I aften kan du se orange og blågrønne stjerneskud
Om aftenen, tirsdag 13. og onsdag 14. december, kan du opleve op mod 120 stjerneskud i timen i orange, grønlige og blå farver. Fænomenet kaldes Geminiderne og optræder én gang om året, forklarer en astrofysiker.
stjerneskud stjernehimmel stjerner geminiderne

På billedet ser du fænomenet Geminiderne, der er farvede stjerneskud. Tirsdag 13. og onsdag 14. december kan du opleve det smukke syn på aftenhimlen (Foto: Shutterstock).

I aften, tirsdag 13. december, skal du kigge op.

Himlen vil nemlig glimte med hvide, orange og blågrønne stjerneskud, et fænomen, der går under navnet Geminiderne.

»De forskellige farver skyldes, at stjerneskuddene består af forskellige grundstoffer. Jern lyser gulligt, magnesium giver en grønblå farve, og natrium lyser orange,« forklarer Michael Lindholm Nielsen, der er astrofysiker på Brorfelde Observatorium.

Op til 120 stjerneskud i timen

Når du i aften og i morgen står på din altan eller går en tur med hunden, kan du se helt op til to stjerneskud i minuttet.

»13. og 14. december kan du opleve mellem 80 og 120 stjerneskud i timen. Godt nok er der fuldmåne, hvilket kan gøre det sværere at se dem tydeligt. Men Geminiderne lyser meget kraftigt, så man kan sagtens se dem, hvis man er tålmodig,« siger Michael Lindholm Nielsen.

Stjerneskud er i virkeligheden meteorstorme, der opstår når Jordens atmosfære støder ind i rester fra kometer eller i sjældne tilfælde asteroider.

»Når kometen nærmer sig Solen, bliver den ekstremt varm, og dele af den kan rive sig løs. Hvis det løsrevne kometmateriale rammer Jordens bane, får vi det, man kalder en meteorstorm,« forklarer Michael Lindholm Nielsen og tilføjer:

»På Jorden ses stormen som talrige stjerneskud. Kometmaterialet kommer ind med en meget høj fart, og derfor lyser det på himlen. Du vil typisk se en lysende hale, der varer i omkring to sekunder,« siger Michael Lindholm Nielsen.