Grønt lys i England til at skabe babyer med tre forældre
Kilde:
17 marts 2017

Myndighederne i Storbritannien har givet forskere på Newcastle University grønt lys til at skabe et barn ved brug af tre forskellige menneskers DNA.

Tilladelsen er givet for at undgå, at kvinder med en sygdom relateret til mitokondrierne (cellestruktur) videregiver den til sine børn. Det første gang, at man har givet den slags tilladelse i i Storbritannien.

»Mitokondrie-relaterede sygdomme kan være ødelæggende for familier, der er ramt af dem, så det er en glædens dag for patienterne,« fotæller Doug Turnbull, forskningsleder på Newcastle University.

Universitet fortæller, at de forventer at behandle op mod 25 patienter i år.

Behandlingen foregår ved hjælp af en far, en mor og en kvindelig ægdonor:

• Forskerne fjerner cellekernen fra den fremtidige moders æg, da hun har et sygt mitokondrie.
  • De indsætter cellekernen i et donoræg, hvor cellekernen er blevet fjernet, og mitokondriet er sundt. Det kan gøres før befrugtningen.
  • Det resulterer i et foster, der, udover at have begge sine forældres gener, har et mitokondrie-DNA fra en donor. DNA'et fra donoren tæller under en procent af fosterets gener.

Et mitokondrie er en cellestruktur, der medvirker ved energistofskiftet i celler med cellekerne. Mitokondrierne kan betragtes som cellens kraftværker, da det hovedsagelig er i disse, cellens energimolekyler dannes.

Hvis alt går som ventet, kan de første 'trepersoners' babyer blive født ved slutningen af året.