Her er dyret, der kommer til at overleve os alle
Kilde:
17 juli 2017

Hvis Jorden bliver ramt af en kæmpe meteor, Solen kommer tæt nok på til at brænde alt levende, eller en asteoride rammer Jorden hårdt nok til, at havene koger væk, er planeten ikke det nemmeste sted at leve længere.

Kun ét dyr vil ifølge forskerne kunne overleve så utrolige fænomener: Bjørnedyret.

Det skriver Theguardian.com.

Forskere har pint og plaget det lille bjørnelignende dyr for at finde ud af, hvor ekstreme tilstande det kan klare, og det ser ud til, at det næsten er umuligt at udrydde.

Ifølge et nyt studie, der er udgivet i Scientific Reports, kan det mikroskopiske, buttede bjørnedyr nemlig overleve alt fra enorme mængder radioaktiv stråling, der ville dræbe mennesker, temperaturer ned til det absolutte nulpunkt, op til 150 graders varme og vacuum.
Udsat for disse ekstremer lever dyret bare videre, som om intet er sket.

bjørnedyr overlevelse

Bjørnedyret er kun omkring en millimeter stort, men alligevel kan det klare selv de største katastrofer. (Foto: Shutterstock)

Men hvis bjørnedyret kan tåle alle disse ekstreme forhold, som universet kan kaste i hovedet på dem, kan det være, at andre planeter skal undersøges nærmere for liv, spekulerer forskerne.

»Der er en hel del stjerner som vores sol derude, og omkring 20 procent af de stjerner har planeter omkring sig, som ligner Jorden,« siger David Sloan, der er astrofysiker på University of Oxford og førsteforfatter på studiet, til Theguardian.com. Han fortsætter:

»Det, der så er interessant at spørge om, er, at hvis der opstod liv på en af de planeter, hvad er oddsene så for, at det stadig findes?«

Bjørnedyret er under en millimeter stort, og det er derfor et af de mindste flercellede dyr, der er fundet. Det lever i våde omgivelser på for eksempel bjergtoppe eller på planter i mos og lav.

Forskere har indtil videre fundet omkring tusind forskellige typer bjørnedyr, men de fleste kan kendes på stærke farver og de små buttede, kroppe, der ligner en bjørn.

De lever af plante- og dyreceller, men hvis de ikke kan få føde og vand, går de i en slags hi, hvor de tørrer ud. Der er eksempler på, at et bjørnedyr er blevet vækket til live efter 120 år på denne måde.