Hvor ofte havde vi sex med neandertalerne?
En læser vil gerne vide, hvor ofte moderne mennesker og neandertalere havde sex. Vi løfter den forhistoriske dyne i jagten på et svar.
neandertalere sex med mennesker

Moderne mennesker og neandertalere har dyrket sex mange gange i fortiden, og der er også kommet børn ud af det. Derfor har alle ikke-afrikanere neadertaler-DNA i sig. (Foto: Elisabeth Daynes)

Peter fra Århus er fascineret af neandertalere og al den nye viden, som i disse år kommer frem om menneskets fjerne slægtning.

Blandt andet synes han, at det for nogle år tilbage var utroligt spændende at læse, at nutidens mennesker rent faktisk har neandertaler-DNA i sig, og at dette DNA stammer fra en gang, hvor det moderne menneskes forfædre havde sex med neandertalerne.

Men én ting undrer dog Peter, og det har fået ham til tasterne for at forfatte en mail til Spørg Videnskaben.

»Kan man egentlig sige noget om, hvor mange gange vores forfædre og neandertalerne havde sex? Kan man også sige noget om, hvem der var hvad? Var det en neandertalermand og en moderne menneskekvinde eller omvendt?« skriver Peter i sin mail.

LÆS OGSÅ: Verdens ældste menneske-genom sladrer om sex med neandertalere

Ikke et engangsknald

For at finde svar på Peters spørgsmål har vi grebet fat i lektor Thomas Mailund fra Bioinformatic Research Centre på Aarhus Universitet.

Han forsker i netop disse ting – altså ikke sex, men derimod slægtskaber mellem arter – og han kan fortælle, at vores forfædre og neandertalerne formentlig har haft gang i en masse lagengymnastik.

»Vi ved, at vi i hvert fald har dyrket sex og fået afkom sammen mere end én gang. Og hvis vi her mange tusinde år senere kan finde beviser for, at det er sket mere end én gang, må man gå ud fra, at det nok ikke bare er sket to, tre eller fire gange, men at det er sket en hel masse gange,« siger Thomas Mailund.

LÆS OGSÅ: Sex med neandertalere gavnede mennesket

Dyrkede sex for 100.000 år siden

Det første bevis for sex mellem neandertalere og moderne mennesker opstod ifølge Thomas Mailund for 100.000 år siden.

Det moderne menneske udvandrede på det tidspunkt fra Afrika til Mellemøsten, og her stødte de på neandertalerne, som havde boet i Europa og Asien i flere hundredetusinde år.

Mødet mellem de to arter fik amoriner til at opstå, og sådan cirka ni måneder senere blev en blanding mellem en neandertaler og et moderne menneske født – en hybrid for at blive i de biologiske termer.

40-50.000 år senere døde en af efterkommerne til denne hybridisering mellem arterne, og knoglerne blev bevaret i jorden indtil den dag, arkæologer gravede dem op.

»I DNA fra disse knogler kan vi se, at de stammer fra en neandertaler, som har DNA fra et moderne menneske i sig. Det tyder på, at den første hybrid, som var 50 procent moderne menneske og 50 procent neandertaler, blev en del af neandertalersamfundet. Over tid blev den del af genomet, som stammede fra et moderne menneske, fordelt på mindre og mindre stykker DNA, men mere og mere fordelt i befolkningen, efterhånden som generation efter generation puttede mere neandertaler-DNA ind i genomet. Derfor er der kun en lille del DNA fra et moderne menneske tilbage i dette individ, hvor resten er neandertaler. Men det er der,« forklarer Thomas Mailund.

LÆS OGSÅ: Fund af menneske-DNA i neandertaler omskriver historien

Var ikke forfader til nutidens mennesker

At Peter har hørt, at moderne mennesker har neandertaler-DNA i sig, stammer dog ikke fra dette første møde mellem vores to arter.

Nulevende europæere, australiere, asiater og oprindelige nord- og sydamerikanere stammer formentlig slet ikke fra de moderne mennesker, som udvandrede fra Afrika for 100.000 år siden. De stammer fra en senere udvandringsbølge.

»Af de moderne mennesker, der lever uden for Afrika i dag, splittede australierne først fra de andre for 50-70.0000 år siden, og moderne europæere og asiater splittede først fra hinanden for 30-50.0000 år siden. Ingen moderne befolkninger ser ud til at have DNA fra tidligere udvandringer. I hvert fald ikke betydelige mængder af sådanne tidligere DNA,« siger Thomas Mailund.

Det nuværende neandertaler-DNA, som alle ikke-afrikanere har i deres genom, er således heller ikke fra for 100.000 år siden, men fra et tidspunkt langt senere.

»Man kan sige, at vi her har et bevis for, at moderne mennesker har efterladt sig DNA i neandertalerne, ved at en hybrid mellem de to arter voksede op blandt neandertalerne. Vi har haft sex. Ret beset ved vi ikke, om neandertalerne også efterlod sig DNA i de moderne mennesker ved samme lejlighed. Det kan være sket, men det har vi ikke fundet nogle beviser for, og vi kan ikke se det i morderne menneskers DNA. For at kunne finde ud af om det er sket, skal vi have fat i nogle knogler fra et moderne menneske fra samme tid, som vi kan trække DNA ud af,« siger Thomas Mailund.

LÆS OGSÅ: Aboriginer-genom kaster nyt lys over menneskets historie

Finder moderne menneske med neandertaler-DNA

Næste bevis for sex mellem neandertalere og moderne mennesker stammer ifølge Thomas Mailund fra Vestsibirien for 45.000 år siden.

Et fund af et fossil fra et moderne menneske viser, at personen har neandertaler-DNA i sig.

Forskerne kan afgøre disse ting ved at kigge på genomer fra moderne mennesker, neandertalere og fossile fund.

Derved kan de finde ud af, hvilke stumper af genomet i det fossile fund som stammer fra neandertalere, og hvilke der stammer fra moderne mennesker.

Ved at lave disse sammenligninger kan forskere også afgøre, at moderne ikke-afrikanere har neandertaler-DNA i sig, mens afrikanere ikke har det.

Tilbage til det fossile fund fra Vestsibirien. Det viser, at afkom fra en romantisk aften mellem neandertalere og moderne mennesker ikke bare er opvokset blandt neandertalere, som det skete for 100.000 år siden i Mellemøsten, men også er opvokset blandt moderne mennesker, hvor neandertaler-DNA'et er blevet en del af det moderne menneskes genom.

»I hvert fald har vi et individ, der er lige beslægtet med moderne europæere og asiater, og som har neandertaler-DNA i sig af den rette alder til at være den samme hybridisering, som vi ser i moderne ikke-afrikanere i dag,« forklarer Tomas Mailund.