Forskere skaber nyt stof: Flydende og fast på samme tid
Kilde:
15 marts 2017

Supersolid.

Det er navnet på et helt nyt stof, som forskere fra Massachusetts Institute of Technology i USA har skabt, skriver news.mit.edu. De har publiceret det nye fund i tidsskriftet Nature.

Stoffet er interessant, fordi det har en solid form, men samtidig har superfluiditet. Superfluide væsker er kvantevæsker som for eksempel flydende helium.

De har ingen viskositet ligesom almindelige væsker såsom vand og olie, og de kan derfor strømme igennem ganske tynde rør uden gnidning. En superflydende væske, som er sat i bevægelse, vil forblive i bevægelse altid.

Ved at bruge lasere til at manipulere en superflydende gas kaldet Bose-Einstein-kondensat (BEC) var forskerne i stand til at lokke kondensatet ind i en kvantefase, hvor stoffet fik en fast struktur, men samtidig kunne flyde uden viskositet.

»Det er ulogisk at have et materiale, der kombinerer superfluiditet og fasthed. Hvis din kaffe var superflydende, og du rørte i den, ville den blive ved med at dreje rundt til evig tid,« siger Wolfgang Ketterle, hovedforfatter af studiet og fysikprofessor på Massachusetts Institute of Technology, til news.mit.edu.

Forskning i dette kontrastfyldte forhold mellem fast og flydende stof er vigtige for fremtidig forbedring af teknologier såsom superledende magneter og sensorer, samt for effektiv transport af energi.

Wolfgang Ketterle var en del af det forskerhold, der opdagede den superflydende BEC, som består af ekstremt nedkølede natriumatomer. Holdet vandt Nobelprisen i fysik for opdagelsen i 2001.

»Udfordringen var nu at tilføje noget til BEC’en for at være sikker på, at den udviklede en form, der afveg fra formen 'atomfælde', som karakteriserer faste former,« forklarer Wolfgang Ketterle til news.mit.edu.

Ifølge Ketterle er han og hans gruppe i gang med at kortlægge alle de former for stoffer, der er mulige at skabe.

pmd