Jordens historie fortalt som et kalenderår
Hvor gammel er jordkloden egentlig? Og hvad har Jorden oplevet siden, den blev dannet? Her følger et lidt anderledes tilbageblik på et år, som gik.
Jorden arkæologi geologi historie dinosaurer homo sapiens istid perspektiv jordkloden oceanerne oprindelse vulkanudbrud mikroorganismer cyanobakterier magma zirkonkrystaller

Her får du Jordens historie i et helt nyt perspektiv. (Foto: NASA)

Du har nok hørt geologerne tale om millioner af år. At det er 2,5 millioner år siden, at istiden startede i Norge, eller at det er 65 millioner år siden, at Atlanterhavet begyndte at åbne sig.

Måske har du hørt, at det efterhånden er 400 millioner år siden, at Norge kolliderede med Grønland.

Måske ved du også, at Jorden er hele 4.540 millioner år gammel? Og at der er sket utrolig mange og store forandringer i løbet af disse mange, mange år.

Hele kontinenter har flyttet sig, tusindvis af dyre- og plantearter er opstået, og nogle er helt forsvundet igen.

Klimaet er flere gange gået fra at være varmt, til koldt og tilbage til varmt igen.

Synes du, det er vanskeligt at sætte denne enormt lange historie - disse mange millioner af år - ind i de tidshorisonter, som vi er mere vant til?

LÆS OGSÅ: Store opdagelser: Jordens alder

Vi ved jo alle, hvor lang en dag er, en uge, en måned, endda et år - men flere millioner af år? Det er jo bare oldgammelt!

Lad os forsøge at se historien i et perspektiv, som vi måske bedre kan forstå. Forestil dig, at hele Jordens historie svarer til et år.

Det betyder, at Jorden blev skabt den 1.1.2016, og at nutiden svarer til 00:00 den 1.1.2017 - er du med?

Lad os sammen kaste et blik tilbage for at se, hvad der er sket i løbet af det forgangne 'år'.

LÆS OGSÅ: Hvorfor er Jorden ikke firkantet?

Vinter og forår: Fra helvede til enkelt liv

1. januar 2016: Jordkloden og alle de andre planter i vores solsystem blev dannet i en roterende skive af gas og støv i universet.

Selve universet er 'to år' ældre og blev dannet ved det såkaldte 'Big Bang', der fandt sted omkring den 1. januar 2014.

Fra 1. januar til 13. februar befandt Jorden sig i en tidsepoke, som geologerne kalder Hadal eller Hadeikum, hvilket er en uformel æon omfattende den ældste del af Prækambrium.

Prækambrium

Prækambrium omfatter 90% af Jordens historie. Tidsmæssigt tredeles Prækambrium i Hadal, Arkæikum og Proterozoikum.

Navnet Hadal kommer fra Hades, den græske underverdensgud.

I begyndelsen var det også en helvedesagtig verden med flydende magma på jordoverfladen og en atmosfære, som sandsynligvis bestod hovedsagligt af CO2, nitrogen og vanddampe.

LÆS OGSÅ: Jorden blev bombarderet i smadder i sin tidlige barndom

I løbet af disse første uger blev Jorden hele tiden bombarderet af meteoritter, og den mest dramatiske hændelse fandt sted allerede i den første uge: En planet med en diameter på cirka 6.000 kilometer (altså på størrelse med Mars) ramte Jorden med enorm kraft.

Materiale, som samlede sig i en bane omkring Jorden, blev slynget ud i atmosfæren.

I løbet af Jordens første 'måned' var der mange asteroider i verdensrummet, som ramte Jorden med jævne mellemrum. (Illustration: NASA)

Lige siden har månen lyst op i sit kredsløb om Jorden.

I løbet af januar måned blev det koldere, så magmasøen på Jordens overflade begyndte at størkne.

På den måde fik vi faste stoffer i form af mineraler og bjergarter.

I Australien har man fundet en lille zirkonkrystal, der menes at være helt fra den 12. januar!

LÆS OGSÅ: Ældgamle krystaller afslører: Nordamerika deler historie med Australien og Antarktis

Hen imod slutningen af januar var jordoverfladen så tilpas afkølet, at vanddamp i atmosfæren kondenserede, og det begyndte at regne.

Det var et rigtigt uvejr med enorme nedbørsmængder og frygtelige storme. Vandet samlede sig i store oceaner, og Jorden begyndte at ligne den planet, vi kender i dag med hav- og landområder.

Grundlaget for liv var lagt, og måske eksisterede der allerede encellede mikroorganismer rundt omkring i de varme kilder på havbunden.