Italiensk supervulkan rører på sig for første gang i 500 år
Kilde:
22 december 2016

En 12 kilometer bred naturlig 'kedel', som udgør en såkaldt supervulkan på Italiens kyst, viser tegn på genoplivning efter næsten 500 års inaktivitet. Det skriver sciencealert.com.

Der bor i dag 500.000 mennesker omkring vulkanen, der hedder Campi Flegrei, som betyder 'brændende områder' på Italiensk. Den er ifølge forskere ved at nå et kritisk punkt, der kan ende i et udbrud.

Udviklingen er beskrevet i et nyt studie udgivet i tidsskriftet Nature Communications.

Supervulkaner er omfattende områder med vulkanisk aktivitet, som skabes, når en vulkan udsprøjter så meget magma fra sit centrum, at den kollapser omkring sig selv og efterlader et enormt krater og et landskab præget af gejsere, hydrotermisk aktivitet og svovlsyre.

Campi Flegrei blev dannet for 39.000 år siden. Siden har den kun haft to store udbrud for henholdsvis 35.000 og 12.000 år siden. Og så et 'mindre' udbrud i 1538, som dog varede i otte hele dage.

»Disse områder kan skabe udbrud, der kan have globale katastrofale effekter, som er sammenlignelige med store meteoritpåvirkninger,« sagde Guiseppe de Natale fra Italiens Nationale Institut for Geofysik og Vulkanologi, der står bag det nye studie, til Reuters i 2012 ifølge sciencealert.com

Det kritiske punkt, som Campi Flegrei har nået, kan lede den vulkaniske uro til et kritisk stadie ved at udlede meget varm gas i atmosfæren, som opvarmer de omgivende hydrotermiske væsker og sten, forårsager at klipper falder sammen og potentielt fører til et udbrud.

Italien har således øget supervulkanenes alarmniveau fra grøn til gul - altså fra 'stille' til 'kræver videnskabelig overvågning'.

Beboerne i området bør dog ikke gå i panik endnu, understreger forskerne bag studiet. På dette stadie er det stadig umuligt at forudsige hvad Campi Flegrei gør, og om der overhovedet sker noget.

lsd