Forskerens favorit: Seje væsker udfordrer vores skolelærdom
I 'Forskerens favorit' fortæller nogle af landets kloge forskere om de genstande, de brænder for i deres forskning. Denne gang kan du se med, når eksperimentalfysiker Kristine Niss viser og fortæller om en super sej væske.

Se med, når eksperimentalfysiker Kristine Niss fortæller om seje væsker. (Viden: Kristian H. Nielsen)

Forskning er meget mere end gamle bøger, hvor siderne er ved at falde ud. Forskningen kan nemlig meget mere end at være støvet, og den indebærer ofte genstande, som kan fascinere os mennesker mere end svære bøger.

Forskerens favorit

I ’Forskerens favorit´ kan du se med, når forskellige forskere viser og fortæller om deres yndlingsgenstand fra deres forskning.

ForskerZonen vil fremover løbende bringe videoer, hvor forskere viser og fortæller om genstande fra deres forskning.

I dette afsnit kan du se eksperimentalfysiker Kristine Niss fortælle om seje væsker, som er væsker, der næsten ikke er flydende.

I ’Forskerens favorit’ kan du se med, når nogle af Danmarks klogeste forskere viser de genstande frem, som er vigtige i deres forskning.

I denne udgave af ’Forskerens favorit’ har ForskerZonen allieret sig med Kristine Niss, som er eksperimentalfysiker på Roskilde Universitet.

Hun tager os en tur med i laboratoriet, hvor hun fortæller os om den meget seje væske bitumen, som blandt andet findes i asfalt. En væske, som er sej i mere end én forstand.

Man ved meget lidt om seje væskers flydeevne

Bitumen er en væske, som kun er meget lidt flydende. Så lidt, at det vil tage en klump af den seje væske et par dage at flyde ud. Og det er netop derfor, man kalder det for en sej væske.

»Seje væsker er sjove, fordi de hverken er flydende eller faste. Det, man lærer i skolen, er, at der er tre tilstandsformer: fast, flydende og gas. Men det er en meget simplificeret billede af verden,« fortæller hun i videoen ovenfor, hvor du kan se nærmere på den seje væske.

Og netop de seje væsker er et godt eksempel på, at vores skolelærdom er simplificeret. For som Kristine Niss siger, så er væsken tydeligvis ikke flydende. Kigger man mikroskopisk set på bitumen, så er det dog tydeligt, at den molekylemæssigt er bygget op som en væske.

En af grundene til, Kristine Niss er fascineret af seje væsker, er, at man endnu ikke forstår ret meget om væskers flydeevne. Og hvis man bliver bedre til at forstå seje væskers flydeevne, kan man også blive bedre til at manipulere med dem og eksempelvis bruge dem til at lave medicin, som bedre vil kunne optages i kroppen.

Seneste ForskerZonen