Katte bruger simple fysiske love til at fange deres bytte
Kilde:
16 juni 2016

Et nyt studie peger på, at din kat forstår basal fysik og bruger det til at liste sig ind på sit bytte. Katte kan dog kun forstå forholdet mellem årsag og virkning og bruge det i deres jagt, når de kobler det med deres ekstraordinære hørelse og syn. Det skriver upi.com.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Animal Cognition.

Forskerne fra Kyoto University i Japan rystede kasser foran 30 kæledyrskatte med og uden en tilhørende raslende lyd. Når nogle af kasserne blev vendt på hovedet, faldt et objekt ud af dem.

Kun to af de fire scenarier hænger sammen med fysiske love: Når kassen rasler og et objekt falder ud, og når der er ingen raslen og intet objekt.

Eksperimentet viste, at katte stirrede længere tid på de raslende kasser, hvilket tyder på, at de forventede et objekt baseret på lyd. De stirrede også længere tid på en kasse, der blev vendt på hovedet med et resultat, der ikke stemte overens med fysiske love.

Kat

»Katte bruger en kausal-logisk forståelse af larm eller lyd til at forudsige forekomsten af usynlige objekter,« siger hovedforsker bag studiet Saho Takagi ifølge upi.com.

Forskerne mener, at kattes avancerede hørelse dikteres af deres omgivelser, når de skal jage. Katte jager ofte om natten, når deres syn er begrænset, og de derfor må bruge hørelsen til at bestemme byttets placering og bevægelse.

Forskerne prøver nu at finde ud af, om katte kan bestemme formen og størrelsen på et objekt baseret på lyd.