Vi og de andre pattedyr er i live, fordi der for 55 millioner år siden skete et eller andet, som på kort tid gjorde Jorden varmere, så arterne udviklede sig.

Et nyt studie peger nu på, at det her et eller andet var en komet, som ramte Jorden. Det skriver bbc.com.

Forskere fra Rutgers University, USA, har fundet nogle glasrester, som, man mener, opstår, når smeltede vragrester fra en kometkollison, bliver slynget ud og størkner i luften.

Ifølge forskerne stammer glasresterne fra en ti kilometer bred komet, der har ramt ned i Atlanterhavet for 55 millioner år siden. Det har ført til udslip af drivhusgasser som eksempelvis CO2, hvilket har fået temperaturen til at stige med seks grader på under tusind år.

»Det blev varmt i en fart. Dette antyder, hvor temperaturstigningen stammer fra,« fortæller Dennis Kent, ifølge bbc.com.

Dennis Kent er professor i geologi ved Rutgers University og er en af hovedforfatterne bag studiet, som er blevet publiceret i det videnskabelige tidsskrift Science.

Det nye studie strider imod idéen om, at eksempelvis vulkaner skal have skabt klimaændringerne for 55 millioner år siden. Forskerne fandt nemlig et mineral i glasresterne, som kun dannes ved temperaturer, som er langt højere end lava.

Derudover fandt de også chok-kvarts i glasresterne. Chok-kvarts opstår, når mineralet kvarts bliver udsat for et enormt tryk, som det eksempelvis ses, når en komet rammer Jorden.

Den gamle teori om klimaændringerne kan måske blive lagt i skuffen, men ifølge bbc.com er andre forskere i tvivl om, hvorvidt forskerne har brugt den rigtige  metode til at undersøge chok-kvartsene.

agr